PMK
Dzięki niedawnemu otwarciu morskiego terminalu eksportowego propanu-butanu, Kanada ma przyciągnąć znaczącą część azjatyckiego rynku LPG - twierdzi firma konsultacyjna Drewry.
Ridley Island Propane Export Terminal (RIPET) ma rocznie wysyłać ok. 1,2 mln ton propanu do różnych klientów z Azji. Terminal jest własnością spółki joint venture, do której należy AltaGas (70 proc.) oraz kanadyjska spółka Royal Vopak (30 proc.). Będzie wysyłał około 1,2 miliona ton propanu rocznie do klientów w Azji. Według umowy AltaGas ma prawo do zarządzania całą przepustowością RIPET.
Za terminalem przemawia fakt, że podróż z japońskiej Chiby do kanadyjskiego Prince Rupert trwa zaledwie 10 dni, w porównaniu do 25 podróży do amerykańskiego Houston przez Kanał Panamski.
Udział Kanady w handlu morskim LPG wzrośnie wraz z rozpoczęciem eksportu z RIPET, a w konsekwencji ten kraj będzie starał się zaspokoić potrzeby największych odbiorców LPG.
- Wzrost kanadyjskiej produkcji LPG wpłynie również na import tego gazu w Azji z innych regionów. Naszym zdaniem niższe koszty wysyłki i zwiększona konkurencyjność kanadyjskiego LPG w porównaniu z USA i Bliskim Wschodem będą sprzyjać tym pierwszym - twierdzi Drewry.
Otwarcie obiektu przyniesie również korzyści Chinom, które aktywnie poszukują innych źródeł LPG w związku z niedawną eskalacją w wojnie handlowej ze Stanami Zjednoczonymi.
Otwarcie RIPET nie powinno doprowadzić do większych zmian w popycie na jednostki VLGC. Terminal ma jednak wzmocnić ceny gazu LPG w Kanadzie Zachodniej i Mont Belvieu.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny