Ostatnie tygodnie przełomu roku to nieznaczna poprawa sytuacji na rynkach frachtowych i czarterowych segmentów żeglugi kontenerowej, a także jednostek wielozadaniowych.
Te niewielkie wzrosty wynikają przede wszystkim z zaburzeń występujących w wąskich gardłach międzynarodowych szlaków transportowych. Nie jest to niestety naturalny wzrost rynku, który generowałby dodatkową podaż ładunków, a jedynie efekt ograniczonej podaży tonażu wynikającej z przedłużonych rejsów wymagających dłuższych tras, skutkujących tym samym zwiększonymi kosztami eksploatacji statków.
W naszym cyklicznym raporcie rynkowym przedstawiamy obecny stan rynku frachtowego i czarterowego segmentów kontenerowego oraz jednostek wielozadaniowych. Bazując na głębokiej analizie danych oceniamy również jego możliwe dalsze perspektywy w krótszym, ale i dłuższym okresie.
Rynek drobnicowców wielozadaniowych i ciężarowców
Wyniki Drewry Multipurpose Index wskazującego na średnią stawek czarterowych wybranego koszyka jednostek wielozadaniowych nieznacznie wzrosły w ostatnich tygodniach, osiągając poziom 8.731 USD. Jest to poziom o około 10 % mniejszy niż w analogicznym okresie 2023 roku.
Według analityków rynek zarówno frachtowy jak i czarterowy powinien w najbliższym czasie nadal nieznacznie wzrastać. Dla całego miesiąca stycznia szacuje się wzrost na poziomie 0.3 %. Będzie to jednak nadal o 10.3 % mniej niż poziom stawek notowany w styczniu 2023 roku.
W wyniku zaburzeń przejść statków przez Kanał Panamski beneficjentem tej sytuacji stał się dość niespodziewanie segment kontenerowców. Statki innych typów (głównie masowce i tankowce) starały się omijać tę trasę. W związku z tym większe szanse na sprawne przejście przypadało właśnie statkom kontenerowym. Pomimo tego w Kanale Panamskim, gdzie występuje obniżony poziom wody musiały one ograniczać swoje zanurzenie, a przez to pojemność ładunkową. W wyniku obecnej sytuacji geopolitycznej zaczęto odnotowywać nieznaczne wzrosty stawek frachtowych za przewożone kontenery. I tak na przykład Drewry’s World Container Index, wskazujący na stawki za przewóz kontenerów 40 – to stopowych wzrósł o 5 % do poziomu USD 3.964. Jest to również wzrost o około 94 % w stosunku do końca stycznia zeszłego roku.
Średnio rzecz ujmując najbardziej wzrosły stawki na trasach z Chin do USA. Na szlaku Szanghaj – Los Angeles wzrost odnotowany przez specjalistów z Drewry wyniósł 13 %. Na innych trasach wzrosty były skromniejsze: Szanghaj – Rotterdam (5 %), a w odwrotnej relacji Rotterdam – Szanghaj (1 %). Wiele wskazuje na to, że trend wzrastający będzie kontynuowany. I ponownie jak w przypadku wielu innych segmentów żeglugi, wzrosty te nie są raczej odpowiednikiem rozwoju gospodarczego, a wręcz przeciwnie niebezpiecznych geopolitycznych zaburzeń rynku. W związku z tym w najbliższych tygodniach i miesiącach należy spodziewać się mieszanych warunków, które mogą objawiać się zarówno pewnymi wzrostami jak i spadkami. Dużo będzie nadal zależało od sytuacji geopolitycznej na świecie, czy zostanie ona złagodzona i naprawiona tak, aby światowy handel mógł odbywać się swobodnie.
Fot. Depositphotos
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni
Nowo wybudowane Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło pierwszy statek
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"