• <
bulk_cargo_port_szczecin

W nowy rok z nową energią. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 51-52)

ew

27.12.2020 23:50 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski W nowy rok z nową energią. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 51-52)

Partnerzy portalu

W nowy rok z nową energią. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 51-52) - GospodarkaMorska.pl
fot. GospodarkaMorska.pl

Na koniec roku, pomimo nadal trwającej pandemii, ale dzięki nadziei pokonania światowego kryzysu rynki odreagowały i wydawałoby się, że szykowały na nowy rozdział w historii gospodarki. Pokryzysowa odbudowa w połączeniu z potrzebną i nieuniknioną transformacją spowodują, że rynek w 2021 roku, a w szczególności jego drugiej części może być znaczącym krokiem w nową erę.

Pozytywne zapatrywanie na sytuację w 2021 roku przyświeca między innymi analitykom rynku przewozów masowych a to ze względu na prognozy odbudowy globalnej gospodarki i  przewidywane zwiększone zapotrzebowanie na surowce mineralne. Na dodatek według wyliczeń norweskiej firmy Torvald  Klaveness szacuje się, że przyrost floty masowców będzie najniższy od 1999 roku i wyniesie zaledwie do 1,6%, co pozwoli na większe zbilansowanie tonażowego popytu i podaży.  Zdaje się, że 

w ostatnich tygodniach nieco lepsze warunki nastały również dla armatorów statków wsparcia branży offshore, tzw. offshore support vessels. Licznie pojawiały się informacje na temat pozyskanych kontraktów. Aktywność w branży offshore energy zauważalnie wzrasta i dotyczy to zarówno części oil&gas jak i offshore wind. Coraz częściej słyszy się o kolejnych nadchodzących ciężkich latach dla armatorów tankowców. Swoje prognozy analitycy wiążą z postępującą dekarbonizacją światowej gospodarki. Jednakże należałoby tonować te opinie i przyznać, że odejście od paliw kopalnianych nie będzie aż tak ekspresowe i będzie przebiegać w mniejszym lub większym tempie, ale na pewno stopniowo. Stąd też rynki frachtowe dla zbiornikowców zapewne podlegając światowym regułom handlu i polityki będą fluktuować i być może jeszcze nie raz zaskoczą obserwatorów rynku.

W naszym cyklicznym raporcie z rynków żeglugowych przybliżamy najnowsze trendy oraz ciekawe i najnowsze informacje z wybranych segmentów żeglugi międzynarodowej i krajowej.

RYNEK PRZEWOZÓW MASOWYCH

Rynek frachtowy

W tygodniu 51 Baltic Dry Index zakończył się poziomem 1,211 punktów. W tygodniu 52 rynek odczuwał dalsze osłabianie jego parametrów. Fluktuacje w poziomie frachtów odczuwał między innymi sektor panamaxów i supramaxów. Pomimo to w dniu 24 grudnia Baltic Dry Index osiągnął poziom 1,366 punktów. Na początku tygodnia 52 świat obiegła informacja o około 100 jednostkach masowych, które były opóźnione w załadunku produktów rolnych ze względu na strajk pracowników portowych w Argentynie, który rozpoczął się 9 grudnia.

Rynek tonażowy

W tygodniu 50 odnotowano 13 transakcji kupna – sprzedaży statków masowych na łączną kwotę transakcyjną około 167 mln USD. W kolejnym tygodniu 51 odnotowano podobną ilość sprzedaży, bo 11 na kwotę 171,4 mln USD.

Jak poinformowano w dniu 21 grudnia na stronie internetowej znanego armatora statków masowych notowanego na nowojorskiej giełdzie - firmy Genco Shipping & Trading, pozyskano do floty 3 nowoczesne i ekonomiczne statki typu Ultramax. Te nowe jednostki mają za zadanie zastąpić 6 starszych statków klasy Panamax. Oprócz tego spółka ogłosiła, iż w ramach modernizacji swojej floty postanowiono sprzedać również dwie inne jednostki: Supramax „Baltic Cougar” za kwotę 7,6 mln USD oraz statek klasy Handysize „Baltic Hare” za kwotę 7,75 mln USD. 

RYNEK OFFSHORE ENERGY

Wydobycie i konsumpcja ropy naftowej

Ceny ropy naftowej w ostatnich dniach lekko wzrastały i oscylowały w przypadku ropy Brent w okolicach 50,6 USD za baryłkę, natomiast ropy WTI w okolicach 47,7 USD za baryłkę. Również w skali zarówno jednego jak i trzech ostatnich miesięcy obserwowany jest wyraźny trend wzrostowy, jeśli chodzi o wysokość cen. Szczególnie, jeśli chodzi o ropę Brent.

W połowie grudnia PGNiG Upstream Norway ogłosiło, że wraz z partnerami koncesyjnymi podjęto decyzję o zagospodarowaniu złoża Grasel na Morzu Norweskim. Produkcja ropy naftowej i gazu ziemnego z tego złoża ma rozpocząć się pod koniec 2021 roku. Gaz ziemny ze złóż norweskich, w których udziały ma PGNiG dzięki projektowi podmorskiego rurociągu „Baltic Pipe” ma trafiać do Polski jako alternatywne źródło zaopatrywania naszego kraju w ten surowiec.

Rynek  wydobycia, transportu i konsumpcji gazu ziemnego

Rynek wydobycia i konsumpcji gazu coraz bardziej rozwija się. Ma to być pośrednie źródło energii pomiędzy paliwami ciężkimi a w pełni ekologicznymi źródłami energii. 

Rosyjski Rosneft ogłosił właśnie odkrycie nowych złóż gazu na arktycznym Morzu Karskim.

Z nowym rozmachem kontynuowana jest za pomocą statków bacznie obserwowanych pod kątem międzynarodowych sankcji budowa podmorskiego rurociągu Nordstream 2. Federacja Rosyjska ogłosiła ten projekt jednym ze swoich najważniejszych priorytetów gospodarczych a działania podejmowane przez USA, które mają uniemożliwić dokończenie prac jeden z przedstawicieli rosyjskiego rządu określił jako „narzędzie wojny hybrydowej”.

Również nasza krajowa spółka GAZ – System realizuje przygotowania do budowy podmorskiego gazociągu o nazwie „Baltic Pipe”, łączącego Danię z Polską. Państwowa spółka odpowiada za realizację całego projektu a na późniejszym etapie również za jego eksploatację. Podmorska część gazociągu będzie obejmowała około 275 kilometrów długości. Gazociąg będzie przechodził przez morskie obszary 3 państw: Danii, Polski i Szwecji. Według podawanych do publicznej informacji wiadomości za morską część prac odpowiadała będzie zakontraktowana spółka Saipem Limited, posiadająca wysokospecjalistyczne jednostki pływające do układania podmorskich rurociągów. Rurociąg będzie wykonywany metodą tunelową. Rury będą umieszczone w odpowiedniej betonowej obudowie. Jak poinformował niedawno GAZ-System obecnie przekazywany jest teren budowy w gminie Rewal (miejscowość Pogorzelica), gdzie gazociąg będzie wychodził podpowierzchniowo z morza na ląd. Za to już w przyszłym roku do użycia mają wejść wspomniane statki. Całość prac nad rurociągiem, będącego znacząca alternatywą zaopatrywania Polski w gaz ziemny planuje się zakończyć w 2022 roku.

Tymczasem ze względu na zwiększone ogólnoświatowe zapotrzebowanie na transport LNG, dzienne stawki za czarter zbiornikowców do przewozu tego rodzaju gazu sięgają olbrzymich kwot i wynoszą już nawet około 200 tysięcy USD za dzień.

Ze względu na tak duże potrzeby przewozowe uaktywnia się też rynek budowy statków do przewozu LNG. W dniu 23 grudnia południowokoreańska stocznia produkcyjna Samsung Heavy Industries Co., która jest obecnie drugą pod względem ilości zamówień stocznią na świecie, poinformowała, że wygrała kontrakt wart około 734 milionów USD na budowę 4 statków do przewozu LNG dla klienta z Mozambiku.

W kierunku budowy własnych gazowców LNG zgodnie z opracowanym przez Forum Okrętowe programem odbudowy przemysłu stoczniowego powinna również pójść Polska. Jak na razie PGNiG przygotowuje się do czarteru takich jednostek z rynku zagranicznego.

Tymczasem gestia transportowa leży po stronie dostawców. I tak Polskie LNG poinformowało o 113 (35 i ostatniej w tym roku) dostawie LNG do świnoujskiego terminalu. Przywóz zrealizowano za pomocą statku „Stena Clear Sky”, który przybył z USA (Lake Charles), skąd wypłynął 12 grudnia i dotarł do portu docelowego w dniu 26 grudnia.

Morska energia wiatrowa

W dniu 17 grudnia Sejm RP w drugim czytaniu przyjął długo wyczekiwaną ustawę o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych, czyli tzw. ustawę offshore. Następnie ustawa trafi do Senatu. Jak ocenia tę sytuację Polskie Forum Technologii Morskich ten dokument da znaczący impuls rozwojowy dla wielu polskich przedsiębiorstw z branży morskiej, w tym stoczni oraz różnej maści firm podwykonawczych.

Tymczasem wiele z działań przygotowawczych ma już obecnie miejsce. Jak informowała tydzień temu Polenergia S.A. rozpoczął się „kompleksowy przedinwestycyjny program badań środowiska morskiego morskiej farmy wiatrowej MFW Bałtyk I o mocy 1,560 MW. Badania potrwają co najmniej rok i będzie je realizowała polska spółka MEWO S.A.”.

Rynek statków wsparcia (Offshore Support Vessels - OSV)

Kontrakty

Rynek raportował coraz więcej nowych a także przedłużanych kontraktów dla jednostek wsparcia branży offshore. O pozytywnych rozstrzygnięciach dla swoich przedsiębiorstw żeglugowych informowali między innymi: Solstad Offshore (przedłużenie  o 3 lata kontraktu dla jednostki CSV „Normand Commander” dla Bahia Grande LN S.A. w Argentynie), DOF Subsea (wiele nowych kontraktów na Morzu Północnym, Śródziemnym oraz w Afryce), Ultra Deep Solutions (mobilizacja statku wsparcia nurków, tzw. DSV - Diving Support Vessel o nazwie „Lichtenstein” w rejonie Gibraltaru).

Rynek tonażowy

Jak poinformowała norweska stocznia Havyard w piątek 18 grudnia dostarczono do duńskiego armatora Esvagt nowo wybudowany statek wsparcia obsługi branży offshore wind (Offshore Service Vessel). Esvagt zamówił całą serię tego typu jednostek, chcąc koncentrować się na obsłudze coraz mocniej rozwijającej się branży morskiej energetyki wiatrowej.

RYNEK PRZEWOZÓW ROPY I JEJ PRODUKTÓW

Rynek frachtowy

Słaba sytuacja na rynku przewozów ropy naftowej powoduje, iż stawki frachtowe są coraz słabsze. Takie trendy obserwowano w tygodniu 51 w zasadzie dla wszystkich sektorów segmentu tankowców. Globalny rynek przewozów ropy i produktów ropopochodnych wspierało jedynie narastające zapotrzebowanie na tonaż generowane przez źródła azjatyckie. Dlatego też na początku tygodnia 52 zaobserwowano nieco optymizmu na rynku po tym jak odnotowano 10% wzrost oferowanych stawek czarterowych dla szlaków prowadzących z obszarów Zatoki Perskiej do Chin. Wzrost popytu dotyczył największych zbiornikowców, tzw. ULCC, czyli Ultra Large Crude Carriers. Jak podaje Reuters, pomimo amerykańskich sankcji również i Wenezuela wznowiła bezpośredni eksport swojej ropy naftowej do Chin. 

Mieszane prognozy dla rynków frachtowych ropy naftowej przewidywane są również dla kolejnych miesięcy. Mimo tego, aby rynek znacząco zyskał istnieje silna potrzeba zbilansowania popytu i podaży.  Nadal utrzymuje się bowiem niezdrowa dla rynku frachtowego nadpodaż tonażu. 

Rynek tonażowy

Jak informuje firma analityczna Drewry następuje mocny spadek ilości złomowań tankowców. Ta sytuacja znacząco utrudnia powrót rynku frachtowego do lepszego niż obecnie stanu.

Na rynku handlu tonażem z tzw. drugiej ręki również było w ostatnim czasie mało aktywności. W tygodniu 50 odnotowano zaledwie 3 transakcje kupna – sprzedaży zbiornikowców na kwotę 78,3 mln USD. W kolejnym tygodniu numer 51 transakcji było nieco więcej, bo 6 na łączną kwotę prawie 180 mln USD.


Radosław Marciniak

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.