• <
ATC_CARGO_TOP

W kwietniu stawki kontenerowe wciąż niskie

W kwietniu stawki kontenerowe wciąż niskie - GospodarkaMorska.pl

PMK

09.04.2019 Źródło: własne

Rynek przewozów kontenerowych wciąż tkwi w tym samym miejscu co przez ostatnie 2 lata, a oczekiwane ożywienie wciąż się opóźnia. Widać to po stawkach frachtowych, które nadal nie mogą przekroczyć bariery 1000 pkt. W tym tygodniu indeks stawek na szlaku Azja-Europa Północna spadł dodatkowo do 658 pkt. Jeszcze pod koniec marca ten indeks sięgał nawet poziomu 950 pkt.

Dane bazują na indeksie Shanghai Containerised Freight Index (SCFI), który bada stawki frachtu między innymi z portów chińskich w kierunku do Antwerpii, Felixstowe, Le Havre, Hamburga i DCT Gdańsk. Stawki na linii Azja - porty Morza Śródziemnego (i Czarnego) utrzymują się na podobnym poziomie – 711 pkt. Ogólny wynik SCFI wyniósł za to 792 pkt, napędzany frachtem z i do Ameryki Południowej.

Bilans popytu i podaży będzie powoli wracał do równowagi w tym roku, dzięki zmniejszonemu apetytowi armatorów na zamawianie megakontenerowców – twierdzą eksperci z agencji Drewry.

- Oprócz zastępowania starych statków feederowych nowymi, armatorzy nie kwapią się do budowania dużych jednostek. Wyjątkiem jest HMM, które jako jedyne złożyło zamówienie na megakontenerowce w zeszłym roku. Dzięki temu można mówić o lepsze prognozie popytu i podaży dla przewoźników do 2022 roku - powiedział Simon Heaney, starszy menedżer w Drewry.

Drewry spodziewa się, że przemysł osiągnie równowagę w 2023 roku, a wskaźnik globalnej podaży i popytu osiągnie wtedy poziom 97,1.

- Nasza analiza jasno pokazuje, że istotne jest, aby przewoźnicy zwiększyli współczynnik odzysku paliwa, w przeciwnym razie wystąpią poważne konsekwencje - powiedział Heaney.

- To, co daje nam pewność lepszego jutra, to fakt, że pomimo słabszych fundamentów podaży i popytu przewoźnikom w ubiegłym roku udało się zabezpieczyć nieznacznie wyższe stawki, udowadniając, że są w stanie wywierać większy nacisk na dyscyplinę cenową. Oczekujemy, że IMO 2020 podniesie rachunki za paliwo w branży o około 50 procent w 2020 r., co z pewnością zmusi przewoźników do pozostania rozsądnymi - dodał.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
MIĘDZYNARODOWA DROGA WODNA E70
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32908,00 $ tona 0,27% 10 cze
 Cynk 2965,00 $ tona -1,03% 10 cze
 Aluminium 2470,00 $ tona 0,45% 10 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.