• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Port we Władysławowie poza KPO?

gm

08.04.2024 23:58

Partnerzy portalu

Fot. Ocean Winds

Mimo dobrych warunków infrastrukturalnych w porcie oraz świetnej lokalizacji w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej oraz dróg dojazdowych z całego kraju, port we Władysławowie obecnie nie jest objęty dotacją z Krajowego Planu Odbudowy. Tymczasem w porcie zakontraktowane są inwestycje jednego z czołowych inwestorów w morską energetykę wiatrową.

Port serwisowy we Władysławowie będzie integralną częścią bazy serwisowej dla morskiej farmy wiatrowej BC-Wind należącej do Ocean Winds, planowanej do uruchomienia w 2027 roku i obsługującej 31 turbin wiatrowych zlokalizowanych w odległości 36 km od portu. Budowa i uruchomienie bazy serwisowej we Władysławowie są ważną częścią projektu nie tylko farmy wiatrowej Ocean Winds, ale też potencjalnie innych deweloperów w ramach tzw. drugiej fazy. Dodatkowo firma N-Sea posiada w porcie swoją bazę, którą ciągle rozwija zapewniając wsparcie dla wszystkich inwestorów oraz statków obsługujących farmy offshore wind zarówno na etapie ich budowy jak i operacyjnej.

– Odpowiednia lokalizacja bazy serwisowo-obsługowej jest zasadniczym czynnikiem decydującym o efektywności pracy farmy wiatrowej i stabilności dostaw energii. Umiejscowienie w porcie we Władysławowie spełnia wszystkie nasze oczekiwania między innymi pod względem odległości od morskiej farmy wiatrowej, a tym samym czasu reakcji ekip serwisowych – podkreśla Kacper Kostrzewa, Dyrektor Projektu BC-Wind, realizowanego przez Ocean Winds w Polsce.

Zyska nie tylko port


Każda z inwestycji poczynionych na rzecz portów wpłynie pozytywnie na rozwój rynku lokalnego, nie tylko bezpośrednio, poprzez wzrost zatrudnienia i przychody z tytułu realizacji poszczególnych prac, lecz także pośrednio, poprzez rozbudowę infrastruktury portowej, dzięki czemu podmioty te będą w coraz większym stopniu gotowe do obsługi branży morskiej energetyki wiatrowej w przyszłości. Powyższe korzyści dotyczą zarówno portów instalacyjnych, jak i portów niezbędnych do prowadzenia obsługi utrzymaniowej i serwisowej farm wiatrowych w okresie ich eksploatacji.

– Port wymaga relatywnie niewielkich nakładów, aby osiągnąć pełną gotowość do pełnienia funkcji portu serwisowego (~50m PLN). Niezbędne do przeprowadzenia inwestycje w porcie, mieszczą się w aktualnie opisanym horyzoncie KPO tj. do końca 2026 roku. Remont nabrzeży może być zaplanowany i wykonany do połowy roku 2026 – powiedział Witold Wawrzonkoski, Prezes Zarządu spółki Szkuner, zarządcy portu we Władysławowie.

Zaplecze portu w postaci Stoczni Szkuner stanowi dużą zaletę nie tylko w serwisowaniu jednostek pływających, sprzętu badawczo-pomiarowego i innych konstrukcji wykorzystywanych podczas budowy i funkcjonowania morskiej farmy wiatrowej, ale również w postaci zatrudnionych tam osób, które docelowo mogą znaleźć stałe zatrudnienie w porcie serwisowym. Rozwój portu we Władysławowie stwarza możliwości przebranżowienia rybaków przede wszystkim na etapie eksploatacji, ale również budowy morskiej farmy wiatrowej.

Znaczenie portów dla offshore wind


Porty instalacyjne i serwisowe w sposób naturalny są kluczowe dla realizacji projektów w tzw. pierwszej fazie rozwoju morskich farm wiatrowych w Polsce, a co za tym idzie, rozwoju rynku lokalnego oraz budowy kompetencji firm z łańcucha dostaw. Dotyczy to właściwie wszystkich pakietów, począwszy od morskich turbin wiatrowych, poprzez fundamenty i morską podstację transformatorową, na pracach instalacyjnych i obsłudze działalności operacyjnej kończąc.  

Realizacja projektów offshore wind wymaga jednak dostosowania infrastruktury portowej do obsługi procesu budowy morskich farm wiatrowych. Zadanie to obejmuje również rozbudowę i dostosowanie powierzchni magazynowych, placów składowych i nabrzeży, a także przygotowanie dna basenów portowych do obsługi m.in. statków specjalistycznych.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.