• <
nauta_2024

Statki do transportu wodoru będą gotowe w 2025 roku - przekonuje KSOE

27.01.2022 20:31
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Statki do transportu wodoru będą gotowe w 2025 roku - przekonuje KSOE

Partnerzy portalu

Statki do transportu wodoru będą gotowe w 2025 roku - przekonuje KSOE - GospodarkaMorska.pl
Fot. KSOE

Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (KSOE) chce do 2025 roku dysponować technologią umożliwiającą transport wodoru za pomocą statków. Byłby to przełom w dostawach bezemisyjnych paliw, zwłaszcza że w wodorze upatruje się główny nośnik bezemisyjnej energii.

Producenci statków na całym świecie szukają sposobów na transport wodoru, który obecnie dostarczany jest rurociągami i ciężarówkami. Głównym wyzwaniem w transporcie wodoru jest utrzymanie go w temperaturze minus 253 stopni Celsjusza, czyli zaledwie 20 stopni powyżej najzimniejszej możliwej temperatury - tak, aby pozostał on w postaci płynnej, unikając jednocześnie ryzyka pęknięcia części statku.

- Opracowaliśmy już statek koncepcyjny o pojemności 20 tys. metrów sześciennych - powiedział Yoo Byeong-yong, wiceprezes Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (KSOE) Energy System Research Institute.

Choć proponowane jednostki są niewielkie w porównaniu z największymi supertankowcami do przewozu skroplonego gazu ziemnego (LNG), które mogą transportować do 266 tys. metrów sześciennych, to w miarę rozwoju technologii zbiornikowce na wodór będą coraz większe – przekonuje inwestor.

Oczekuje się, że około 20 statków o pojemności 20 tys. metrów sześciennych zostanie zbudowanych w latach 2030-2040, a jeśli popyt będzie jeszcze wyższy to po 2040 roku liczba kontraktowanych statków może wzrosnąć do 200 większych statków o pojemności 170 tys. metrów sześciennych. KSOE spodziewa się, że gazowce to przewozu wodoru zostaną skomercjalizowane między 2025 a 2027 rokiem.

Przedstawiciele KSOE przekonują też, że na początkowym etapie statki transportujące wodór będą napędzane LNG, ale gdy rynek wodoru dojrzeje, statki będą mogły być napędzane samym wodorem.

Korea Shipbuilding & Offshore Engineering Co. jest jednym z największych na świecie producentów statków. Dawniej znany jako Hyundai Heavy Industries (HHI), w maju 2019 roku podzielono podmiot na dwie spółki, KSOE i nowo utworzony HHI. KSOE stało się spółką holdingową, pozostając pod skrzydłami HHI.

Żegluga, która obsługuje około 90 proc. światowego handlu i odpowiada za prawie 3 proc. światowej emisji CO2, jest pod rosnącą presją ekologów, aby podjąć bardziej konkretne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Przedstawiciele branży twierdzą, że pierwsze statki o zerowej emisji netto muszą pojawić się w globalnej flocie do 2030 roku, a statki napędzane ekologicznym wodorem mogłyby pomóc w osiągnięciu tego celu.


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.