• <

Statki-widmo na morzach. Czy puste rejsy to znak naszych czasów?

Strona główna Statki-widmo na morzach. Czy puste rejsy to znak naszych czasów?
Statki-widmo na morzach. Czy puste rejsy to znak naszych czasów? - GospodarkaMorska.pl
Fot. Ian Taylor/Unsplash

Puste rejsy zmniejszają zdolność przewozową, aby zrównoważyć spadające wolumeny po globalnych kongestiach portowych i spowolnić spadek stawek frachtowych. Okazja się nadarzyła, ponieważ w Chinach trwa obecnie Złoty Tydzień, hamując zapotrzebowanie na transport morski.

Największe linie żeglugowe po raz kolejny skłaniają się do odwoływania rejsów ze swoich harmonogramów jako środka kontroli zdolności przewozowych po dłuższym okresie gwałtownego popytu.

Puste rejsy (ang. blank sailings) od dawna były preferowanym przez przewoźników sposobem na dopasowanie podaży do popytu. Wraz z trwającym chińskim Złotym Tygodniem (1-7 października), stwarza to przewoźnikom okazję do większej ilości rejsów niż w przeszłości.

Jak podaje Drewry, w ramach głównych kierunków pomiędzy 40 tygodniem (3-9 października) a 44 tygodniem (31 października-6 listopada) z łącznej liczby 738 żeglug, odwołanych zostało 118, co stanowi 16 proc.

Gospodarka Morska
Puste rejsy kontra planowane rejsy (40-44 tydzień) / Źródło: Drewry


W ciągu najbliższych pięciu tygodni Ocean Alliance ogłosił 34 odwołania, a następnie THE Alliance i 2M odpowiednio 33 i 30 puste rejsy.

Dawniej problemem był popyt


Przez dużą część 2020 i 2021 roku przewoźnicy zmagali się z utrzymaniem zdolności przewozowej w zgodzie z racji problemów z globalnym łańcuchem dostaw. Gwałtowny wzrost wolumenu żeglugi, jak również liczba kontenerów niewystarczająca na potrzeby rynku oznaczały, że statki działały na granicy możliwości. W portach tworzyły się kongestie, nawet jeśli przewoźnicy dodawali dodatkowe statki.

W portach docelowych – zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych i Europie – mieliśmy do czynienia z kongestiami portowymi, ponieważ porty były przeciążone ilością ładunków. Jak zauważa Sea-Intelligence, niemal dwie trzecie wszystkich statków było opóźnionych w stosunku do planowego harmonogramu, a czas oczekiwania w portach wzrósł do rekordowego poziomu. Ze statkami, które utknęły poza portami, przewoźnicy nie mogli realizować harmonogramu rejsów, co skutkowało innym rodzajem pustych rejsów.

W obecnej sytuacji przewoźnicy wykorzystują okres Złotego Tygodnia jako okazję do zmniejszenia zdolności przewozowej, aby zrównoważyć spadające wolumeny i miejmy nadzieję, że spowolnić spadek stawek frachtowych.

Spadki zdolności przewozowych pojawiają się w typowym okresie szczytowym na większości tras, kiedy to sprzedawcy detaliczni gromadzą zapasy na koniec roku. Nie wiadomo jeszcze, jak długo przewoźnicy będą realizować puste rejsy, czy też spodziewają się utrzymać niższą zdolność przewozową w odpowiedzi na spadki odnotowane na większości głównych tras żeglugowych.

Liczby nie kłamią: redukcja zdolności przewozowej faktem


Jak pokazują dane z Sea-Intelligence, na Pacyfiku redukcja zdolności przewozowej ma wynieść 22-28 proc. rozmieszczonej tygodniowej zdolności przewozowej w tygodniach następujących po Złotym Tygodniu, podczas gdy szczytowa redukcja w tych tygodniach w poprzednich latach wyniosła 15-17 proc. w 2019 r., a średnio 9-11 proc. w latach 2014-2018. Redukcja zdolności przewozowej w Europie po Złotym Tygodniu wynosi nieco poniżej 20 proc.

Patrząc na ostatnie tygodnie, stawki spotowe z Azji do zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych spadły o 45 proc., co czyni je największym sześciotygodniowym spadkiem od początku danych w 2012 r., przewyższając 44 proc. sześciotygodniowy spadek w marcu 2016 r. pod koniec ciężkiej wojny cenowej z lat 2015-2016.


Gospodarka Morska
Puste rejsy Azja-USA


Co więcej, analitycy z Sea-Intelligence prognozują wzrost pustych rejsów powyżej średnich sprzed pandemii koronawirusa Covid-19.

Na trasach transpacyficznych redukcja zdolności przewozowej wyniesie od 22 do 28 proc. tygodniowej zdolności przewozowej w tygodniach następujących po Złotym Tygodniu. Dla porównania, analitycy podają, że szczytowa redukcja dla tych tygodni w 2019 r. wyniosła 15 do 17 proc., zaś w latach 2014-2018 średnia wynosiła od 9 do 11 proc. Sea-Intelligence oblicza oczekiwany spadek na poziomie nieco poniżej 20 proc. pojemności TEU, co, choć jest zgodne z rokiem 2019, choć równocześnie jest wyższe niż średnia z lat 2014-2018 r. Z drugiej strony, szlak Azja – Morze Śródziemne jest jedynym szlakiem handlowym z czterech, który odnotuje zmniejszenie zdolności przeładunkowej podczas tegorocznego Złotego Tygodnia.

Gospodarka zwalnia, transport morski również


Puste rejsy nie są w stanie poprawić pogarszającej się sytuacji przewoźników na większości głównych szlaków kontenerowych. Spadający popyt na transport oceaniczny, niezależnie od czynników napędzających nastroje – inflacji, obawy przed nadchodzącą recesją, wczesnego szczytu sezonu – sprawia, że transport morski jest bardziej dostępny niż wcześniej.

Przewiduje się obecnie słabszy popyt na azjatycki eksport z powodu rosnącej inflacji i przesunięcia konsumentów z towarów na usługi. Co więcej, Chiny również ograniczają produkcję. W rezultacie wiodący światowi przewoźnicy oceaniczni szybko zwiększają liczbę pustych rejsów, aby dostosować pojemność do słabnącego popytu, szczególnie w handlu transpacyficznym.

Pomimo spadków widocznych w wielu indeksach kontenerowych w ostatnich miesiącach, większość analityków prognozuje, że żegluga liniowa osiągnie rekordowe zyski za cały rok dzięki wcześniejszym zabezpieczonym stawkom długoterminowym.


Dziękujemy za wysłane grafiki.