Za trendami na rynkach frachtowych i czarterowych podążają rynki tonażowe: kupna – sprzedaży jednostek używanych, zamówień na nowe budowy a także złomowań okrętowych. Aktywności jest ogólnie rzecz biorąc mniej, ale bywają tygodnie nieznacznych wzrostów. Armatorzy i inwestorzy żeglugowi starają się na bieżąco reagować na aktualną i przewidywaną sytuację, analizując zarówno podaż jak i popyt na różne klasy i typy jednostek pływających.
Według wielu analityków trend spadkowy w zakresie inwestycji tonażowych będzie nadal kontynuowany do momentu stabilizacji sytuacji frachtowo – czarterowej. Tutaj z kolei opinie na temat kondycji tego rynku i jego najbliższej przyszłości są różne a czasami nawet skrajne. Z drugiej zaś strony słaby rynek tonażowy będzie oznaczał spadek cen statków, a to z kolei okazje na atrakcyjne zakupy dla tych, którzy zarobili i odłożyli odpowiednie środki w czasie hossy i przygotowali się do lepszych czasów. Jedno jest pewne zapowiada się kolejny ciekawy okres na rynkach żeglugowych, który będzie obfitował w niejedno spektakularne wydarzenie.
RYNEK JEDNOSTEK WIELOZADANIOWYCH I DROBNICOWCÓW
W tygodniu 33. doszło do jednej transakcji kupna – sprzedaży używanego drobnicowca. Transakcja opiewała na kwotę USD 7.250 tys. i dotyczyła wybudowanego w 2009 roku statku „Y. Dadayli”. Jednostka posiada nośność 7,694 ton. W tym samym czasie nie zezłomowano żadnej jednostki tego typu. Nie było też żadnego nowego zamówienia.
Tydzień później nie odnotowano żadnej aktywności transakcyjnej wśród drobnicowców i jednostek wielozadaniowych.
Z kolei w tygodniu 35. doszło do 1 transakcji kupna – sprzedaży jednostki używanej. Mowa tutaj o jednostce „Africa Pride” wybudowanej w 1991 roku o DWT 28,843. Nie zezłomowano żadnej jednostki tej klasy. Nie odnotowano też żadnego nowego zamówienia.
Kolejny tydzień 36., to ponownie okres posuchy w transakcjach jednostek używanych tego segmentu. Nie było tutaj żadnego ruchu. Podobnie w złomowniach, których ponownie nie odnotowano. To samo w nowych budowach – na rynku nie raportowano żadnych nowych kontraktów.
Rynek drobnicowców i jednostek wielozadaniowych zawsze cechował się roztropną wstrzemięźliwością w inwestycjach tonażowych, szczególnie jeśli chodzi o nowe zamówienia. Obecna sytuacja jedynie potwierdza tę tezę.
RYNEK STATKÓW KONTENEROWYCH
W tygodniu 33. w segmencie kontenerowców doszło do jednej transakcji kupna – sprzedaży jednostek używanych. Kupcem był inwestor z Niemiec a transakcja opiewała na kwotę 44 mln USD i dotyczyła ona statku m/v „Northern Decision”. Statek ten został wybudowany w 2008 roku. Posiada nośność 42,011 ton, pojemność 3,534 TEU. W tym samym czasie nie było żadnego złomowania kontenerowca. Doszło za to do zakontraktowania dwóch nowych jednostek dla firmy Trawind Shipmanagement o łącznym DWT 100,000. Budowa będzie realizowana w Chinach a planowo jednostki mają być zdane do właściciela w 2025 roku. Pomimo tego w porównaniu do wcześniejszego tygodnia spadek w zamówieniach wyniósł aż 67%.
W kolejnym 34. tygodniu doszło do 6 transakcji kupna – sprzedaży jednostek używanych. Łączna wartość tych transakcji wyniosła 283,5 mln USD. W tym samym czasie nie zezłomowano żadnej jednostki, ani też nie zamówiono żadnego kontenerowca.
W tygodniu 35. dokonano 3 transakcji kupna – sprzedaży kontenerowców z tzw. „drugiej ręki”. Kupujący wydali na nie 37 mln USD. W tym samym tygodniu nie odnotowano żadnych złomowań. Były za to dwa zamówienia nowych kontenerowców o łącznej nośności 28 tys. ton. Zainwestowany w ten kontrakt kapitał wyniesie 60 mln USD. Zamawiającym armatorem jest Elbdeich Reederei z Niemiec. Jednostki będą budowane w Chinach i dostarczone do odbiorcy stosunkowo szybko, bo już w 2023 roku.
Kolejny tydzień to jedna transakcja kupna – sprzedaży jednostki używanej. Chodziło o statek „Burgundy” o nośności 42,566 ton, który został wybudowany w 2008 roku i pojemności 3,426 TEU. Kupcem okazała się firma z Włoch, która zapłaciła za tę jednostkę 24 mln USD. W porównaniu do poprzedniego tygodnia spadek wyniósł 67 %. Nie odnotowano w tym tygodniu żadnych złomowań.
Jak widać po ostatnich tygodniach jak i miesiącach rynek nowych zamówień kontenerowców spowalnia. Widać to tym bardziej, że jeszcze stosunkowo niedawno inwestycje w kontenerowce były naprawdę intensywne. Wiele wskazuje na to, że rynek zacznie się regulować w zakresie podaży tonażu tego segmentu żeglugi.
RYNEK WYCIECZKOWCÓW
Tygodnie 33.-35. to jedynie informacje na temat kontynuowania już rozpoczętych budów wycieczkowców. Nie było więc ani żadnych złomowań, ani też nowych zamówień. Rynek nie raportował też żadnych transakcji jednostek używanych.
Dotychczas w tym roku oddano do eksploatacji już siedem wycieczkowców:
- „Emerald Azzura” dla Emerald Yacht Cruises
- „Celebrity Beyond” dla Celebrity Cruises
- „Viking Mars” dla Viking
- “Disney Wish” dla Disney Cruise Line
- “Seaborne Venture” dla Seabourn
- “Norwegian Prima” dla Norwegian Cruise Line
- “SH Vega” dla Swan Hellenic.
Dziesięć kolejnych statków pasażerskich ma być dostarczonych do końca grudnia do takich operatorów jak między innymi: Carnival, P&O, Vikking i MSC.
Mają to być:
- „Viking Polaris” dla Viking – dostawa we wrześniu
- „Evrima” dla Ritz dla Carlton – dostawa we wrześniu
- „Ocean Odyssey” dla Vantage Travel – dostawa w październiku
- „Carnival Celebration” dla Carnival Cruise Line – dostawa w październiku
- „Viking Neptun” dla Viking – dostawa w listopadzie
- „World Traveller” dla Atlas Ocean Voyages – dostawa w listopadzie
- „MSC Seascape” dla MSC Cruises – dostawa w listopadzie
- „Arvia” dla P&O Cruises – dostawa w grudniu
- „Sylvia Earle” dla Aurora Expeditions – dostawa w grudniu
- „MSC World Europa” dla MSC Cruises – dostawa w grudniu.
Najcięższy okres rynek wycieczkowców ma już za sobą. Jednakże czas kryzysu mocno odcisnął piętno w tym segmencie żeglugi w zakresie inwestycji tonażowych. Nowych zamówień praktycznie nie ma, ilość transakcji z drugiej ręki jest ograniczona i bardziej związana z prowadzonymi restrukturyzacjami przedsiębiorstw żeglugowych, a rzadziej nowymi inicjatywami. Stąd też dokańcza się wcześniej zakontraktowane budowy a po okresie pandemii i odżyciu rynku minimalizuje się również ilość złomowań.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek