• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Kluczowy przetarg dla planowanego terminalu kontenerowego w Świnoujściu

rk

04.01.2024 15:22 Źródło: Urząd Morski w Szczecinie
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kluczowy przetarg dla planowanego terminalu kontenerowego w Świnoujściu

Partnerzy portalu

Fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji geotechnicznej w związku z budową planowanego falochronu osłonowego. Wedle zamierzeń będzie on zabezpieczał planowany port zewnętrzny, na którym powstanie głębokowodny terminal kontenerowy.

Celem inwestycji  jest zapewnienie bezpiecznego wejścia do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu poprzez wybudowanie falochronu, który będzie stanowił osłonę przed czynnikami przyrodniczymi dla planowanych do wybudowania przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. terminali w nowym Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu. Budowa falochronu ma za zadanie umożliwienie powstania infrastruktury hydrotechnicznej i przeładunkowej portu oraz ich późniejszą bezpieczną eksploatację.

Ta infrastruktura jest kluczowa dla prawidłowego rozwoju funkcji portowych realizowanych w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu. Planowane przedsięwzięcie będzie polegać na budowie falochronu o wstępnie planowanej długości ok. 3,63 km. Ponadto do realizacji przewidziana jest konstrukcja oporowa dla pola odkładu urobku z toru wejściowego i obrotnicy: ok. 2,68 km. Łącznie jest to ok. 6,31 km.

Zaplanowana inwestycja powstanie na wschód od istniejącego falochronu wschodniego, który osłania funkcjonujący świnoujski terminal LNG. Z informacjami odnośnie przetargu można zapoznać się na platformie zamówień Urzędu Morskiego w Szczecinie. Oferty można składać do dnia 9 lutego.

Przypomnijmy, że belgijsko-katarskie konsorcjum DEME CONCESSIONS N.V. i QTERMINALS W.L.L. odpowiedzialne za inwestycję głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu otrzymało 22 listopada zgodę ówczesnego wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka na dzierżawę 75 ha terenu w Świnoujściu na 30 lat. Terminal będzie wyposażony w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami. Będzie stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem, nowy terminal powinien rozpocząć działalność w roku 2028. Zakładane zdolności przeładunkowe terminala w Świnoujściu mają wynosić 1,5 mln TEU z możliwością rozbudowy przepustowości do 2 mln TEU.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.