• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Dynamiczna sytuacja na rynku tonażowym. Czy inwestycyjna stabilizacja jest obecnie możliwa? Analiza rynku tonażowego (tydzień 31-34/2022)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Dynamiczna sytuacja na rynku tonażowym. Czy inwestycyjna stabilizacja jest obecnie możliwa? Analiza rynku tonażowego (tydzień 31-34/2022)

Partnerzy portalu

Dynamiczna sytuacja na rynku tonażowym. Czy inwestycyjna stabilizacja jest obecnie możliwa? Analiza rynku tonażowego (tydzień 31-34/2022) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Na rynku tonażowym w wielu segmentach postępowała kontynuacja spowolnienia nowych zamówień. W transakcjach jednostek używanych ostatnie tygodnie to z kolei ożywienie dla niektórych typów jednostek. Nieustannie już od dłuższego czasu słaba sytuacja na rynku złomowa, który cechował się spadającymi cenami, ale przede wszystkim małą ilością jednostek wysyłanych na złom.

Szczegóły najważniejszych trendów i statystyk ostatnich tygodni w segmencie tonażowym przedstawiamy w naszej cyklicznej analizie. Sytuacja na rynku tonażowym jest dynamiczna. Rynek targany jest nagłymi zwrotami akcji, co jednak nie służy potrzebnej stabilizacji.

Czy ostatnie tygodnie potwierdzają ten trend? Czego mogą spodziewać się uczestnicy rynku?

Rynek masowców


W tygodniu 31. doszło do 13 transakcji kupna–sprzedaży jednostek używanych na kwotę 247,450 tys. zł. Był to wzrost tydzień do tygodnia liczony na 117%. W tym samym czasie nie zezłomowano żadnej jednostki. Doszło za to do 2 zamówień nowych jednostek o łącznym DWT 390 tys. 

W tygodniu 32. doszło do 2 transakcji kupna – sprzedaży jednostek używanych na łączną kwotę transakcyjną 38,5 mln USD. Był to spadek tydzień do tygodnia aż o 85%. Doszło też do zezłomowania dwóch masowców o łącznej nośności 110,215 ton. W tym samym czasie zamówiono aż 8 masowców o łącznym DWT 288,000 i kwocie transakcyjnej 248 mln USD. B

Tydzień 33. przyniósł sporą ilość transakcji jednostek używanych, bo aż 14 na kwotę 392,600 tys. USD. Zezłomowane zostały dwa masowce o łącznej nośności 344,020 ton. Rynek nie odnotował żadnych nowych zamówień.

W tygodniu 34. doszło do 2 transakcji kupna – sprzedaży używanych masowców na kwotę transakcyjną 66,400 tys. USD. Tydzień do tygodnia był to spadek w ilości transakcji na poziomie – 86%. W tym samym tygodniu nie zezłomowano też żadnej jednostki z tego segmentu. Nie odnotowano też zakontraktowania żadnej nowej budowy.

Z kolei w tygodniu 35. podano do publicznej wiadomości informację o zamówieniu przez polskiego armatora PŻM S.A. 4 tzw. jeziorowców w stoczni chińskiej.

CZYTAJ więcej: PŻM. Kontrakt na budowę czterech jeziorowców podpisany

Gazowce LNG


Tydzień 31. to zastój zarówno w złomowaniu jak i nowych zamówieniach gazowców. Doszło za to do 3 transakcji statkami używanymi na kwotę 86,200 tys. USD. 

W tygodniu 32. zamówiono dwa nowe gazowce o łącznym DWT 108 tys. Łączna wartość kontraktowa wyniosła 220 mln USD. Nie było za to żadnych transakcji z drugiej ręki, ani też złomowań.

W tygodniu 33. wśród gazowców do przewozu LNG nie było żadnych transakcji z tzw. drugiej ręki, ani też złomowań. Za to odnotowano dwa nowe kontrakty na budowy. Chodziło o dwie jednostki: jedna dla armatora MOL, natomiast druga dla NYKa. Obie o pojemności 174 tys. M3 a także DWT 94 tys. każda. Obie jednostki mają być wybudowane w stoczni japońskiej i kosztować odpowiednio 239 mln USD i 216 mln USD. Oba statki mają być dostarczone do odbiorców w 2026 roku.

Rynek zbiornikowców do przewozu ropy naftowej i produktów ropopochodnych


W tygodniu 31. doszło do transakcji 14 jednostek używanych na łączną kwotę 269 mln 400 tys. USD. Zezłomowano 2 tankowce o nośności 461,120 ton. W tym samym okresie zaraportowano zamówienie 5 nowych tankowców o nośności 217,399 ton i zainwestowanym kapitale na poziomie 161,400 mln USD.

W tygodniu 32. doszło do 11 transakcji jednostkami używanymi na łączną kwotę transakcyjną na poziomie 200,700 tys. USD. Doszło też do dwóch złomowań jednostek o łącznym DWT 56,800. W tym samym czasie doszło również do 1 nowego zamówienia zbiornikowca o wielkości 7,500 DWT i wartości kontraktowej na poziomie 19,100 tys. USD. Był to spadek o 80% w stosunku do poprzedniego tygodnia.

Tydzień 33. dla rynku tonażowego tankowców, to 3 transakcje kupna–sprzedaży jednostek używanych, co oznaczało spadek o 73% w stosunku tydzień do tygodnia. Doszło też do zaledwie jednego złomowania jednostki o DWT 7,975, co było spadkiem o 50% w stosunku do poprzedniego tygodnia. Na rynku nowych zamówień odnotowano co prawda zamówienie na dwa nowe tankowce o łącznej nośności 22,600 ton, ale były to jednostki małe. Pomimo tego w stosunku do poprzedniego tygodnia był to wzrost ilościowy o 100%.

W tygodniu 34. dość dynamiczna sytuacja pozostawała w segmencie tankowców, gdzie doszło do aż 18 transakcji kupna – sprzedaży używanych jednostek na kwotę transakcyjną w wysokości 424 mln USD. Był to wzrost liczony tydzień do tygodnia na poziomie 500 %. W tym samym tygodniu nie zezłomowano żadnego tankowca, ale za to zakontraktowano dwa nowe zbiornikowce o łącznej nośności 36 tysięcy ton.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.