Japoński armator Mitsui OSK Lines (MOL) pochwalił się, że przybrzeżny autonomiczny kontenerowiec Mikage pomyślnie przeszedł próby morskie. To pierwsza tego typu jednostka na świecie.
Bezzałogowy kontenerowiec Mikage o pojemności 194 TEU, pływający w barwach Imoto Lines, samodzielnie przepłynął z portu Tsuruga w japońskiej prefekturze Fukui do Sakai w prefekturze Tottori. Statek pokonał około 300 kilometrów, a próby odbyły się w dniach 24 i 25 stycznia.
W próbie morskiej skupiano się między innymi na odpowiedniej interpretacji danych lokalizacyjnych, reakcji na wiatr, pływy i prądy, a także na manewrowości, odpowiednim przyspieszaniu i zwalnianiu w zależności od warunków, a także na uwzględnieniu przepisów żeglugowych. Statek był w stanie samodzielnie wykrywać i reagować na ewentualne zagrożenia i inne statki na trasie dzięki opracowanemu przez Furuno Electric systemowi integracji informacji o otoczeniu, który jesienią 2021 roku MOL Marine & Engineering Co testowała przy użyciu symulatora. Przy przybijaniu do nabrzeża Mikage pomagał z kolei latający dron.
Udane testy Mikage to nie jednak nie koniec. MOL planuje przeprowadzić jeszcze testy autonomicznego przybrzeżnego promu samochodowego Sunflower Shiretoko. Statek ma przepłynąć z Tomokomai do Oarai w lutym.
Oba statki wyposażone zostały w systemy umożliwiające autonomiczną żeglugę w ramach projektu MEGURI2040. Jego celem jest opracowanie technologii, które zwiększą bezpieczeństwo żeglugi i jednocześnie zmniejszą obciążenia załóg.
W Japonii, kraju wyspiarskim, żegluga przybrzeżna jest szczególnie ważna, bo w dużej mierze opiera się na niej cały system logistyczny. Około 40 proc. ładunków krajowych i 80 proc. podstawowych towarów przemysłowych jest przewożonych tą drogą. Niemniej jednak w japońskiej żegludze przybrzeżnej problemem jest coraz bardziej przestarzała flota.
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek
Dzięki systemowi smarowania powietrzem OceanGlide firma Alfa Laval podpisała pierwsze porozumienie o współpracy z koreańską stocznią
5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią
Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu
W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych
Pojazd rodem z science-fiction ma wzmocnić potencjał ukraińskich sił morskich