Należący do Gazpromu rosyjski gazowiec Marshal Vasilevskiy po pracy w czarterze dla innych klientów powrócił do swojej głównej roli – dostarczania LNG do Obwodu Kaliningradzkiego. Ma zapewnić rosyjskiej enklawie zasoby gazu pomimo napięć wokół Ukrainy i problemów z dostawami rosyjskiego gazu do Europy.
Marshal Vasilevskiy to olbrzymi gazowiec o możliwościach magazynowo-regazyfikacyjnych, co oznacza, że może także pełnić funkcję pływającej stacji regazyfikacyjnej FSRU. Zasadniczo jednak statek miał za zadanie zapewnienie dostaw gazu do Obwodu Kaliningradzkiego. Dzięki niemu enklawa ma nie martwić się o zasoby surowca nawet pomimo awarii czy innych problemów z dostawami poprzez rurociągi biegnące przez teren Litwy. Tym samym Marshal Vasilevskiy spełnia niezwykle ważną rolę, wpływając na bezpieczeństwo energetyczne ważnej części kraju.
Gazowiec zaczął pełnić swoją służbę w 2019 roku, jednak ze względu na to, że lądowe dostawy gazu do Obwodu Kaliningradzkiego nie były zagrożone, Marshal Vasilevskiy był czarterowany zewnętrznym klientom i pływał po całym świecie, przewożąc ładunki gazowe między innymi między Singapurem i Stanami Zjednoczonymi. Teraz jednak statek powrócił na Bałtyk. 20 stycznia załadował 163 800 m3 gazu w belgijskim Zeebrugge i popłynął do Kaliningradu. W tej chwili przepływa przez północną część Zatoki Gdańskiej.
Jak donosi Reuters, Gazprom odmówił komentarza na temat zadań i rejsów statku.
Wszystko to dzieje się w momencie rosnących napięć między Rosją, a Europą Zachodnią i Stanami Zjednoczonymi, w których dostawy rosyjskiego gazu do Europy, między innymi za pomocą gazociągu Nord Stream 2, są jedną z kart przetargowych. Komentatorzy wskazują, że przywrócenie Marshala Vasilevskiyego do pierwotnych zadań może świadczyć o potrzebie zabezpieczenia przez Rosjan dostaw surowca dla Obwodu Kaliningradzkiego w obliczu spodziewanych sankcji lub planowanych przerw w dostawach gazu na z Rosji na do innych krajów, co wpłynęłoby także siłą rzeczy na dostępność LNG w Kaliningradzie.
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?