Uniserve, firma spedycyjna z Wielkiej Brytanii, która w zeszłym roku wyczarterowała kilka statków, powołała dedykowaną spółkę zależną Ellerman City Liners. Jest się od kogo uczyć morskiego rzemiosła.
Ellerman Lines, to nazwa linii żeglugowej, która założona została pod koniec XIX wieku. Zarejestrowana została w 1892 roku przez Johna Ellermana, Christophera Furnessa i Henry'ego O'Hagana. Kupili oni aktywa firmy transportowej z Liverpoolu Frederick Leyland and Co Ltd.
Żegluga w wichrach biznesu
Ellerman był początkowo dyrektorem zarządzającym, a Furness prezesem, ale Ellerman sam objął funkcję prezesa w 1893 roku. Firma rozwijała się i zmieniała właścicieli. Przetrwała w dobrej kondycji dwie wojny światowe. W 1966 r. Ellerman Lines, który głównie eksploatował drobnicowce, włączył się aktywnie w proces konteneryzacji.
Przypomnijmy, że w latach 60. i 70. Polskie Linie Oceaniczne były dynamicznie rosnącym operatorem statków do przewozu i drobnicy i również liderem we wprowadzaniu na rynek przewozów kontenerów. Natomiast Polska Zjednoczona Korporacja Bałtycka, działająca od 1930 roku w Gdyni również w tym okresie przechodziła lata rozkwitu. Miała na rynku Wielkiej Brytanii bardzo mocną pozycję. Była to wówczas najstarsza prywatna agencja żeglugowa w Polsce.
W latach 70. Ellerman dywersyfikowała działalność i inwestował w tym hotele, browarnictwo i poligrafię. Lata 80. Grupa Ellerman ponosiła znaczne straty. Od połowy lat 80. Firma przechodziła w różne ręce. Nabywcami byli Barclay Brothers, potem Trafalgar House. Wtedy nastąpiło połączenie z inną firmą żeglugową i powołano Cunard-Ellerman.
W 1991 roku statki Ellerman zostały przekazane Andrew Weir Shipping Group, a ten armator sprzedał operatora w 2003 r. do Hamburg Süd. W 2004 r. Ellerman Lines przestało istnieć.
Sentymentalna reaktywacja
Teraz brytyjska firma spedycyjna postanowiła na nowo wprowadzić markę na rynek. W zeszłym roku markę reaktywował Iain Liddell, prezes Uniserve, który rozpoczął swoją karierę jako spedytor kontenerów w Ellerman City Liners.
Potem pracował u spedytora Owena Irwina w 1984 r. założył Uniserve. Dziś jest jedna z czołowych firm spedycyjnych w Wielkiej Brytanii z siecią przedstawicielstw na całym świecie. Dziś Grupa Uniserve zatrudnia ponad tysiąc osób w Wielkiej Brytanii i kilkakrotnie więcej na całym świecie.
W Upminster Iain Liddell założył Supply Chain Academy, Było to inwestycja o wartości 10 milionów funtów, w której prowadzone są szkolenia z zakresu zarządzania łańcuchem dostaw i warsztaty dla wyższych menedżerów i kadry kierowniczej działającej w logistyce.
Czartery do Chin
Według informacji shipvalues.com Ellerman Lines wyczarterował na 30 miesięcy nowo wybudowany Cape Hellas o pojemności 2 756 TEU od greckiego operatora Cape Shipping. Pod koniec ubiegłego roku Grupa Uniserve wyczarterowała również od Cyprus Sea Lines kontenerowiec 5060 TEU SC Mara i statek 3500 TEU Mona Lisa.
Ellerman City Liners uruchomiło regularne połączenie z Chin do Wielkiej Brytanii, GB Express, które obsługuje połączenie w serwisie powrotnym w ciągu około 60 dni. Do tego wykorzystuje się cztery statków o pojemności od 2464 do 5060 TEU. Statki zawijają do Taicang, Ningbo i Dachan Bay w Chinach oraz Tilbury w Wielkiej Brytanii.
Uruchamiając to połączenie Iain Liddell trafił w nie tylko w wysoki popyt na przewóz kontenerów drogą morską między Chinami a Europa, ale również wykorzystał szybko rosnące frachty. Reaktywacja marki Ellerman ma więc nie tylko znaczenie sentymentalne, ale również konkretny wymiar biznesowy. Okazuje się, że nie tylko megakontenerowce zarabiają na przewozach pojemników między kontynentami. Jest się od kogo uczyć morskiego rzemiosła.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza