W 2023 roku stocznie wyprodukowały 350 nowych kontenerowców – średnio niemal jeden na dzień. 2024 rok przebije ten wynik znacznie.
350 nowych kontenerowców wybudowanych w 2023 roku ma łączną ładowność 2,2 mln teu. To nowy rekord – poprzedni branża zanotowała w 2015 roku, kiedy dostarczono 1,7 mln teu. Wiele wskazuje jednak na to, że nowy najlepszy wynik nie utrzyma się długo. W 2024 stocznie mają dostarczyć około 3,1 mln teu.
Na ten rok zaplanowano oddanie do eksploatacji aż 478 nowych kontenerowców. Jeśli nie dojdzie do większych zawirowań na rynku, powodujących znaczne opóźnienia, to rekord z 2023 roku zostanie pobity aż o 41%. Średnio na jeden dzień 2024 przypada 1,3 nowego kontenerowca.
Aż 140 nowych statków ma zostać oddanych armatorom w pierwszym kwartale roku. To dobra wiadomość dla światowej żeglugi w obliczu kłopotów z transportem kontenerowym powodowanych przez kryzys na Morzu Czerwonym. Ataki Huti na statki cywilne sprawiły, że operatorzy przekierowali je znacznie dłuższą trasą dookoła Afryki, co wydłużyło czas transportu i wywindowało ceny. Dodanie nowej pojemności pomoże obniżyć stawki spot i uzupełnić braki na wielu trasach.
Agencja analityczna BIMCO spodziewa się także, że w 2024 roku wzrośnie liczba kontenerowców przekazanych na złom, ale na pewno nie będzie ona równoważna liczbie nowych jednostek. Tym samym światowa flota kontenerowców może wzrosnąć o około 2,8 mln teu do końca roku i po raz pierwszy w historii przekroczyć 30 mln teu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów