Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (KSOE) chce do 2025 roku dysponować technologią umożliwiającą transport wodoru za pomocą statków. Byłby to przełom w dostawach bezemisyjnych paliw, zwłaszcza że w wodorze upatruje się główny nośnik bezemisyjnej energii.
Producenci statków na całym świecie szukają sposobów na transport wodoru, który obecnie dostarczany jest rurociągami i ciężarówkami. Głównym wyzwaniem w transporcie wodoru jest utrzymanie go w temperaturze minus 253 stopni Celsjusza, czyli zaledwie 20 stopni powyżej najzimniejszej możliwej temperatury - tak, aby pozostał on w postaci płynnej, unikając jednocześnie ryzyka pęknięcia części statku.
- Opracowaliśmy już statek koncepcyjny o pojemności 20 tys. metrów sześciennych - powiedział Yoo Byeong-yong, wiceprezes Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (KSOE) Energy System Research Institute.
Choć proponowane jednostki są niewielkie w porównaniu z największymi supertankowcami do przewozu skroplonego gazu ziemnego (LNG), które mogą transportować do 266 tys. metrów sześciennych, to w miarę rozwoju technologii zbiornikowce na wodór będą coraz większe – przekonuje inwestor.
Oczekuje się, że około 20 statków o pojemności 20 tys. metrów sześciennych zostanie zbudowanych w latach 2030-2040, a jeśli popyt będzie jeszcze wyższy to po 2040 roku liczba kontraktowanych statków może wzrosnąć do 200 większych statków o pojemności 170 tys. metrów sześciennych. KSOE spodziewa się, że gazowce to przewozu wodoru zostaną skomercjalizowane między 2025 a 2027 rokiem.
Przedstawiciele KSOE przekonują też, że na początkowym etapie statki transportujące wodór będą napędzane LNG, ale gdy rynek wodoru dojrzeje, statki będą mogły być napędzane samym wodorem.
Korea Shipbuilding & Offshore Engineering Co. jest jednym z największych na świecie producentów statków. Dawniej znany jako Hyundai Heavy Industries (HHI), w maju 2019 roku podzielono podmiot na dwie spółki, KSOE i nowo utworzony HHI. KSOE stało się spółką holdingową, pozostając pod skrzydłami HHI.
Żegluga, która obsługuje około 90 proc. światowego handlu i odpowiada za prawie 3 proc. światowej emisji CO2, jest pod rosnącą presją ekologów, aby podjąć bardziej konkretne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Przedstawiciele branży twierdzą, że pierwsze statki o zerowej emisji netto muszą pojawić się w globalnej flocie do 2030 roku, a statki napędzane ekologicznym wodorem mogłyby pomóc w osiągnięciu tego celu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów