Wg. konsultantów Drewry linie kontenerowe w 2022 roku w dalszym ciągu będą zarabiać i zamkną rok z wyższymi zyskami, niż poprzednio.
Rok 2021 był dla kontenerowców bardzo udany – rynek wygenerował dla linii około 190 mld dolarów zysku. Choć wzrost popytu na ich usługi zaczyna lekko wyhamowywać, analitycy Drewry spodziewają się, że w 2022 ich zyski będą jeszcze wyższe i sięgną 200 mld dolarów.
W swoim ostatnim raporcie „Container Forecaster” Drewry zwrócił uwagę, że w trzecim kwartale sektor wygenerował 80,9 mld dolarów zysku operacyjnego. Analitycy stwierdzili, że jest to aż dziewięciokrotna poprawa względem poprzedniego roku. W ten sposób trzy pierwsze kwartały 2021 roku wygenerowały dla sektora kontenerowców 136,5 miliarda dolarów. Przez to Drewry podniósł swoją prognozę przychodów za cały rok ze 150 mld do 190 mld dolarów. Finalne rzeczywiste zyski operacyjne nie są jeszcze znane.
Pisząc o przewidywaniach na 2022 rok analitycy Drewry wymienili czynniki, które powinny wpłynąć na stawki i przychody, w tym m.in. rosnącą inflację, trwające kongestie oraz dalsza walkę z Covid-19, która w obliczu panującego obecnie wariantu Omikron znów wydaje się słabnąć. Wszystkie te elementy mogą odcisnąć się na rynku kontenerowym, powodując wyhamowanie jego wzrostu. Dlatego Drewry ocenia, że w 2022 sektor ten rozwinie się o 4,6 proc., czyli mniej niż zakładane pierwotnie 5,2 proc.
Wysokie przychody linii kontenerowych mają według Drewry pomóc im w spłatach zadłużenia, wypłatach dywidend dla akcjonariuszy, ale także na inwestycje rozwojowe. W 2021 roku, według danych Clarkson Research, linie zamówiły 548 statków o łącznej pojemności 4,2 mln TEU. Sporo gotówki poszło także na operacje biznesowe, jak przejęcia innych firm logistycznych.
Fot. Depositphotos
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?