• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Czy trendy w żegludze kłamią? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33-36/2022)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Czy trendy w żegludze kłamią? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33-36/2022)

Partnerzy portalu

Czy trendy w żegludze kłamią? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33-36/2022) - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Kolejne tygodnie trzeciego kwartału 2022 roku, to kontynuacja zmian na rynkach żeglugowych wielu segmentów jednostek. Spadki zarówno frachtów jak i stawek czarterowych notowano zarówno dla jednostek wielozadaniowych oraz ciężarowców jak i kontenerowców. Inaczej sytuacja wyglądała w branży żeglugi wycieczkowej, gdzie po ciężkim okresie rynek nadal wzrasta, ale osiągane poziomy sprzedaży nie są tak wysokie jak sprzed okresu przedpandemicznego.

Czy żegludze grozi kryzys? A może będzie on dotyczył jedynie kilku segmentów? Całość jest bardzo skomplikowana i zależy od całej gamy czynników. Na te i inne pytania staramy się odpowiedzieć w naszej cyklicznej analizie rynków żeglugowych, dopatrując się w poszczególnych okresach istotnych trendów i informacji z rynku zarówno armatorów, operatorów jak i spedytorów oraz innych podmiotów obrotu portowo – morskiego.

RYNEK DROBNICOWCÓW WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW

Rynek przewozów ładunków ciężkich i ponadgabarytowych odnotowywał dalsze spadki frachtów i stawek czarterowych w miesiącu sierpniu i na początku września. Potwierdzeniem tej tendencji były wyniki znanego w tym segmencie indeksu, tj. Drewry Multipurpose Index, który wskazuje średnie dzienne stawki czarterowe na bazie wybranego koszyka jednostek wielozadaniowych. Indeks wskazywał średni poziom stawek czarterowych w sierpniu na USD 10,650. Był to spadek w stosunku do miesiąca lipca o 2,5%.

Źródło: Drewry

Zaistniałe spadki wynikają między innymi ze spowolnienia gospodarczego, które można było obserwować w okresie wakacyjnym. To wszystko wraz z niepewnością i zamieszaniem spowodowanym sytuacją polityczną powoduje takie właśnie warunki dla tego segmentu. Według analityków firmy Drewry szacuje się, że w bieżącym miesiącu należy spodziewać się dalszego spadku indeksu na poziomie około 1,6%.

RYNEK PRZEWOZÓW KONTENEROWYCH

W ostatnim czasie rynek frachtowy przewozów kontenerowych mocno spadał w dół. Taka tendencja trwa już od 28 tygodni. Znany branżowy indykator World Container Index prowadzony przez firmę analityczną Drewry spadł do poziomu średniej stawki frachtowej liczonej za przewóz kontenera 40-stopowego na najważniejszych trasach z Szanghaju do innych ważnych portów świata wynoszącej USD 4.941,91.

Obecna sytuacja oznacza, że rynek doznaje mocnych korekt w dół. Jednakże ponownie przypomnijmy, iż kontenerowe stawki frachtowe osiągały w ostatnich miesiącach gigantyczne i wręcz nienaturalne poziomy. Obecny poziom indeksu jest o 52% mniejszy niż z okresu jego szczyty we wrześniu 2021 roku, kiedy to wynosił on USD 10,377. Niemniej jednak poziom stawek wynosi nadal 34% więcej niż 5–letnia średnia tego indeksu, czyli USD 3,692.


Źródło: Drewry
Prognozy analityków Drewry przewidują dalszy spadek przygotowywanego przez siebie indeksu.


Źródło: Drewry

W wyniku obecnej sytuacji na rynku przewozów kontenerowych załadowcy, spedytorzy i gestorzy ładunków mocno negocjują poziomy stawek dla nowych lub też odnawianych kontraktów.

RYNEK PRZEWOZÓW PASAŻERSKICH

Pomimo pogłębiającej się niepewności wynikającej z informacji, spływających ze światowych gospodarek branża wycieczek morskich ma się coraz lepiej. Jest to oczywiście odniesienie do dwóch ostatnich chudych lat, natomiast po okresie pandemii i towarzyszących lockdown'ów ludzie spragnieni odpoczynku i wycieczek ruszyli do korzystania z ofert linii wycieczkowych. Taką sytuację potwierdzają również ostatnie tygodnie w tej branży.
bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.