Branżowe źródła podają, że PGNiG otrzymała ofertę na czarter czterech gazowców LNG z opcją na kolejne dwa. Jeśli spółka z niej skorzysta, czarterowana przez nią flota urośnie do dwucyfrowej liczby statków.
PGNiG Supply & Trading miała otrzymać oferty na cztery gazowce LNG z opcją na kolejną parę. Źródła nie konkretyzują, skąd pochodzą statki – spekuluje się, że oferentami są stocznie i firmy kontrolujące istniejący już tonaż gazowców.
PGNiG już czarteruje nowe statki do przewozu LNG od spółki Knutsen. Ich łączna pojemność to 174 tys. m3. Statki te są budowane w Hyundai Heavy Industries w Korei Południowej, mają wejść do służby w 2023 i 2024 roku. Ponadto, w zeszłym roku brokerzy podali, że PGNiG wyraziło zainteresowanie przejęciem w czarter 3-5-letni jeszcze jednego zbiornikowca LNG. Najpewniej chodzi o zbudowany w 2013 roku statek Cool Voyager, którego właścicielem jest Thenamaris. Koszt czarteru ma wynosić 80 tys. dolarów dziennie.
Poprosiliśmy PGNiG o potwierdzenie powyższych informacji. Otrzymaliśmy jedynie informację, że "GK PGNiG na bieżąco analizuje rynek pod kątem zabezpieczenia możliwości transportu ładunków LNG zakontraktowanych w formule FOB. Grupa nie komentuje jednak szczegółów działań prowadzonych w tym zakresie."
Polska spółka potrzebuje statków w związku z dużymi zakupami gazu ze Stanów Zjednoczonych, od Vengure Global, Sempra i Cheniere. Największym dostawcą jest pierwsza z tych spółek. W zeszłym roku współpraca została rozszerzona i Venture poprzez swoje dwie firmy Venture Global Plaquemines LNG i Venture Global Calcasieu Pass dostarczy łącznie 5,5 mln ton LNG rocznie. Co ciekawe, zawarta umowa daje PGNiG możliwość odsprzedaży surowca.
– Umożliwia to handel na całym świecie. W tym celu wyczarterujemy cztery gazowce i będziemy w stanie dostarczać LNG praktycznie w dowolne miejsce na świecie – komentował we wrześniu zeszłego roku prezes PGNiG Paweł Majewski. Wspomniane przez niego cztery gazowce to statki wyczarterowane od Knutsen.
PGNiG importuje LNG od 2015 poprzez terminal w Świnoujściu. W zwiększeniu możliwości importowych pomóc ma także ujawniony przez Gaz-System projekt pływającego terminalu FSRU na wybrzeżu w okolicy Gdańska.
Fot. Depositphotos
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego
Optonaval nawiązuje współpracę z Damen Naval przy budowie niemieckich fregat nowej generacji
Rozpoczyna się budowa trzeciego, atomowego okrętu podwodnego dla Francji
Elektryczne wodoloty ze Sztokholmu wypłyną na wody Abu Zabi
Morskie baterie pod kontrolą. Corvus Energy skontroluje baterie w czasie rejsu