Japoński armator Mitsui OSK Lines (MOL) pochwalił się, że przybrzeżny autonomiczny kontenerowiec Mikage pomyślnie przeszedł próby morskie. To pierwsza tego typu jednostka na świecie.
Bezzałogowy kontenerowiec Mikage o pojemności 194 TEU, pływający w barwach Imoto Lines, samodzielnie przepłynął z portu Tsuruga w japońskiej prefekturze Fukui do Sakai w prefekturze Tottori. Statek pokonał około 300 kilometrów, a próby odbyły się w dniach 24 i 25 stycznia.
W próbie morskiej skupiano się między innymi na odpowiedniej interpretacji danych lokalizacyjnych, reakcji na wiatr, pływy i prądy, a także na manewrowości, odpowiednim przyspieszaniu i zwalnianiu w zależności od warunków, a także na uwzględnieniu przepisów żeglugowych. Statek był w stanie samodzielnie wykrywać i reagować na ewentualne zagrożenia i inne statki na trasie dzięki opracowanemu przez Furuno Electric systemowi integracji informacji o otoczeniu, który jesienią 2021 roku MOL Marine & Engineering Co testowała przy użyciu symulatora. Przy przybijaniu do nabrzeża Mikage pomagał z kolei latający dron.
Udane testy Mikage to nie jednak nie koniec. MOL planuje przeprowadzić jeszcze testy autonomicznego przybrzeżnego promu samochodowego Sunflower Shiretoko. Statek ma przepłynąć z Tomokomai do Oarai w lutym.
Oba statki wyposażone zostały w systemy umożliwiające autonomiczną żeglugę w ramach projektu MEGURI2040. Jego celem jest opracowanie technologii, które zwiększą bezpieczeństwo żeglugi i jednocześnie zmniejszą obciążenia załóg.
W Japonii, kraju wyspiarskim, żegluga przybrzeżna jest szczególnie ważna, bo w dużej mierze opiera się na niej cały system logistyczny. Około 40 proc. ładunków krajowych i 80 proc. podstawowych towarów przemysłowych jest przewożonych tą drogą. Niemniej jednak w japońskiej żegludze przybrzeżnej problemem jest coraz bardziej przestarzała flota.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów