• <
bulk_cargo_port_szczecin

Nowa era w żegludze już się rozpoczęła. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 46-47)

23.11.2020 09:55 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Nowa era w żegludze już się rozpoczęła. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 46-47)

Partnerzy portalu

Nowa era w żegludze już się rozpoczęła. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 46-47) - GospodarkaMorska.pl
fot. GospodarkaMorska.pl

Rok 2020 wielkimi krokami zmierza ku końcowi. Kolejne tygodnie dopełniają obrazu i danych jak ten rok wyglądał. Z całą pewnością nie był to łatwy okres dla większości segmentów żeglugowych. Ostatnie informacje ze świata napawają jednak optymizmem. Dane frachtowe za pierwsze trzy kwartały są słabe, ale nie aż tak złe jak to pierwotnie przewidywano.

W ostatnich tygodniach wzrasta cena ropy, co jest pozytywną informacją dla całej globalnej gospodarki. Do wiadomości publicznej przekazano też, że wynaleziono skuteczne szczepionki, które dają nadzieję na w miarę szybkie wygaszenie pandemii. Perspektywy na kolejny rok są zatem bardziej pozytywne niż jeszcze kilka tygodni temu. Wydarzy się zapewne jeszcze bardzo wiele, zanim będzie można mówić o wyjściu z kryzysu, ale cały świat przygotowuje się na rozwój.

Tymczasem wiele z notowanych na giełdach światowych firm żeglugowych z segmentu masowego publikuje właśnie swoje dane finansowe za kolejny trzeci już kwartał. Wyniki są gorze niż za analogiczne okresy w roku poprzednim. O takiej sytuacji informował między Goodbulk Inc. Strata netto tego przedsiębiorstwa wyniosła 12,2 mln USD, porównując do zysku netto w wysokości 22,7 mln USD za 9 miesięcy 2019 roku. Te wyniki, to tylko próbka tego, z jakimi problemami mierzy się wiele firm z segmentu masowego. Wiele z nich nie dotrwa w takim stanie jak dotychczas do lepszych czasów. Niemniej jednak ceny akcji na nowojorskich giełdach większości firm żeglugowych z segmentu masowego mocno wzrastały (od ok. 3 do nawet 28%), co według doradców inwestycyjnych jest zapowiedzią nadejścia lepszych czasów.  W branży wydobycia ropy naftowej również jest nie najlepiej.

Podobnie w segmencie zbiornikowców. Jasnym punktem na tej mapie pozostają rynki i segmenty związane z zachodzącymi zmianami energetycznymi. Coraz powszechniej wykorzystywany jest gaz oraz morska energia wiatrowa. I to właśnie te rynki zaczynają swój prawdziwy boom. Nadchodzi zatem nowa era w gospodarce. A właściwe już się ona rozpoczęła.

RYNEK PRZEWOZÓW MASOWYCH

•    Rynek frachtowy

Baltic Dry Index, który reprezentuje stan stawek dla jednostek klasy Capesize, Panamax oraz Supramax w tygodniu 46 spadł do najniższego poziomu notowanego od 5 miesięcy. 11 listopada było to 1,141 punktów. Tydzień 46 zakończył się wynikiem 1,115 punktów. Stawki frachtowe dla jednostek klasy Capesize w tym tygodniu ucierpiały szczególnie (spadki we frachtach wynosiły średnio nawet do 5%). Średni wynikowo okres zaliczył również sektor Panamaxów. Podobnie sektory Ultramax i Supramax z nieco bardziej zaznaczoną aktywnością w rejonie Atlantyku. Dobre zafrachtowania dla tego rodzaju tonażu obserwowano również z rejonu Zatoki Meksykańskiej w kierunkach azjatyckich. Nieco lepiej zakończył się tydzień 47 z lekką zwyżką, sięgającą poziomu około 1,134 punktów. Tegoroczna mocna podaż ładunków zbożowych w wielu krajach świata jest głównym czynnikiem, utrzymującym rynek frachtowy na słabym, ale w miarę stabilnym poziomie. W kolejnym roku analitycy rynku przewidują stopniowy dalszy wzrost podaży tej kategorii ładunków, co powinno coraz bardziej pozytywnie wpływać na wielkości możliwych do osiągnięcia frachtów.  

•    Rynek tonażowy

Ilość zamawianego nowego tonażu w stoczniach w tygodniu 46 mocno wzrosła. Szczególnie dotyczyło to większego nośnościowo tonażu klasy Capesize oraz Kamsarmax, na który kontrakty na budowę podpisano ze stoczniami chińskimi. Sytuację mogłyby poprawić zwiększone złomowania statków masowych. Niestety ich ilość jest wciąż niezadowalająca pod kątem zbilansowania rynku (rok do roku bilans wzrostu tonażu wynosi na ten moment 3,4%). Tymczasem aktywność w transakcjach statków z tzw. „drugiej ręki nieznacznie spadła”. 

W samym tygodniu 46 odnotowano zaledwie 6 transakcji na kwotę 51,6 mln USD (w tygodniu 45 było to jeszcze 10 transakcji na kwotę 77,7 mln USD, a w tygodniu 44: 18 transakcji na kwotę ponad 203 mln USD).

RYNEK OFFSHORE ENERGY

• Wydobycie i konsumpcja ropy naftowej

Kolejne tygodnie to zmiany cen ropy naftowej w kierunku wzrostowym. Pod koniec tygodnia 47 baryłka ropy WTI kosztowała około USD 42,04, natomiast Brent USD 44,56. Kluczowe w najbliższym czasie mogą być decyzje organizacji OPEC +, co do przyszłej wielkości wydobycia. Wzrost cen ropy naftowej oznacza nie tylko nieco lepsze informacje dla branży wydobywczej, ale również całej światowej gospodarki. Zjednoczone Emiraty Arabskie poinformowały o odkryciu nowych złóż ropy naftowej, o czym piszemy w naszym odrębnym artykule: Abu Zabi ogłosiło odkrycie złoża kryjącego 24 mld baryłek ropy naftowej - GospodarkaMorska.pl

Jak podawały różnorodne źródła jeden z największych armatorów jednostek wiertniczych brazylijska firma Transocean właśnie pozyskała przedłużenie kontraktu od brazylijskiej firmy Petrobras na wykorzystanie dwóch pływających jednostek wiertniczych (ang. drillships).

Pomimo tych pozytywnych wieści eksperci branżowi nadal utrzymują, iż rynek na wiercenia poszukiwawczo – wydobywcze pozostanie co najmniej do późnych miesięcy 2021 roku w depresji. Stąd też wielu z armatorów platform i statków wiertniczych przeprowadza intensywne restrukturyzacje swoich organizacji.

LNG

Nie odnotowano transakcji kupna – sprzedaży statków do przewozu LNG. Te zresztą nie stoją bezczynnie i ze względu na rozwój systemów LNG jako między innymi paliwa przejściowego w żegludze mają dostęp do rentownych kontraktów przewozowych.

• Morska energia wiatrowa

Jak podawała w ostatnich dniach agencja informacyjna Reuters, Unia Europejska planuje wielką ekspansję inwestycyjną w zakresie budowy morskich farm wiatrowych.  Plany zakładają, że już w 2030 roku osiągnięta zostanie moc 60 GW a do 2050 roku – 300 GW. Według obliczeń projektowych plany rozwoju morskiej energetyki odnawialnej nie zabierze więcej niż 3% powierzchni morskiej Unii Europejskiej. W Polsce nadal trwa czas oczekiwania na uchwalenie tzw. ustawy offshore.

Rynek statków wsparcia (Offshore Support Vessels - OSV)

•    Kontrakty
Odnotowano nieco więcej aktywności w ilościach kontraktów dla jednostek wsparcia branży oil & gas. Analitycy rynku niezmiennie wskazują też na wzrost zapotrzebowania na jednostki, które już niebawem będą uczestniczyły w licznych projektach budowy morskich farm wiatrowych.

•    Rynek tonażowy

Podczas tygodnia 46 odnotowano jedną transakcję zakupu używanego statku wsparcia branży offshore. Kwota transakcyjna wyniosła 3,7 miliona USD.  

RYNEK PRZEWOZÓW ROPY I JEJ PRODUKTÓW

•    Rynek frachtowy

Aktualne szacunki na transport ropy naftowej w nowym 2021 roku są optymistyczne. Wynalezienie szczepionek na COVID-19 spowodowało wzrost optymizmu, co do procesów wygaszania epidemii i tym samym wzrostu mobilności światowych społeczeństw. To spowoduje z kolei wzmożoną konsumpcję paliw, a więc i zwiększone zapotrzebowanie na produkty, pochodzące z ropy naftowej. Jednakże jak na razie główne zasilanie rynku frachtowego generowane jest dzięki mocnej aktywności Chin. Natomiast ostatnie dwa tygodnie to niewielkie zmiany na rynkach frachtowych, które nadal określa się jako bardzo słabe.

•    Rynek tonażowy

Pomimo bardzo ciężkich warunków frachtowych, ku pewnemu zaskoczeniu rynek odebrał w ostatnich tygodniach informację na temat zamówień na największe wielkościowo tankowce, tzw. VLCC (ang. Very Large Crude Carriers). Zamówienia według źródeł shipbrokerskich złożono w południowokoreańskiej stoczni Daweoo z terminem dostawy w drugiej połowie 2022 roku.

W tygodniu 46 doszło do zaledwie 6 transakcji kupna – sprzedaży używanych tankowców na kwotę transakcyjną około 77 mln USD.

Radosław Marciniak

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.