• <

Wynik wyszukiwania - "drewry" - Wiadomości

Raport PIE: spadek zawinięć statków do polskich portów

W I kwartale 2024 r. liczba zawinięć do polskich portów zmniejszyła się o 10,3 proc. r/r - poinformował w czwartek Polski Instytut Ekonomiczny (PIE). Ten spadek wynika przede wszystkim ze spowolnienia gospodarczego, szczególnie widocznego w imporcie pod koniec 2023 r. - wyjaśniono.
16.04.2024

Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)

Ostatnie tygodnie to dalsze reperkusje światowego chaosu i panujących na szlakach żeglugowych niebezpieczeństw. Ma to swój oddźwięk również w kosztach, jakie musi ponosić żegluga. Chodzi tutaj przede wszystkim o wzrost kosztów eksploatacji statków między innymi na skutek potrzeby zachowania ich większego bezpieczeństwa. Oprócz dłuższych tras, stosowanej zwiększonej ochrony i środków bezpieczeństwa na rynku obserwuje się wysokie stawki ubezpieczeniowe np. od tzw. ryzyk wojny (ang. war risks).
28.03.2024

Kryzys na Morzu Czerwonym i wojna celna USA – Chiny korygują frachty i połączenia liniowe. Meksyk beneficjentem

Uśredniony Drewry’s World Container Index zmalał w ubiegłym tygodniu o 5% do 3010 dolarów za kontener 40-stopowy, ale ciągle jest wysoki w porównaniu do ub.r. Obecnie jest on wyższy o 71% w porównaniu z trzecim tygodniem marca ubiegłego roku. Frachty na połączeniach z Szanghaju do Nowego Jorku wynoszą 5376 USD za FEU. Do portów Meksyku skokowo wzrosły dostawy kontenerów z Chin, przy takich samych frachtach jak do wschodniego wybrzeża USA.
25.03.2024

Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.

Hamburski operator Hapag-Lloyd (HLAG) ogłosił wyniki finansowe za 2023 r. Armator zanotował spadek sprzedaży w IV kwartale o 48,8% r/r do 3,8 mld EUR. Koszty operacyjne zmniejszyły się jednak jedynie o 6,9% r/r do około 4 mld EUR. Tym samym HLAG dołączył do innych przewoźników odnotowujących straty operacyjne, notując stratę EBIT w wysokości 200 mln EUR w 4Q23 – informuje w najnowszym komunikacie kierownictwo Hapag-Lloyd.
16.03.2024

Zaburzenia w transportowych punktach strategicznych napędzają wzrost stawek. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 2-7/2024)

Ostatnie tygodnie to olbrzymi wpływ na międzynarodową żeglugę sytuacji kryzysowej na Morzu Czerwonym, a także efekty ograniczeń przejść statków przez Kanał Panamski, wynikające z rekordowo niskiego stanu wód w jeziorze Gatun. To przede wszystkim właśnie przez te wydarzenia i wydłużone trasy statków światowej floty skutkujące ograniczonymi dostępnymi przestrzeniami ładunkowymi powiększały się koszty transportu morskiego. Wzrastały przez to oferowane na rynku również stawki frachtowe i czarterowe.
03.03.2024

Nieznaczna poprawa? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 51.2023 – 1/2024)

Ostatnie tygodnie przełomu roku to nieznaczna poprawa sytuacji na rynkach frachtowych i czarterowych segmentów żeglugi kontenerowej, a także jednostek wielozadaniowych.
01.02.2024

Sytuacja geopolityczna wpływa na wzrost kosztów przewoźników. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 47 – 50/2023)

Rynki frachtowe i czarterowe segmentów kontenerowego i drobnicowców wielozadaniowych były w ostatnich tygodniach pod silnym wpływem wydarzeń społeczno – politycznych. Były to przede wszystkim ograniczenia w ruchu na Morzu Czerwonym w związku z atakami na statki, a także pod wpływem limitowanej przepustowości i wysokich kosztów tranzytu przez Kanał Panamski.
05.01.2024

Dalsze spadki na horyzoncie? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 43 – 46/2023)

Pewna stabilizacja, a nawet niewielkie wzrosty oferowanych frachtów, a także stawek czarterowych odnotowano w segmencie przewozów drobnicowcami wielozadaniowymi. W niektórych przypadkach nieco lepsze warunki zanotowano również na rynkach przewozów kontenerowych. Jest to jednak jedynie chwilowa i nieznaczna zmiana. Być może wynika również z wahań sezonowych. Większość z analityków rynku nie przewiduje jednak większych wzrostów w najbliższym czasie.
28.11.2023

Żegluga w 2024 bez kompasu (moralnego). Niepewny scenariusz dla żeglugi liniowej i terminali kontenerowych

Nie czarny piątek, nie czarny tydzień, a nawet nie miesiąc, lecz czarny rok szykuje się w transporcie kontenerowym. I to nie jeden. Taki wniosek wynika z najnowszych informacji firm analitycznych i zapowiedzi niektórych operatorów. Klienci Xeneta pytają wprost: Czy żegluga morska straciła swój kompas moralny?
22.11.2023

Lekkie wzrosty, ale realia dalekie od optymizmu. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 41-44/2023)

W ostatnich tygodniach na rynkach przewozów masowych ładunków suchych oraz płynnych zaobserwowano pewne optymistyczne sygnały dotyczące parametrów stawek czarterowych i frachtowych. Zyskiwały niektóre sektory wskazanych segmentów. Pozytywnych akcentów dopatrywano się również w niedalekiej przyszłości, powołując się na różnorodne wydarzenia oraz fakty. Rzeczywiście rynek doznaje dość znacznych fluktuacji, natomiast stałe trendy i kierunki nie pozwalają raczej twierdzić, że przewoźników czekają tylko i wyłącznie wzrosty.
15.11.2023

Tonące akcje w żegludze kontenerowej. Sztormowa reakcja giełd po decyzji DG COMP KE o cofnięciu ochrony konsorcjów

Ceny akcji głównych europejskich przewoźników oceanicznych spadły bezpośrednio po tym, jak DG COMP Komisji Europejskiej zapowiedział zniesie w przyszłym roku wyłączeń grupowych dla połączeń liniowych – informuje Aditi Niranjan, analityczka z Department of Busines Economics, Uniwersity of Delhi.
29.10.2023

Azja na fali – kraje azjatyckie liderami w handlu, transporcie morskim i produkcji statków

W drugim kwartale 2023 r. gospodarki Azji były krajami o największej liczbie połączeń morskich, które mierzone są za pomocą wskaźnika LSCI (Liner Shipping Connectivity Index) – informują eksperci UNCTAD w najnowszym „Review of Maritime Transport 2023”.
04.10.2023

Słabe frachty i czartery powodują konkurencję pomiędzy różnymi segmentami żeglugi. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33 – 37/2023)

Rynek przewozów ciężkich i ponadgabarytowych realizowany przede wszystkim drobnicowcami wielozadaniowymi nadal osiągał słabe wyniki, a branżowe indeksy dotyczące tego segmentu notowały spadki. Sytuacja ta wynika z nadal słabej podaży ładunków inwestycyjnych w porównaniu do poprzednich lat a także istniejącej poważnej konkurencji ze strony innych typów statków, tj. masowce, kontenerowce, a także statki ro-ro.
28.09.2023

Dekarbonizacja na statkach. Koszty w portach i u gestorów ładunków. 5 kluczowych działań +1

Polityka Międzynarodowej Organizacji Morskiej dotycząca monitorowania efektywności energetycznej statku, zapoczątkowana w styczniu, już wpływa zarówno na prędkość, z jaką pływają kontenerowce, jak i na rodzaj napędu statków zamawianych przez operatorów – zauważają eksperci Drewry na podstawie najnowszych informacji z rynku.
24.09.2023

Czas dyskusji na temat stawek. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 29-32/2023)

Jak pokazują dane rynkowe wybranych segmentów żeglugi w ostatnich tygodniach parametry zaczęły się poprawiać. Czy jest to początek stałej tendencji, czy tylko chwilowe wzrosty wynikające wprost z sytuacji i warunków rynkowych? Okres kilku tygodni jest zbyt krótki do przeprowadzenia takiej analizy, jednakże zapatrywania analityków są umiarkowanie optymistyczne.
31.08.2023

Trendy spadkowe nadal trwają, ale przewoźnicy pozostają optymistyczni. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 26 – 28/2023)

Analizowane tygodnie to kolejny okres wskazujący na kontynuację negatywnych trendów warunków frachtowych i czarterowych dla przewoźników morskich w segmentach jednostek – drobnicowców wielozadaniowych oraz kontenerowców. Średnie parametry frachtów i stawek czarterowych nadal spadały. Nie były to ruchy impulsywne, ale raczej powolna kontynuacja dotychczasowych negatywnych trendów.
24.07.2023

Portfel zamówień na zbiornikowce LNG osiągnął 50% floty w eksploatacji

Statki zasilane paliwem alternatywnym stanowiły około 60% nowych zamówień od początku 2022 r. w GT, głównie dzięki zamówieniom na statki dwupaliwowe LNG i coraz częściej metanolowi, a obecnie stanowią 5% GT floty i 47% zamówień ustalił Clarksons Research.
06.07.2023

Wróżenie z fusów. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 20 – 25/2023)

Ostatnie tygodnie to kontynuacja słabego okresu dla wielu segmentów transportu morskiego. Słabe parametry rynku notował przede wszystkim transport kontenerowy. Jednak skomplikowana sytuacja była również w segmencie przewozów ładunków breakbulk oraz ładunków inwestycyjnych i ponadgabarytowych. Zagmatwanie sytuacji rynkowej powoduje, że jakiekolwiek przewidywanie przyszłych warunków rynku żeglugowego jest coraz trudniejsze.
02.07.2023

Nawigowanie pomiędzy globalnymi sporami. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 16 – 19/2023)

Nadal główny wpływ na sytuację geopolityczną jak i ekonomiczną światowej gospodarki mają obecne wydarzenia, które odbywają się na międzynarodowej arenie. Spory między USA i Chinami, trwająca na Ukrainie wojna i wiele innych wydarzeń niewątpliwe zaburzają dotychczasowe rozumienie zależności i wzorców handlu międzynarodowego, w tym morskiego. Ten proces trwa już od wielu miesięcy. Zmiany na rynku a także nieustanne dostosowywanie do ciężkiej sytuacji przez przewoźników nieustannie trwają.
29.05.2023

Stabilizacja przed wzrostami? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 11 – 15/2023)

W ostatnich tygodniach obserwowano stabilizację rynków frachtów i czarterowych, co napawało wiele podmiotów rynkowych optymizmem. Pojawiło się też sporo informacji mogących wpływać na poprawę tych warunków w dalszej przyszłości. Mowa tutaj między innymi o zapowiedziach złomowań w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy sporej ilości kontenerowców. Jednak nie bez znaczenia będzie również stan i perspektywy światowej gospodarki w kolejnych miesiącach i latach.
26.04.2023

Strach ma wielkie oczy. Czy globalny transport morski ma powody do obaw?

Globalna inflacja, zmniejszona produkcja w Chinach, rekordowo niski indeks BDI – tym przywitał nas początek roku. Jednocześnie widzimy powolne oznaki ożywienia światowej gospodarki, jednak analitycy dalecy są od optymizmu. Czy w kontekście niespokojnej sytuacji na świecie, globalny transport morski jest zagrożony?
02.04.2023

Indeksy wciąż spadają, ale liderzy rynku upatrują szanse w rozwijających się rynkach Europy Środkowo - Wschodniej. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 6– 10/2023)

Kolejne tygodnie roku to kontynuacja negatywnych trendów na rynkach frachtowych i czarterowych w rozpatrywanych segmentach.
26.03.2023

Indeksy nadal w dół, ale negatywne trendy wyhamowują. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 2– 5/2023)

Nastroje w branży transportu morskiego nadal nie są zbyt optymistyczne. Kontynuacja spadków najważniejszych indeksów branżowych negatywnie wpływa na nastroje wielu podmiotów rynku. Jednakże niektóre polityki inwestycyjne armatorów jeszcze do niedawna mogły zaskakiwać, co widoczne było przede wszystkim w branży kontenerowej. Są jednak tutaj pewne symptomy, które mogą świadczyć o tym, że jednak i tutaj trwa wyhamowywanie inwestycji i zwiększanie złomowań, które mogą pomóc w stabilizacji warunków rynku transportu kontenerowego.
09.02.2023

Przygotowania do gospodarczego sztormu. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 50/2022 – 1/2023)

Głosy analityków płynące z wielu stron podkreślają, iż 2023 rok może być dla światowej gospodarki bardzo trudny. Chodzi o spodziewane spowolnienie gospodarcze oraz niepewność, co do dalszego rozwoju rynków konsumpcyjnych i inwestycyjnych. Oczywiście będzie to miało w konsekwencji przełożenie na transport morski.
29.01.2023

Spadają ceny kontenerowego transportu morskiego

Ceny kontenerowego transportu morskiego ustabilizowały się i wracają do poziomu sprzed pandemii koronawirusa, informuje w środę dziennik „Financieele Dagblad”. Powodem spadku cen jest mniejszy popyt związany z pogarszającą się koniunkturą gospodarczą, ocenia holenderska gazeta.
28.12.2022

Transport morski w gospodarczych sztormach. Raport UNCTAD 2022

Wyższe ceny zboża i stawki za fracht suchych towarów masowych na początku 2022 r. przyczynią się do 1,2-procentowego wzrostu konsumpcyjnych cen żywności. Kontenerowce cumowały w portach o 13,7% dłużej w 2021 r. w porównaniu z 2020 r., pogłębiając opóźnienia i braki. A w ciągu ostatniego roku całkowita emisja gazów cieplarnianych ze światowej floty wzrosła o 4,7% - to ustalenia eksportów UNCTAD zawarte w najnowszym raporcie „Maritime Transport Review 2022”.
23.12.2022

Koniec boomu w kontenerach. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 46-49/2022)

Obecne warunki rynku frachtowego i czarterowego dla jednostek kontenerowych dały się już mocno we znaki niemal wszystkim przewoźnikom. W ostatnich tygodniach obserwowało się coraz więcej decyzji dotyczących złomowań tego typu jednostek. Szczególnie dotyczy to mniejszego tonażu.
22.12.2022

Za dużo kontenerów, za mało ładunków. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 42-45/2022)

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 42-45/2022)
23.11.2022

Zaburzenia w transporcie napędzają europejską inflację. Mimo spadku cen frachtu ten wpływ będzie odczuwalny jeszcze zimą 2023 roku

Koszty stawek frachtowych od kilku miesięcy spadają i są już o ponad 70 proc. niższe niż we wrześniu 2021 roku. To jednak nie oznacza, że rekordowe szczyty z końcówki poprzedniego i początku tego roku przestały oddziaływać na gospodarkę. Jak szacuje Polski Instytut Transportu Drogowego, konsumenci odczują je w postaci podwyżek cen dóbr dopiero zimą 2023 roku. Według analiz Międzynarodowego Funduszu Walutowego obserwowany w ubiegłym roku wzrost kosztów transportu może obecnie zwiększać inflację o ok. 1,5 pkt. proc. rocznie.
14.11.2022

Sprzedaż nowych kontenerów gwałtownie w dół

China International Marine Containers (CIMC), największy producent kontenerów żeglugowych na świecie, odnotował w 2022 roku znaczny spadek sprzedaży i zysku netto.
31.10.2022

Zamiast kongestii – puste kontenery. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 37-41/2022)

Światowy rynek handlu morskiego podąża za trendami gospodarczymi i taka sytuacja miała również miejsce w ostatnich tygodniach w analizowanych segmentach żeglugi. W branży kontenerowej trend kongestii i opóźnień ustał. Niestety zmiana nie jest pozytywna bowiem ładunków skonteneryzowanych zaczyna coraz bardziej brakować a kontenerowce wożą coraz częściej jedynie puste kontenery celem ich repozycjonowania w inne lokalizacje. Podobne trendy odczuwane są w innych segmentach żeglugi.
25.10.2022

Statki-widmo na morzach. Czy puste rejsy to znak naszych czasów?

Puste rejsy zmniejszają zdolność przewozową, aby zrównoważyć spadające wolumeny po globalnych kongestiach portowych i spowolnić spadek stawek frachtowych. Okazja się nadarzyła, ponieważ w Chinach trwa obecnie Złoty Tydzień, hamując zapotrzebowanie na transport morski.
05.10.2022

Czy trendy w żegludze kłamią? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33-36/2022)

Kolejne tygodnie trzeciego kwartału 2022 roku, to kontynuacja zmian na rynkach żeglugowych wielu segmentów jednostek. Spadki zarówno frachtów jak i stawek czarterowych notowano zarówno dla jednostek wielozadaniowych oraz ciężarowców jak i kontenerowców. Inaczej sytuacja wyglądała w branży żeglugi wycieczkowej, gdzie po ciężkim okresie rynek nadal wzrasta, ale osiągane poziomy sprzedaży nie są tak wysokie jak sprzed okresu przedpandemicznego.
20.09.2022

Scrubery – rynek będzie rósł do 2030. Nauta, Remontowa i Crist mogą rezerwować nabrzeża i doki

Płuczki spalin są wciąż w czołówce rozwiązań wprowadzanych na statkach handlowych. Dzieje się tak mimo zapowiedzi wprowadzania coraz lepszych silników spalinowych i paliw, napędów elektrycznych i gazowych, zasilania metanolem i innymi paliwami ekologicznymi.
08.09.2022

Niższe frachty i wyższe koszty eksploatacji – czy świat transportu morskiego to udźwignie? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 29-32/2022)

Ostatnie tygodnie i miesiące to zachwianie dotychczasowych tendencji na rynkach frachtowych. Szczególnie widoczne jest to w segmencie przewozów kontenerowych. Niemniej jednak jak podkreśla wielu z analityków tego rynku jego parametry są nadal na wysokim poziomie. Z perspektywy armatorów nie wygląda jednak to tak pozytywnie, gdyż napotykali oni na wzrosty kosztów, w tym przede wszystkim kosztów paliwa.
28.08.2022

Jak przygotować się na największe wyzwania globalnych łańcuchów dostaw?

Niedobór kontenerów, wciąż wysokie stawki i opóźnienia w tranzycie - jak przygotować się na największe wyzwania globalnych łańcuchów dostaw?
24.08.2022

Kongestie w portach po raz n-ty. Kiedy koniec zatłoczenia w portach?

Zatłoczenie w portach nadal utrzymuje się na wysokim poziomie, zaś uczestnicy morskiego łańcucha dostaw znaleźli się w niekończącym się cyklu wyzwań logistycznych.
04.08.2022

Spadki i niepewność. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 25-28/2022)

Zbliżające się widmo gospodarczej zapaści, wyhamowująca konsumpcja detaliczna oraz inwestycje coraz bardziej wpływają również na branżę transportu morskiego. Kolejne tygodnie roku dobitnie wskazują bowiem na coraz bardziej poważne korekty, występujące na rynkach frachtowych i czarterowych wielu segmentów żeglugi. To co z jednej strony powinno być ulgą dla płacących za przewóz nie jest z kolei przynajmniej chwilowo aż tak szkodliwe dla przewoźników.
18.07.2022

Drewry: rynek kontenerowy stygnie, ale kongestie pozostaną

Firma konsultingowa Drewry, zajmująca się analizą rynku morskiego, opublikowała najnowszy raport, w którym stwierdza, że widoczne są już zmiany na globalnym rynku kontenerowym, ale na szybkie usunięcie kongestii i powrót do przedpandemicznej normalności nie ma co liczyć.
08.07.2022

Spadki i wzrosty – trwa zamieszanie na rynku frachtowym. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 21-24/2022)

Jak się okazuje międzynarodowa żegluga w kolejnych miesiącach 2022 roku musi sprostać jeszcze większym wyzwaniom niż miało to miejsce w przeciągu kilku ostatnich lat, włączając w to okres pandemii. Światowa gospodarka stoi bowiem przed widmem recesji. Problemów i wyzwań nie brakuje. Ostatnie tygodnie zdają się tylko potwierdzać znaczącą dozę niepewności rynku. Pomimo tego zarobki armatorów są nadal dobre. Jednakże z drugiej strony wzrastają też ich koszty. Drożeją ceny paliw, remontów i wiele innych.
21.06.2022

Czy rynek transportu morskiego ma się nadal dobrze? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 16-20/2022)

Rynek żeglugowy przechodzi intensywne i dynamiczne zmiany. Według wielu analityków gospodarka globalna będzie traciła coraz bardziej na rzecz gospodarki lokalnej. Będzie to miało również wpływ na logistykę morską. Ceny paliw osiągają bardzo wysokie poziomy, co ma oczywiście przełożenie na koszty armatorów i następnie oddziaływuje również na poziom stawek czarterowych i frachtowych, za które muszą płacić gestorzy ładunków. Finalnie wysokie koszty przekładają się na ceny indywidualnych produktów, które ponoszą klienci.
30.05.2022

FourKites kładzie nacisk na znaczący rozwój międzynarodowej widoczności transportu oceanicznego

Wiodąca na świecie platforma zapewniająca widoczność łańcucha notuje znaczne tempo wzrostu widoczności transportu oceanicznego i zatrudnia Philippe’a Sallesa, doświadczonego specjalistę w branży, który będzie nadzorować realizację bieżącej strategii agresywnego wzrostu.
23.05.2022

Totalna reorientacja rynku i wysokie frachty. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 12-15/2022)

Chaos na rynku żeglugowym odzwierciedla się również w wysokich, ale aktualnie sztucznie utrzymywanych głównie przez wysokie ceny paliw okrętowych stawkach frachtowych i czarterowych. Obecna sytuacja wprowadziła znaczne zamieszanie na rynku i nieustannie towarzyszącą procesom biznesowym wysoką niepewność.
19.04.2022

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2022)

Wybuch wojny rosyjsko-ukraińskiej w dniu 24 lutego zapewne nie pozostanie bez znaczenia dla międzynarodowych rynków frachtowych. W pierwszej kolejności może odbić się przede wszystkim na przewozach masowych, a także zbiornikowcowych, ale również i na omawianych w niniejszej analizie segmentach. Również one mogą zostać dotknięte efektami sankcji, zmianami szlaków handlowych oraz innymi szeroko pojętymi zawirowaniami rynku związanymi z konfliktem i jego długofalowymi skutkami.
25.03.2022

Czekając na zakupy. Globalny kryzys łańcucha dostaw nadal w grze

Zatory portowe z Azji przeniosły się do Ameryki, opóźnienia w transporcie nadal są dolegliwe, a świat zmaga się z niedoborami towarów i wzrostem cen, zaś końca problemów nie widać.
07.03.2022

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 4-7/2022)

Czy rynek żeglugowy czeka dalszy intensywny rozwój? Wiele z parametrów rynku frachtowego i czarterowego większości segmentów żeglugi wskazuje, że tak właśnie będzie. Nadal mocno wzrasta rynek warunków frachtowych i czarterowych dla statków wielozadaniowych. Segment kontenerowców po drobnych korektach i krótkoterminowej stagnacji czeka obecnie na dalszy rozwój sytuacji. Jednak jak na razie analizy wskazują, iż znaczących zmian na tym rynku nie będzie.
24.02.2022

Linie kontenerowe w 2022 roku nie przestaną zarabiać

Wg. konsultantów Drewry linie kontenerowe w 2022 roku w dalszym ciągu będą zarabiać i zamkną rok z wyższymi zyskami, niż poprzednio.
27.01.2022

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 51.2021-3/2022)

Wydawałoby się, że końcówka roku to moment pewnego rodzaju korekty i zawieszenia rynku. Jednakże pierwsze tygodnie nowego roku dla wielu z jego segmentów pokazują, iż była to chwila zawieszenia przed dalszą kontynuacją trendów wzrostowych. Zatem w początek nowego roku zarówno branża żeglugowa jak i stoczniowa wkracza z umiarkowanym optymizmem. Czy będzie się działo w nowym roku?
24.01.2022

Od Ever Given do Omicrona. Podsumowanie 2021 roku w sektorze morskim

Zeszłoroczny rok był kolejnym rokiem sektora morskiego naznaczonego pandemią Covid-19. Globalny łańcuch dostaw był zaplątany niczym pajęczyna; kryzys kontenerowy, zatory portowe, restrykcje koronawirusowe sprawiły, że na brak problemów branża nie mogła narzekać.
16.01.2022

Brytyjczycy oskarżają linie kontenerowe o spekulowanie

British International Freight Association podejrzewa, że linie kontenerowe nie grają czysto. Organizacja wezwała rząd Wielkiej Brytanii do zbadania konkurencji na rynku, żeby sprawdzić, czy aktualne wysokie ceny przewozowe mają uzasadnienie.
06.01.2022

Pustki pod polską choinką. Zatory w globalnym łańcuchu dostaw zakłóciły świąteczne zakupy

Splot wydarzeń sprawił, że mamy do czynienia z ogólnoświatowym kryzysem globalnego łańcucha dostaw. Kryzys wywołuje efekt domina w łańcuchach dostaw, zakłócając globalny handel. Wydatki na tegoroczne święta Bożego Narodzenia stanęły kością w gardle dla wielu, zamieniając prezenty pod choinką na węża w kieszeni.
28.12.2021

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 47-50/2021)

Rynek przewozów kontenerowych oraz ładunków inwestycyjnych, ciężkich i ponadgabarytowych nadal ma się dobrze. Jednak dają się też zauważyć pewne stabilizacje dotychczasowych trendów. Pośrednia sytuacja jest na rynku przewozów promowych i ro-ro, gdzie główne zasilanie wpływów frachtowych dają obecnie przede wszystkim ładunki toczne. Ciężka i skomplikowana sytuacja nadal trwa na rynku wycieczkowców.
20.12.2021

Wzrosty i spadki. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 42-46/2021)

Dalsze wzrosty odnotowywał segment statków wielozadaniowych i ciężarowców. Średnia stawka notowana przez indeks branżowy Drewry Multipurpose Time Charter Index wzrosła do poziomu USD 10,294 w miesiącu październiku. Był to wzrost na poziomie 2,5% w stosunku do poprzedniego miesiąca, tj. września.
24.11.2021

Do końca świata i o jeden dzień dłużej. Czy zatory portowe będą stałym elementem portowego krajobrazu?

Globalna sieć portów jest zaplątana niczym węzeł gordyjski. Pojawiające się raz po raz restrykcje koronawirusowe, kryzys kontenerowy i inne problemy logistyczne sprawiają, że od miesięcy jesteśmy świadkami globalnych zatorów portowych, których końca nie widać.
01.11.2021

Rynek dobry, to i coraz droższe statki, ale i więcej nowych zamówień. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 38-41/2021)

Poziom ilości zakontraktowań nowych statków w 2021 roku na koniec września był o około 69% lepszy w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku.
20.10.2021

Kosmiczne frachty na morzu. Czy masowce będą wozić kontenery? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 38-41/2021)

Silny post-pandemiczny wzrost gospodarczy, który szacowany jest w 2021 rok na około 6% (-3,2 % w 2020 roku) bardzo sprzyja rozwojowi handlu morskiego. Aktualna sytuacja społeczno-gospodarcza pozwala również na rozruch turystyki morskiej. Te rozwojowe trendy potwierdzają również i ostatnie tygodnie, które niosły ze sobą kolejne pozytywne wieści z rynków frachtowych dla przewoźników z wielu segmentów żeglugi morskiej. Nie inaczej sytuacja miała się na rynku czarterowym, który również był w bardzo dobrej kondycji.
18.10.2021

Analitycy: kontenerów nie jest za mało, tylko są nie tam, gdzie powinny

Analitycy firmy Drewry, specjalizującej się w transporcie kontenerowym, stwierdzili, że kryzys kontenerowy, z jaki obecnie zmaga się żegluga, nie wynika ze zbyt małej ilości samych boxów. Problemem jest natomiast to, że kontenery są nie tam, gdzie trzeba.
29.09.2021

Na bezrybiu i rak ryba. Globalny kryzys kontenerowy zagraża łańcuchowi dostaw

Globalny kryzys kontenerowy jak rzep przyczepiony do psiego ogona nadal trapi globalny łańcuch dostaw. Zastoje w portach, nierównowaga kontenerowa, wysokie ceny transportu sprawiają, że przeciętny Kowalski odczuje na własnym portfelu lokalne konsekwencje globalnego kryzysu.
20.09.2021

Kontynuacja wzrostów frachtów i stawek czarterowych nadal gwarantowana? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 34-37/2021)

Ostatnie kilka tygodni to okres nadal dobrych wyników rynków frachtowych i czarterowych segmentów: wielozadaniowego, kontenerowego oraz ro-ro i promowego. Postępowała także bardzo ważna kontynuacja odbudowy rynku przewozów pasażerskich realizowanych przez wycieczkowce.
19.09.2021

Chiny kontenerem stoją. Jak Chińczycy zawładnęli globalną produkcją kontenerów

Praktycznie każdy kontener morski na świecie jest wyprodukowany w Chinach, które budują ponad 96 proc. światowych kontenerów do przewozu ładunków suchych. Chiński monopol kontenerowy stanowi gwóźdź do trumny globalnego łańcucha dostaw.
06.09.2021

Przestrzenie ładunkowe zabukowane. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 29-33/2021)

Kolejne wakacyjne tygodnie to dobre wieści dla przewoźników i mniej korzystne dla bukujących. W wyniku znacznego ożywienia światowej gospodarki i jako pochodnej również i rynku żeglugowego osiągane frachty bądź to wzrastały, bądź utrzymywały się nadal na bardzo wysokich poziomach. Kolejne tygodnie nie zapowiadają się inaczej, ale granica wzrostów niewątpliwie gdzieś istnieje. Czy ostatnie dane jakkolwiek wskazują, że trendy mogą ulec zmianie? O tym w naszej kolejnej analizie rynku, gdzie oceniamy informacje, które obrazują ak
25.08.2021

"Świńska górka" w kontenerach

Porty kontenerowe przeżywają od dawna niespotykany wzrost przeładunków. Statki pełne kontenerów przemierzają oceany. Armatorzy, operatorzy terminali i flot kontenerów liczą zyski. Wszyscy płyną na fali wzrostów popytu na głównych rynkach. Kontenerowce płynął wyładowane po brzegi. Na rynku morskiego transportu kontenerów mamy do czynienia ze znaną w rolnictwie "świńską górką".
25.08.2021

Apetyt rośnie w miarę jedzenia. Rekordowa produkcja kontenerów nie zaspokaja popytu

Szereg wydarzeń, na czele z zatorami w portach, doprowadził do braków kontenerów. Powoduje to kryzys o światowych oddziaływaniu, ponieważ brak kontenerów wywołuje efekt domina w globalnym łańcuchu dostaw.
13.08.2021

Co ma wisieć, nie utonie. Koronawirus sposobem na chiński sukces

Początkowo przewidywano, że pandemia koronawirusa sparaliżuje gospodarkę morską Chin, będącą motorem światowego handlu. 20 miesięcy i 4 milionów zgonów później, widzimy, że przewidywania okazały się błędne, a pandemia przyniosła odwrotny skutek.
02.08.2021

Globalna przepustowość portów kontenerowych będzie miała trudności z nadążeniem za rosnącym popytem

Ponure perspektywy znacznie niższych poziomów przepustowości w portach kontenerowych na początku pandemii, 18 miesięcy później przekształciły się w poważny niedobór w wielu terminalach na całym świecie.
27.07.2021

Chiny rzucają wyzwanie Singapurowi, by stać się najlepszym dostawcą bunkrów w Azji

Singapur stoi w obliczu największej jak dotąd konkurencji, jeśli chodzi o jego status dominującego dostawcy paliwa żeglugowego w Azji, a Chiny zwabiają do swoich brzegów więcej statków w wyniku szybkiej rozbudowy portów i zakładów rafineryjnych.
25.07.2021

Rynek frachtowy i czarterowy pnie się w górę. Analiza rynku frachtowego i czarterowego [tygodnie 25-28/2021]

W kolejnych tygodniach roku rynek odznacza się kontynuacją wzrostów stawek frachtowych i czarterowych obserwowanych w różnych segmentach żeglugi. W branży kontenerowej wzrosty są naprawdę duże. Na rynku spekuluje się, że taki obrót sprawy może w pewnym okresie czasu doprowadzić do załamania się rynku transportu kontenerowego.
20.07.2021

Gdzie są kontenery? Globalny kryzys kontenerowy opóźnia transport morski

Żegluga towarowa znajduje się w trudnym położeniu. Splot wydarzeń spowodowany pandemią sprawił, że mamy do czynienia z ogólnoświatowym kryzysem związanym z brakiem kontenerów. Kryzys kontenerowy wywołuje efekt domina w łańcuchach dostaw, zakłócając globalny handel.
18.07.2021

Stawki frachtowe na rynku kontenerowym wzrosły o 333 procent w 2021 roku

Koszt wysyłki ładunku do USA z Chin zbliżył się do 10 000 USD, ponieważ największa gospodarka świata wciąż odkurza import w obliczu wolniejszego ożywienia po pandemii z Europy do Azji.
11.07.2021

Przewoźnicy oceaniczni mogą osiągnąć nawet 100 miliardów dolarów rocznego zysku w 2021 roku

Przewoźnicy oceaniczni mogą w tym roku osiągnąć zysk w wysokości 100 miliardów dolarów. Aencja Drewry twierdzi, że ich średnioterminowa rentowność jest praktycznie zapewniona ze względu na niedostatek podaży.
07.07.2021

Na rynku frachtowym jest gorąco! Analiza rynku frachtowego i czarterowego [tygodnie 20-24/2021]

Ostatnie tygodnie to dalszy ciąg dobrych informacji dotyczących wzrostów na rynkach frachtowych i czarterowych dla wielu z segmentów żeglugi międzynarodowej. Wiele wskazuje na to, że gospodarka nabiera rozpędu i pozytywny trend wzrostowy będzie długoterminowy.
30.06.2021

Port Yantian zostaje ponownie otwarty po kryzysie koronawirusowym

Międzynarodowe terminale kontenerowe Yantian, które obsługują ładunki w jednym z najbardziej ruchliwych portów kontenerowych na świecie, powróciły do normalnego funkcjonowania po wybuchu kryzysu Covid-19. Masowe infekcje koronawirusem spowodowały miesięczne zakłócenia, które plątały globalne łańcuchy dostaw i doprowadziły do wzrostu stawek frachtowych.
25.06.2021

Koszty wysyłki poza kontrolą. Rosną ceny towarów, od kawy po zabawki

Rosnąca w zawrotnym tempie cena wysyłki towarów na całym świecie może wpłynąć na twój portfel szybciej niż myślisz – od tej filiżanki kawy, którą dostajesz każdego ranka, po zabawki, które zamierzałeś kupić swoim dzieciom.
18.06.2021

Drewry: Niedobór oficerów sięgnie rekordowych poziomów już do 2026 roku

Zmniejszająca się atrakcyjność kariery na morzu, w połączeniu z ciągłym wzrostem floty, doprowadzą do największego od ponad dekady niedoboru oficerów floty handlowej na świecie – przewiduje Drewry w najnowszym raporcie.
07.06.2021

Kontynuacja wzrostów - analiza rynku frachtowego (tygodnie 16-19/2021)

Kolejne tygodnie i miesiące tego roku potwierdzają, że rynki frachtowe przynajmniej dla części a nawet większości segmentów żeglugi wzrastają. O ile jest to pozytywna informacja dla przewoźników, o tyle dla spedytorów i gestorów ładunków oznacza wzrost kosztów przewozów, które będą ostatecznie przeniesione na finalnych odbiorców i konsumentów.
19.05.2021

Ładunki chłodzone, przed, w czasie i po pandemii

Transport ładunków chłodzonych będzie rósł dynamicznie około 4% rocznie do 2024. Rosło będzie zapotrzebowanie na specjalistyczne kontenery. Statki chłodniowce będą pod tą presją usuwać się z rynku.
18.05.2021

Spedytorzy muszą się przygotować na kolejne dwa lata wysokich stawek frachtowych

Spedytorzy muszą się pogodzić z kolejnymi dwoma latami wysokich stawek frachtu i ograniczoną podażą – twierdzi agencja konsultingowa, Drewry.
07.05.2021

Kosztowna zeroemisyjność. 1,4 biliona dolarów będzie kosztowała armatorów żegluga ekologiczna

5,1 mld dol. wyniesie koszt przejścia całej floty liniowej na eksploatację zeroemisyjną. Do 2050 r armatorzy wydadzą 1,4 bilion dol. na dostosowanie flot do wymagań narzuconych przez IMO. Te koszty poniosą również porty i terminale, a w ostateczności finalny konsument.
02.05.2021

Jeszcze lepsze perspektywy na drugą połowę roku. Raport z rynku żeglugowego (tygodnie 12-15/2021)

Międzynarodowy Fundusz Walutowy prognozuje wzrost światowego produktu krajowego brutto w 2021 roku na 6%. Ma to nastąpić dzięki postępującej akcji szczepiennej przeciwko pandemii, aktywizacji przemysłowo-usługowej oraz wielostronnym wysokim oczekiwaniom, co do rozwoju globalnej gospodarki w drugiej połowie roku.
20.04.2021

Raport: Kwiecień na rynku morskich przewozów kontenerowych

W ostatnim tygodniu marca temat kontenerowego transportu morskiego nie schodził z pierwszych stron gazet, portali i serwisów informacyjnych za sprawą zablokowanego Kanału Sueskiego przez M/V Ever Given. Sytuacja kryzysowa, z jaką mieliśmy do czynienia potwierdziła jak wielkie znaczenie dla gospodarek świata ma transport kontenerowy i jak wielkie jest jego przełożenie na prawie każdą gałąź gospodarki.
12.04.2021

Coraz więcej aktywności w dobie wyzwań. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 8-11/2021)

Po roku trwania pandemii analitycy oczekują, że gospodarka morska, w tym transport morski będą korzystały z rozwoju i wzrostu globalnej gospodarki, która ma mieć miejsce już w 2021 roku. Według różnego rodzaju organizacji, jak na przykład OECD wzrost ten może wynieść nawet około 5,5 %.
23.03.2021

Czas na skrubery. Nie dać się wypłukać z rynku. 5200 statków z płuczkami w 2024 to szansa dla polskich stoczni

Rynek transportu morskiego przechodzi rewolucję w napędach. Armatorzy ograniczają emisję szkodliwych substancji do powietrza na coraz większej ilości statków. Utrzymuje się popyt na instalację płuczek. To szansa dla polskich stoczni remontowych.
22.03.2021

Globalny korek na wielu morskich szlakach może potrwać aż do 2022 roku

Tłok na globalnych szlakach morskich, lądowych i korytarzach powietrznych może potrwać aż do następnego roku, co przyczyni się do większych kosztów transportu – twierdzi jedna z czołowych amerykańskich firm spedycyjnych.
03.03.2021

Brak oddechu w kontenerach i przetasowania na szlakach promowych Raport z rynku żeglugowego (tydzień 4-7/2021)

Wielkość światowej floty dla jednostek o wielkości ponad 100 GT właśnie przekroczyła po raz pierwszy w historii 100 tysięcy jednostek. Średnia wielkość statku wynosi obecnie 21,355 DWT a średni wiek 21,7 lat. Łączna wartość światowej floty to 976 miliardów dolarów amerykańskich. 46 % światowego tonażu posiadają Azjaci, natomiast kapitał europejski jest w posiadaniu 30% wielkości floty.
23.02.2021

Rok burzliwego transportu morskiego

Pandemia koronawirusa silnie uderzyła w 2020 roku w światowy rynek logistyki. Niektóre skutki będą odczuwalne jeszcze przez kilka miesięcy tego roku, inne – nawet przez kilka lat. Mogą się zmienić łańcuchy dostaw, czyli może ulec korekcie produkcja przemysłowa na świecie.
15.02.2021

Portowe kongestie i rolowanie kontenerów. Nowy rozdział na rynku promowym i ro-ro. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 2-3/2021)

Kolejne dwa tygodnie nowego roku, to kontynuacja silnego trendu podaży ładunków w segmencie przewozów kontenerowych, wzmacnianie warunków frachtowych dla jednostek wielozadaniowych a także ro-ro. Dalszej intensywnej transformacji podlega rynek promowy, który nie dość, że wskutek pandemii został mocno dotknięty, jeśli chodzi o zmniejszone ilości przewiezionych pasażerów, to na dodatek wielu z zachodnioeuropejskich armatorów musiało dokonać istotnych zmian swoich serwisów w związku z Brexitem.
24.01.2021

Zamówienia na nowe statki spadły o 50 procent

Armatorzy mają coraz mniej czasu, aby zastosować w swojej flocie bardziej ekologiczne paliwa. Spowodowało to spadek zamówień na nowe jednostki, gdyż firmy nie wiedzą, na jaką technologię spalania się zdecydować.
10.01.2021

W nowy rok z nową energią. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 51-52)

Na koniec roku, pomimo nadal trwającej pandemii, ale dzięki nadziei pokonania światowego kryzysu rynki odreagowały i wydawałoby się, że szykowały na nowy rozdział w historii gospodarki. Pokryzysowa odbudowa w połączeniu z potrzebną i nieuniknioną transformacją spowodują, że rynek w 2021 roku, a w szczególności jego drugiej części może być znaczącym krokiem w nową erę.
27.12.2020

Niesamowity boom w kontenerach! Czy bańka pęknie? Raport z rynku żeglugowego (tydzień 49-51)

Pierwsza połowa grudnia to coraz bardziej rozpędzająca się podaż ładunków skonteneryzowanych. W tle tej sytuacji miał miejsce początek kolejnej fali światowej pandemii koronawirusa i towarzyszące temu zapowiedzi lockdown’ów w Europie oraz mgliste prognozy gospodarcze na kolejne miesiące.
21.12.2020

Drewry: Koszty operacyjne statków wzrosły w 2020 roku z powodu pandemii COVID-19

Koszty operacyjne statków rosły najszybciej w tym roku od ponad dekady, z powodu wyższych kosztów ubezpieczenia i kosztów związanych z pandemią COVID-19 – podała agencja Drewry.
02.12.2020

Światowy rynek morskich przewozów kontenerowych – przegląd wyników oraz przyszły rozwój w dobie pandemii

Rozwój gospodarki światowej i handlu międzynarodowego należy traktować jako podstawowe czynniki napędzające rynek morskich przewozów kontenerowych. W 2019 roku jako kluczowe czynniki determinujące wymianę handlową uznać można spór między Stanami Zjednoczonymi a Chinami, powodujący wzrost taryf, a także inne wydarzenia przyczyniające się do wzrostu niepewności na rynkach, jak blokada rządowa w Stanach Zjednoczonych, wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej oraz zmiany w polityce pieniężnej w głównych gospodarkach świata.
02.12.2020

Ciążenie ku wzrostom i rozwojowi. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 47-48)

Kolejne tygodnie przedostatniego miesiąca roku mijały pod znakiem ciążenia rynków frachtowych ku wzrostom i rozwojowi. Nadal tej coraz mocniej wyczuwalnej tendencji nie może poddać się segment wycieczkowców, który w wyniku trwającej ogólnoświatowej pandemii i obostrzeń skrępowany jest restrykcyjnymi ograniczeniami. Straty są tutaj ogromne i idą już w dziesiątki miliardów dolarów amerykańskich.
30.11.2020

Armatorzy kontenerowi muszą liczyć się z mocnymi wahaniami stawek frachtowych

Ostre wahania stawek frachtu kontenerowego prawdopodobnie utrzymają się w tym kwartale, ponieważ firmy żeglugowe mają trudności z oceną popytu w związku z nierównomiernym globalnym ożywieniem po koronawirusie.
07.07.2020

Drewry: Kariera marynarza coraz mniej atrakcyjna

Obecny niedobór oficerów do załogi globalnej floty handlowej ma wzrosnąć w związku ze zmniejszoną atrakcyjnością kariery na morzu, zgodnie z najnowszym raportem globalnej firmy konsultingowej Drewry.
05.06.2020

DP World przewiduje ciężkie czasy dla portów i terminali w czasie kryzysu COVID-19

Dubajski operator portowy i terminalowy, DP World, osiągnął niezłe wyniki w pierwszym kwartale tego roku, z przeładunkami porównywalnymi z tymi rok temu.
23.04.2020

Przewoźnicy odwołali w lutym 105 rejsów z Azji do Północnej Ameryki i Europy

Według danych brytyjskiej firmy konsultingowej Drewry, w lutym 2020 roku przewoźnicy oceaniczni odwołali około 105 rejsów z Azji do Ameryki Północnej i Europy.
27.02.2020

Maersk podnosi dopłatę za paliwo

Największy na świecie armator kontenerowców podnosi opłatę paliwową, nałożoną po tym, jak nowe przepisy środowiskowe spowodowały, że koszty bunkra mocno wzrosły.
23.01.2020

Drewry: Rynek kontenerowy czeka kolejny trudny rok

Obecny rok będzie kolejnym obfitym w wyzwania dla przewoźników oceanicznych – prognozuje agencja Drewry, przyznając zarazem, że branża wyjdzie z tych prób zwycięsko.
13.01.2020

Stawki frachtowe kontenerowców wciąż niskie

Rynek przewozów kontenerowych wciąż tkwi w tym samym miejscu co przez ostatnie 2 lata, a oczekiwane ożywienie wciąż się opóźnia. Widać to po stawkach frachtowych, które nadal nie mogą przekroczyć bariery 1000 pkt. W tym tygodniu indeks stawek na szlaku Azja-Europa Północna wzrósł co prawda do 800 punktów, ale to wciąż niski wynik. Jeszcze pod koniec marca ten indeks sięgał nawet poziomu 950 pkt.
12.12.2019

Yang Ming z jeszcze większymi stratami po zerwaniu umów czarterowych na kontenerowce

Tajwański armator Yang Ming Marine Transport Corporation zanotował jeszcze większe straty w trzecim kwartale tego roku, po tym, jak zerwał kilku umów czarterowych. Strata netto firmy wyniosła w tym okresie 44,43 mln dolarów, o ponad 14 mln dolarów więcej niż przed rokiem.
17.11.2019

Stawki frachtowe kontenerowców rosną, mimo problemów na rynku

Rynek transportu kontenerowego notuje progres mimo rosnącej liczby nieużywanych statków i nowych dopłat do bunkrów – informuje firma konsultingowa Drewry.
12.11.2019

Przeładunki kontenerów w terminalach DP World ze spadkiem w trzecim kwartale

Dubajski operator portowy i terminalowy, DP World, zamknął trzeci kwartał z niewielkim spadkiem w przeładunkach kontenerów. Osiągnęły one 17,7 mln TEU, o 1,6 proc. mniej w stosunku r / r.
22.10.2019

Wielka Brytania: Silne porty zyskują na znaczeniu w trudnych czasach

Światowy handel i sektor morski stoją w obliczu niepewnych i trudnych czasów, UK Major Ports Group, stowarzyszenia reprezentującego większość większych portów handlowych w Wielkiej Brytanii.
10.09.2019

Stawki spot masowców Capesize na najwyższym w historii poziomie

Rosnący eksport żelaza z Brazylii będzie napędzał popyt na masowce Capesize na Atlantyku i co za tym idzie stawki frachtu - wyjaśnia agencja Drewry.
10.09.2019

Drewry przewiduje skromny wzrost przeładunków portów kontenerowych

Światowe zapotrzebowanie na przeładunek kontenerów w portach czeka skromy wzrost i wiele niewiadomych - przewiduje agencja Drewry. W przyszłości dojdzie też do mniejszej liczby inwestycji w rozbudowy terminali kontenerowych.
12.08.2019

Hinduski import węgla wzmocnił stawki panamaxów

Stawki masowców panamax mocno wzrosły w 2019 roku - informuje agencja konsultingowa Drewry. To zasługa głównie niedawnego wzrostu importu węgla przez Indie.
07.08.2019

Drewry przewiduje skromny wzrost ruchu kontenerowego na szlaku Azja - Morze Śródziemne

Handel na szlaku z Azji do Morza Śródziemnego osiągnął już najniższy poziom, ale mimo to wzrost przez resztę roku będzie zaledwie skromny - przewiduje agencja Drewry.
22.07.2019

Zmniejszająca się podaż ropy naftowej zaszkodzi rynkowi tankowców

Przedłużone cięcia w produkcji krajów OPEC oraz zmniejszający się irański eksport mocno uderzają w stabilność rynku tankowców - twierdzi agencja Drewry.
16.07.2019

Drewry obniża prognozę wzrostu dla rynku kontenerowego do 3 procent

Firma konsultingowa Drewry obniżyła swoją prognozę wzrostu globalnych przeładunków kontenerów w tym roku do 3 procent. To 0,9 proc. mniej niż wcześniej.
04.07.2019

Drewry: Światowa żegluga korzysta na wojnie handlowej między USA i Chinami

Rosnące napięcia w handlu między Chinami i Stanami Zjednoczonymi to zła wiadomość dla transpacyficznego transportu kontenerowego. Innym wynikiem tej wojny handlowej ma być też większy wolumen przewożonych półproduktów - twierdzi agencja Drewry.
25.06.2019

Kanada zdobędzie większy udział w azjatyckim rynku LPG dzięki nowemu terminalowi

Dzięki niedawnemu otwarciu morskiego terminalu eksportowego propanu-butanu, Kanada ma przyciągnąć znaczącą część azjatyckiego rynku LPG - twierdzi firma konsultacyjna Drewry.
13.06.2019

Raport: Wyniki oraz perspektywy rozwoju globalnego rynku morskich przewozów kontenerowych

Zgodnie z szacunkami wzrost światowego rynku kontenerowego w 2018 roku wyniósł 4,6% (rok do roku), co oznacza przewozy na poziomie 154,8 mln TEU (ekwiwalent kontenera o długości 20 stóp). Najbardziej aktywnymi obszarami rynku były azjatyckie przewozy wewnętrzne (41,6 mln TEU), przewozy transpacyficzne (18,7 mln TEU) oraz transatlantyckie (12,8 mln TEU). Wzrost przewozów przełożył się również na obroty przeładunkowe morskich portów kontenerowych, które wyniosły 790 mln TEU (+4,7%) w 2018 roku. W kolejnych latach oczekiwany
14.05.2019

Przewoźnicy na szlaku Azja-Europa muszą myśleć nieszablonowo, by poradzić sobie z nadpodażą na rynku

Wysoka podaż i niski popyt sprawiły, że przewoźnicy oceaniczni na szlaku Azja-Europa Północna znalazły w trudnym położeniu, a analitycy sugerują, że nawet niewielki wzrost wydaje się w takiej sytuacji dużym zwycięstwem.
08.05.2019

Raport: Żegluga kontenerowa powoli zmierza ku lepszej przyszłości

Branża przewozów kontenerowych stoi w obliczu wyjątkowo wyzwania. Armatorzy muszą się mierzyć z niepewnością na rynku oraz wieloma utrudnieniami - twierdzi agencja Drewry.
05.05.2019

Drewry: Złomowanie kontenerowców wzrośnie przed wejściem w życie przepisów IMO 2020

Agencja Drewry przewiduje duży wzrost złomowania kontenerowców przed implementacją przepisów IMO 2020 o zawartości siarki w paliwach morskich.
01.05.2019

W kwietniu stawki kontenerowe wciąż niskie

Rynek przewozów kontenerowych wciąż tkwi w tym samym miejscu co przez ostatnie 2 lata, a oczekiwane ożywienie wciąż się opóźnia. Widać to po stawkach frachtowych, które nadal nie mogą przekroczyć bariery 1000 pkt. W tym tygodniu indeks stawek na szlaku Azja-Europa Północna spadł dodatkowo do 658 pkt. Jeszcze pod koniec marca ten indeks sięgał nawet poziomu 950 pkt.
09.04.2019

Drewry: Żegluga kontenerowa zmiesza ku lepszej przyszłości

Branża przewozów kontenerowych stoi w obliczu wyjątkowo wyzwania. Armatorzy muszą się mierzyć z niepewnością na rynku oraz wieloma utrudnieniami - twierdzi agencja Drewry.
08.04.2019

Drewry: Limit siarkowy będzie oznaczał więcej slow steamingu i transhipmentu

Branżę żeglugową czeka nasilenie zjawiska slow steamingu i transhipmentu, z powodu wejścia w życie przepisów IMO 2020.
18.03.2019

Eksperci przewidują solidny rok na rynku kontenerowym

Bilans popytu i podaży będzie powoli wracał do równowagi w tym roku, dzięki zmniejszonemu apetytowi armatorów na zamawianie megakontenerowców – twierdzą eksperci z agencji Drewry.
15.03.2019

Ocean Alliance wycofuje 10 rejsów transpacyficznych z powodu spadku stawek spotowych

Alians Ocean Alliance ogłosił plany anulowania 10 transpacyficznych rejsów w marcu i kwietniu, ponieważ wczesne oznaki słabych obrotów na rynku stają się rzeczywistością.
06.03.2019

Drewry: Przewoźnicy na szlaku Azja-Europa muszą myśleć nieszablonowo, by poradzić sobie z nadpodażą na rynku

Wysoka podaż i niski popyt sprawiły, że przewoźnicy oceaniczni na szlaku Azja-Europa Północna znalazały w trudnym położeniu, a analitycy sugerują, że nawet niewielki wzrost wydaje się w takiej styuacji dużym zwycięstwem.
05.03.2019

Stawki kontenerowe z mocnym spadkiem w ostatnim tygodniu

Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) zanotował mocny spadek na dwóch głównych szlakach handlowych wschód-zachód, co pokazuje jak niski popyt panuje na rynku.
24.02.2019

Dziewiąta edycja Transport Week 2019 już za trzy tygodnie w Gdyni

Już tylko trzy tygodnie dzielą nas od Transport Week 2019. Dziewiąta edycja jednego z głównych wydarzeń poświęconych branży transportowej organizowanych w regionie Bałtyku odbędzie się w dniach 5-7 marca w hotelu Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront w Gdyni. Podczas tegorocznej edycji będziemy rozmawiać o inwestycjach i innowacjach w sektorze portowym, projektach środowiskowych i innych kwestiach istotnych dla rozwoju branży.
13.02.2019

Dziewiąta edycja Transport Week 2019 zawita do Gdyni

Transport Week 2019 to dziewiąta już edycja znanej wszystkim z wysokiej jakości prelegentów oraz zaangażowania uczestników konferencji. Tym razem przeniesiemy się do Gdyni, gdzie w dniach 5-7 marca porozmawiamy o inwestycjach w sektorze portowym, projektach środowiskowych i innych kwestiach istotnych dla rozwoju branży. Wydarzenie odbędzie się w hotelu Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront.
08.02.2019

Luty także bez wzrostu stawek kontenerowych

Rynek przewozów kontenerowych wciąż tkwi w tym samym miejscu co przez ostatnie 2 lata, a oczekiwane ożywienie opóźnia się. Widać to po stawkach frachtowych, które nadal nie mogą przekroczyć bariery 1000 pkt. W tym tygodniu indeks stawek na szlaku Azja-Europa Północna spadł dodatkowo do 960 pkt, w porównaniu do zeszłego roku.
07.02.2019

Stawki kontenerowe w nowym roku wciąż na niskim poziomie

Rynek przewozów kontenerowych wciąż tkwi w tym samym miejscu co w zeszłym roku, a oczekiwane ożywienie opóźnia się. Widać to po stawkach frachtowych, które nadal nie mogą przekroczyć bariery 1000 pkt. W tym tygodniu indeks stawek na szlaku Azja-Europa Północna spadł dodatkowo do 970 pkt.
22.01.2019

Drewry: Rynek kontenerowy czeka solidny rok

Bilans popytu i podaży będzie powoli wracał do równowagi w tym roku, dzięki zmniejszonemu apetytowi armatorów na zamawianie megakontenerowców – twierdzą eksperci z agencji Drewry.
15.01.2019

Drewry: Dobre i złe wieści dla portów kontenerowych w 2019 roku

Oczekuje się, że światowy sektor terminali kontenerowych pozostanie bardzo dochodowym biznesem w 2019 roku, a jego przepustowość przekroczy 800 milionów TEU, generując EBITDA o wartości ponad 25 miliardów dolarów – donosi agencja Drewry.
09.01.2019

Popyt na usługi kontenerowców wzrośnie w przyszłym roku

Morski transport kontenerowy zanotuje spory wzrost popytu w tym roku, który dodatkowo przewyższy światowy wzrost floty – przewidują eksperci agencji Drewry.
02.01.2019

Spodziewany wzrost stawek kontenerowych wciąż nie nadchodzi

Rynek przewozów kontenerowych wciąż tkwi w tym samym miejscu co rok temu, a oczekiwane ożywienie opóźnia się. Widać to po stawkach frachtowych, które nadal nie mogą przekroczyć bariery 1000 pkt. W tym tygodniu indeks stawek na szlaku Azja-Europa Północna spadł dodatkowo do 996 pkt.
01.01.2019

Rynek transportu kontenerowego wciąż stoi w miejscu

Rynek przewozów kontenerowych wciąż tkwi w tym samym miejscu co rok temu, a oczekiwane ożywienie opóźnia się. Widać to po stawkach frachtowych, które nadal nie mogą przekroczyć bariery 1000 pkt. W tym tygodniu indeks stawek na szlaku Azja-Europa Północna zanotował mały wzrost, do 747, o 12 pkt więcej niż tydzień temu.
02.12.2018

Statki będą przewozić więcej kontenerów w najbliższym kwartale

W najbliższych miesiącach ma wzrosnąć liczba tonażu pływającego na szlakach Azja-Europa Północna i Azja-Morze Śródziemne o kolejno 8,8 i 6,5 proc.
23.11.2018

Sankce na Iran oznaczają więcej tankowców bez pracy

Wprowadzenie przez Stany Zjednoczone sankcji na Iran spowodowało, że około 20 tankowców VLCC pozostało bez pracy z powodu spadku eksportu ropy z tego kraju – donosi agencja Drewry.
29.10.2018

HMM wprowadzi dodatkową opłatę paliwową od nowego roku

Południowokoreański armator Hyundai Merchant Marine (HMM) planuje wprowadzić dodatkową opłatę paliwową przed wejściem w życie limitu zawartości siarki w bunkrze w 2020 roku. Ma ona pokryć straty powstałe przez rosnące koszty paliwa.
23.10.2018

Drewry: Popyt na usługi kontenerowców wzrośnie w przyszłym roku

Morski transport kontenerowy zanotuje spory wzrostu popytu w przyszłym roku, który dodatkowo przewyższy światowy wzrost floty – przewidują eksperci agencji Drewry.
17.10.2018

Mała podaż utrzyma wysokie ceny ropy w czwartym kwartale

Armatorzy tankowców przygotowują się na sezonowy wzrost popytu na transport ropy. W tym samym czasie w życie wejdą sankcję nałożone na Iran przez Stany Zjednoczone.
11.10.2018

Zapowiadany wzrost stawek kontenerowych wciąż nie nadchodzi

Rynek przewozów kontenerowych wciąż tkwi w tym samym miejscu co rok temu, a oczekiwane ożywienie opóźnia się. Widać to po stawkach frachtowych, które nadal nie mogą przekroczyć bariery 1000 pkt. W tym tygodniu indeks stawek na szlaku Azja-Europa Północna spadł dodatkowo do 735 pkt, o 31 pkt mniej niż tydzień temu.
10.10.2018

Rynek przewozów kontenerowych wciąż w głębokim kryzysie

Stawki frachtu kontenerowego na szlaku z Azji do Europy i Azji do Stanów Zjednoczonych są o 30 proc. niższe niż przed rokiem. W tym samym czasie cena bunkra wzrosła o 20 proc. Armatorom ciężko więc o osiągnięcie zysku.
03.10.2018

Armatorzy kontenerowi z mniejszymi zarobkami

Rynek przewozów kontenerowych wciąż tkwi w tym samym miejscu co rok temu, a oczekiwane ożywienie się opóźnia. Widać to po stawkach frachtowych, które wciąż nie mogą przekroczyć bariery 1000 pkt. W tym tygodniu indeks stawek na szlaku Azja-Europa Północna spadł dodatkowo do 766 pkt, o 55 pkt mniej niż tydzień temu.
27.09.2018

Największy szlak kontenerowy czeka wiele zmian

W najbliższych dwóch latach do służby mają wejść megakontenerowce o łącznej ładowności 1,42 mln TEU, co mocno wpłynie na udziały trzech największych aliansów na trasie Azja-Północna Europa – twierdzą eksperci z SeaIntel.
26.09.2018

Drewry: Armatorzy powinni wycofać więcej serwisów na szlaku z Azji do Europy

Obecny rok jest bardzo trudny dla armatorów kontenerowych pływających na szlaku z Azji do Północnej Europy (w tym polskiego DCT). Zapotrzebowanie na ich usługi bowiem nie chce wciąż rosnąć – donosi agencja Drewry.
24.09.2018

Stawki kontenerowe coraz bliżej dna

Rynek przewozów kontenerowych wciąż tkwi w tym samym miejscu co rok temu, a oczekiwane ożywienie się opóźnia. Widać to po stawkach frachtowych, które po raz kolejny zanotowały spadek. W tym tygodniu indeks stawek na szlaku Azja-Europa Północna zanotował spadek do 821 pkt, o 64 pkt mniej niż tydzień temu.
20.09.2018

Indeks kontenerowy ponownie poniżej 900 pkt

Rynek przewozów kontenerowych wciąż tkwi w tym samym miejscu co rok temu, a oczekiwane ożywienie się opóźnia. Widać to po stawkach frachtowych, które po raz kolejny zanotowały spadek. W tym tygodniu indeks stawek na szlaku Azja-Europa Północna zanotował spadek do 885 pkt, o 48 pkt mniej niż tydzień temu.
13.09.2018

Stawki kontenerowe ponownie spadają

Rynek przewozów kontenerowych wciąż tkwi w tym samym miejscu co rok temu, a oczekiwane ożywienie się opóźnia. Widać to po stawkach frachtowych, które od dłuższego czasu utrzymują się na niskim poziomie, z rzadkimi okresami wzrostu. W tym tygodniu indeks stawek na szlaku Azja-Europa Północna zanotował spadek do 933 pkt, o 26 pkt więcej niż tydzień temu.
06.09.2018

Wan Hai z zamówieniem ponad 10 kontenerowców feederowych

Tajwański armator kontenerowy Wan Hai Lines złożył zamówienie na 12 nowych kontenerowców feederowych o ładowności 1,9 tys. TEU.
27.08.2018

Stawki kontenerowe z lekkim wzrostem, ale wciąż poniżej 1000 punktów

Rynek przewozów kontenerowych wciąż tkwi w tym samym miejscu co rok temu, a oczekiwane ożywienie się opóźnia. Widać to po stawkach frachtowych, które od dłuższego czasu utrzymują się na niskim poziomie, z rzadkimi okresami wzrostu. W tym tygodniu indeks stawek na szlaku Azja-Europa Północna również zanotował wzrost do 959 pkt, o 78 pkt więcej niż tydzień temu.
26.08.2018

Koszty operacyjne wzrastają także w tym roku

Koszty operacyjne statków ponownie wzrosły w tym roku, po dwóch latach spadków. Głównym powodem tego trendu jest podwyższenie cen ubezpieczeń morskich.
21.08.2018

Więcej kontenerów pojawi się na statkach płynących do Europy

W najbliższych miesiącach ma wzrosnąć liczba tonażu pływającego na szlakach Azja-Europa Północna i Azja-Morze Śródziemne o kolejno 8,8 i 6,5 proc.
19.08.2018

Popyt na usługi kontenerowców będzie rosnąć

Morski transport kontenerowy doświadczy sporego wzrostu popytu w tym i przyszłym roku, który dodatkowo przewyższy światowy wzrost floty – przewidują eksperci agencji Drewry.
24.07.2018

Megakontenerowce wciąż nie przynoszą planowanych oszczędności

Efekt skali zdaje się nie działać w żegludze morskiej – wynika z ostatnich badań agencji consultingowej Drewry. Eksperci z Drewry zbadali oddziaływanie pojawienie się megakontenerowców (powyżej 18 tys. TEU ładowności) na zarobki portów, terminali i armatorów.
16.07.2018

Dziękujemy za wysłane grafiki.