Koszty operacyjne statków rosły najszybciej w tym roku od ponad dekady, z powodu wyższych kosztów ubezpieczenia i kosztów związanych z pandemią COVID-19 – podała agencja Drewry.
Koszty powinny powrócić do normy w najbliższych latach, wraz z łagodzeniem skutków pandemii – czytamy w Corocznym Przeglądzie i Prognozie Kosztów Eksploatacji Statków na rok 2020/21, wydanym przez Drewry.
Drewry wyliczył, że średni dzienny koszt operacyjny na przestrzeni 47 różnych typów statków wzrósł o 4,5 proc. w 2020 roku, w porównaniu do 2 i 2,5 proc. w poprzednich latach.
- Podobnie jak w przypadku wielu aspektów żeglugi handlowej, pandemia COVID-19 poważnie wpłynęła na koszty eksploatacji statków - powiedział Martin Dixon, dyrektor ds. produktów badawczych w Drewry.
- Skutki pandemii ograniczyły wydatki operacyjne w pierwszej połowie roku, ponieważ blokady gospodarcze i ograniczenia dotyczące dystansu społecznego doprowadziły do zamknięcia suchych doków i stoczni naprawczych, podczas gdy właściciele zareagowali na wynikający z tego spadek handlu, odkładając wszystkie wydatki, poza tymi niezbędnymi. Jednak koszty wzrosły w drugiej połowie roku, gdy zakłady naprawcze zostały ponownie otwarte, uwalniając stłumiony popyt, podczas gdy koszty personelu wzrosły z powodu zakłóceń w ustaleniach dotyczących repatriacji załogi – dodał Dixon.
Koszty obsadzenia załóg w szczególności mocno wzrosły, o 6,2 proc. w 2020 roku. Z kolei o 4,5 procent wzrosły wydatki na konserwację kadłuba i maszynerii (H&M) oraz ochrony i odszkodowań (P&I).
W międzyczasie zakłócenia w dostępie do siły roboczej spowodowane przez pandemię doprowadziły do wzrostu cen części zamiennych oraz kosztów napraw i konserwacji do około 3%, podczas gdy wydatki na suche dokowanie wzrosły o 5%. Rosnące koszty zanotowano na przestrzeni wszystkich sektorów żeglugi trzeci rok z rzędu.
- Oczekujemy spadku kosztów operacyjnych statków w przyszłym roku, ponieważ niektóre jednorazowe koszty związane z COVID-19 znikną w odpowiedzi na reakcje związane z powstrzymaniem, rekompensując presję inflacyjną w innych miejscach - dodał Dixon.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania