• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Niepewność i niestabilność – zamęt w żegludze. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 31-35/2022)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Niepewność i niestabilność – zamęt w żegludze. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 31-35/2022)

Partnerzy portalu

Niepewność i niestabilność – zamęt w żegludze. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego  (tydzień 31-35/2022) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Sytuacja na rynkach frachtowych masowców pozostaje nadal zmienna, co tylko potwierdza, iż światowa gospodarka nadal pozostaje w poważnych perturbacjach. Co gorsza tej tendencji nie da się szybko odwrócić i należy spodziewać się tutaj kolejnego ciężkiego okresu. Jednakże optymiści rynku twierdzą, że sytuacja może się szybko odmienić i już wkrótce frachty i stawki czarterowe dla niektórych jednostek znów będą rosnąć. Takie sygnały obserwowano na początku września. Polepszającej się sytuacji w stosunku do ciężkich ostatnich miesięcy doznawał rynek przewozów ropy naftowej i ładunków ropopochodnych. Pomimo tego sytuacja i tutaj jest nadal niepewna i niestabilna.

Jak zatem radził sobie rynek przewozów ładunków masowych suchych i płynnych w ostatnich tygodniach? Jakie są perspektywy na przyszłość? O tym w naszym cyklicznym raporcie.

RYNEK PRZEWOZÓW MASOWYCH

Baltic Dry Index w kolejnych tygodniach mocno tracił. Obecny jego poziom ma taką samą wartość jak latem 2020 roku. Niestety nie jest to dobry prognostyk na najbliższą przyszłość. Należy spodziewać się dalszych spadków lub też raczej kontynuowania jego niskich poziomów. 

Wykres Baltic Dry Index na przestrzeni ostatnich 2 lat:


Źródło: The Baltic Exchange

Na początku września indeks Baltic Dry Index nieco zyskiwał i osiągnął poziom 1,086 punktów. Wynikało to między innymi z sytuacji polepszających się stawek dla największych jednostek. Wielu z analityków rynku masowego pozostaje optymistami, iż rynek masowy, bazując na rozwoju planowanych inwestycji i polityki Chin w zakresie wsparcia swojej gospodarki odbuduje się i sytuacja będzie się stopniowo poprawiać. Szacuje się zwiększone zapotrzebowanie między innymi na rudę żelaza, ale również i inne produkty masowe potrzebne do rozwoju gospodarki.  

Jednakże zapewne dojście rynku do lepszej kondycji zabierze zapewne wiele czasu. Nie wiadomo też, co wydarzy się jeszcze po drodze.

RYNEK OFFSHORE ENERGY

Wydobycie i konsumpcja ropy naftowej

Cena baryłki ropy Brent ostatnio oscylowało wokół poziomu USD 93,28. Z kolei baryłka ropy WTI 87,25 USD. Na przestrzeni ostatniego tygodnia cena spadła średnio o około 5 %. W skali jednego miesiąca o około 1,45 %, natomiast w skali trzymiesięcznej różnica wynosi aż minus 27 %. W skali roku cena baryłki ropy WTI wzrosła o 26 %. 

Zapasy ropy naftowej są na historycznie niskich poziomach. Światowa konsumpcja ropy naftowej była również niższa w ostatnich tygodniach a nawet miesiącach niż to pierwotnie zakładano. Dla samych Chin import ropy naftowej przez pierwsze siedem miesięcy tego roku spadł o około 4 %. Większe wzrosty w światowym zapotrzebowaniu na ropę naftową i jej produkty są przewidywane na 2023 roku.

Jeśli chodzi o poziomy produkcji ropy naftowej, to ilość produkowanej przez Rosję ropy nie zmniejsza się. W wyniku sankcji jest ona po prostu przekierowywana na inne rynki zbytu, np. do Chin, gdzie wielkość importowanej ropy, pochodzącej z Rosji sięgnęła około 20 % całości. 

Z kolei polityka OPEC wiązała się z umiarkowanym zwiększonym wydobyciem ropy naftowej w okresie lipiec – wrzesień. Zdecydowano, aby polityka wzrostu produkcji ropy naftowej nie była zbyt agresywna i we wrześniu wzrost osiągnął 100 mln baryłek dziennie. Wynika to również z ograniczonych możliwości wzrostu produkcji przez kraje – członków tej organizacji. 

RYNEK PRZEWOZÓW ROPY I JEJ PRODUKTÓW

Sytuację na rynku tankowców kreują przede wszystkim zdarzenia związane z wojną pomiędzy Rosją a Ukrainą a także chińską polityką. O ile wojna mocno zaburza rynek, ale również i zmieniła szlaki handlowe i zintensyfikowała transport ropy naftowej do Europy o tyle rozwojowa polityka gospodarcza Chin może przynieść tutaj poprawę dla tego rynku.

Na początku sierpnia stawki czarterowe w zasadzie dla wszystkich segmentów zbiornikowców oraz różnych okresów czarterów rosły. Ten sam średni poziom stawek notowały jedynie kontrakty podpisywane na okres dwóch lat. Bardziej wartościowe na rynku okazywały się małe, ale również średnie jednostki. I tak na przykład jednostka typu Handy notowała średnią dzienną stawkę czarterową na okres jednego roku kontraktu na poziomie USD 21,000. Z kolei duże statki klasy VLCC średnią dzienną stawkę dla umów rocznych miały tylko nieco wyższą, czyli na poziomie około 25,000 USD. W okresie dwu letnim i dłuższym korzyści dla VLCC były dużo bardziej widoczne. 

W połowie sierpnia poziomy stawek w całym przekroju floty tankowców kontraktowanych w umowach w różnych wariantach czasowych utrzymywały się na stałym, jednolitym poziomie. Podobnie sytuacja wyglądała w kolejnym, trzecim tygodniu sierpnia. Z kolei ostatni tydzień sierpnia to wzrosty średnich stawek czarterowych dla różnych okresów trwania czarterów dla mniejszych i średnich wielkościowo zbiornikowców. 

Według wielu analityków rynków stawki frachtowe i czarterowe dla zbiornikowców będą się coraz bardziej umacniać, ale z drugiej strony mówi się o dużej niestabilności i możliwości zagrożenia wzrostów w 2023 roku. Wynika to szczególnie z przewidywanego ograniczenia produkcji ropy naftowej przez Rosję. 

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.