• <

Wynik wyszukiwania - "handel morski" - Wiadomości

Bezpieczeństwo morskie: klucz do stabilności. Międzynarodowe seminarium w Brukseli

W Królewskiej Akademii Wojskowej w Brukseli odbyło się 16 kwietnia seminarium na temat bezpieczeństwa morskiego. Wydarzenie zorganizowała prezydencja Belgii w Radzie Unii Europejskiej we współpracy z Centrum Studiów nad Bezpieczeństwem i Obronnością (Studiecentrum voor Veiligheid en Defensie, SCVD). Eksperci omówili kilka kluczowych obszarów morskich, w których należy zabezpieczyć interesy UE: Morze Północne, Morze Śródziemne, Zatokę Gwinejską i Morze Czarne.
19.04.2024

Australijski MON zapowiada rozwój floty okrętów podwodnych i nawodnych

Australijski minister obrony Ruchard Marles zaprezentował w środę pierwszą narodową strategię obrony, zapowiedział przeznaczenie w ciągu 10 lat dodatkowych 50 mld dolarów australijskich na obronę. Resort obrony zwrócił uwagę na konieczność powstrzymywania "taktyki przymusu" ze strony Pekinu w regionie, co skrytykował już chiński MSZ.
17.04.2024

Zaawansowana żegluga sprzed siedmiu tys. lat

Ponad siedem tys. lat temu na Morzu Śródziemnym rozwinięta była zaawansowana żegluga – informują naukowcy na łamach pisma „PLOS ONE”.
25.03.2024

Europa węgla i stali zależy od portów. Gdańsk pobił kolejny rekord

Globalny handel morski węglem przyspieszył w ostatnich miesiącach 2023 r. i powrócił do poziomu obrotów sprzed pandemii. W okresie styczeń–grudzień 2023 r. światowe przewozy węgla morzem wzrosły o 6% r/r do 1 341,2 mln ton (bez kabotażu), na podstawie danych dotyczących śledzenia statków z AXS Marine – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa. W ubr. wzrósł również światowy popyt na stal do 1,8% w 2023 r. do 1,814 mld ton. i w 2024 r. o 1,9% – czytamy w lutowym raporcie Światowego Stowarzyszenia Stali (WSA - Worldsteel).
22.02.2024

Nadzieja w 2024 roku w Przylądku Dobrej Nadziei. Połączenia z Azją ważne dla bezpieczeństwa Polski

W 2023 roku zawiodły dwa główne przejścia łączące globalne rynki. Przejście przez Kanał Panamski w 2024 roku będzie zgodnie z zapowiedziami obsługiwać statki o mniejszym zanurzeniu. Region wokół Kanału Sueskiego stał się znowu niebezpieczny i nic nie zapowiada, że w 2024 roku będzie bezpieczniej niż na początku obecnie mijającego 2023. A to oznacza również wyzwania dla polskich producentów, spedytorów, logistyków i gestorów ładunków.
31.12.2023

Żegluga w 2024 bez kompasu (moralnego). Niepewny scenariusz dla żeglugi liniowej i terminali kontenerowych

Nie czarny piątek, nie czarny tydzień, a nawet nie miesiąc, lecz czarny rok szykuje się w transporcie kontenerowym. I to nie jeden. Taki wniosek wynika z najnowszych informacji firm analitycznych i zapowiedzi niektórych operatorów. Klienci Xeneta pytają wprost: Czy żegluga morska straciła swój kompas moralny?
22.11.2023

APEC ożywi transport morski w sposób umiarkowany. UE poza Golden Gate Declaration

Wzrost gospodarczy w regionie Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku, w którym współdziała 21 krajów wykazuje oznaki poprawy – oczekiwany wzrost wyniesie 3,3% w 2023 r. w porównaniu z 2,6% w 2022 r. – wynika z informacji po zakończeniu obrad przywódców krajów Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC).
21.11.2023

Ślady agresji. Wpływ konfliktu Rosji z Ukrainą na globalny rynek żeglugowy

Agresja Rosji przeciwko Ukrainie pozostawia trwałe ślady na globalnych rynkach żeglugi i budowy statków, wywołując zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie skutki dla branży.
15.11.2023

Afryka coraz aktywniejsza w handlu i żegludze międzynarodowej

Obraz Afryki zmieniają programy wsparcia UNCTAD, jak np. UNCTAD SIGMAT, działania integracyjne organizacji współpracy jak AfCFTA czy EAC, inwestycje czołowych operatorów morskich oraz połączenia handlowe w ramach chińskiego Nowego Szlaku Jedwabnego. Te działania sprawiają również, że aktywizuje się handel morski, rozwija się infrastruktura i suprastruktura portów morskich, rośnie znaczenie wymiany międzynarodowej.
05.10.2023

Azja na fali – kraje azjatyckie liderami w handlu, transporcie morskim i produkcji statków

W drugim kwartale 2023 r. gospodarki Azji były krajami o największej liczbie połączeń morskich, które mierzone są za pomocą wskaźnika LSCI (Liner Shipping Connectivity Index) – informują eksperci UNCTAD w najnowszym „Review of Maritime Transport 2023”.
04.10.2023

Polskie porty na wzrostowej fali. Analiza osiągnięć pierwszej połowy 2023 roku

Wyniki działalności polskich portów morskich w pierwszej połowie 2023 roku okazują się obiecujące – tak wynika z raportu opracowanego przez firmę Actia Forum. Prezentowane dane, oparte na precyzyjnej analizie przeładunków, ilustrują wzrosty, które istotnie kształtują krajobraz portowy.
28.08.2023

Rosyjskie statki widma z transportem ropy i zboża omijają sankcje. Greccy operatorzy robią to oficjalnie

Rosyjskie statki nieprzerwanie eksportują zboże i ropę naftową, wykorzystując technikę wyłączania systemów identyfikacji. Technika przemytu jest bardzo prosta. Statki załadowane w portach rosyjskich docierają z ładunkami do zaprzyjaźnionych portów – wykazało wspólne dochodzenie Lloyd's List, Bellingcat i Scripps News. Greccy armatorzy przewożą rosyjską ropę i produkty, wykorzystując luki prawne.
27.08.2023

Drugi statek wypłynął z Odessy ukraińskim korytarzem humanitarnym

Z Odessy wypłynął w sobotę masowiec Primus; jest to drugi statek wykorzystujący utworzony w sierpniu przez Ukrainę korytarz humanitarny przez Morze Czarne - powiadomiła agencja Interfax-Ukraina. Primus pod banderą Liberii zmierza w kierunku Warny w Bułgarii.
26.08.2023

Grecki Klaster Żeglugowy płynie cała naprzód. Światowa potęga w masowcach i zbiornikowcach ropy i gazu

Grecki Klaster Morski płynie cała naprzód. Jego fundamentem są armatorzy. Grecy stawiają na statki nowoczesne i coraz większej nośności. Wybrali rynek masowców i zbiornikowców, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Dzięki wejściu na rynki o dużej rentowności możliwe są inwestycje tonażowe i dominacja w wybranych sektorach.
15.08.2023

Morski indeks nieszczęśliwości. Marynarze mniej zadowoleni z pracy na morzu w 2023 r. niż w 2022 r.

W pierwszym kwartale br. spadło zadowolenie z uprawiania zawodu i warunków pracy marynarza informuje organizacja Mission to Seafarers. Z badań wynika, że poziom zadowolenia z pracy na morzu zmalał w ciągu pierwszych trzech miesięcy bieżącego roku. Najniżej oceniają swoją branżę marynarze pływający na drobnicowcach, najwyżej zamustrowani na zbiornikowce. Najbardziej zadowoleni z pracy na morzu są pracownicy cateringu, a najmniej stażyści.
10.08.2023

Ubezpieczyciele rewidują ryzyka na szlakach Morza Czarnego. Lekcja dla Bałtyku

Jeszcze zanim wygasła umowa zbożowa, umożliwiająca eksport zboża z Ukrainy drogą morską, firmy ubezpieczeniowe zapowiedziały, że rozważają możliwość rewizji ryzyk w stosunku do armatorów kierujących statki na Morze Czarne. Oznacza to jednoznacznie, że transport morski czeka podniesienia stawek ubezpieczeniowych za statek i ładunek.
25.07.2023

Rośnie wartość rosyjskiej ropy. To wyzwanie dla państw G7 w zakresie utrzymywania sankcji i limitu cenowego

Po raz pierwszy od czasu nałożenia przez G7 limitu cenowego na handel morski rosyjskimi produktami naftowymi, cena ropy Ural wzrosła powyżej 60 dolarów za baryłkę, co powinno spowodować odejście zachodnich usługodawców z tego segmentu.
17.07.2023

Kanał Panamski opóźnia ograniczenie głębokości po długo oczekiwanym deszczu

Władze Kanału Panamskiego poinformowały, że opóźnią datę wprowadzenia ograniczeń dotyczących głębokości, które miały dotyczyć największych statków przepływających przez tę kluczową drogę morską. Na decyzję tę wpływ miał bardzo potrzebny deszcz, który przyniósł ulgę w napiętej sytuacji na tym morskim szlaku.
26.06.2023

Morskie siły zbrojne Izraela przeprowadziły udany test systemu zwalczania zagrożeń powietrznych

Z pokładu korwety Magen wykonano sprawdzian możliwości systemu C-Dome, znanego też jako "Żelazna Kopuła", zdolnego przechwytywać cele stanowiące zagrożenie dla infrastruktury krytycznej i celów strategicznych w Izraelu. Jego twórcy zaproponowali ten sam dla polskiego "Miecznika".
30.05.2023

Egipt. Zepchnięto z mielizny statek, który na krótko zablokował Kanał Sueski

Holowniki sprowadziły na tor wodny 190-metrowy masowiec Xin Hai Tong 23, który w czwartek rano osiadł na mieliźnie w Kanale Sueskim na krótko blokując ruch przez ten szlak - poinformowała administracja kanału. Zapewniono, że żegluga przez Kanał Sueski zostanie niebawem wznowiona.
25.05.2023

Węgiel na fali. W 2023 r. operatorzy masowców i terminali europejskich jeszcze zarobią na transporcie węgla

Światowy handel węglem naprawdę przyspieszył w ostatnich miesiącach, a handel morski tym surowcem wrócił do poziomów sprzed Covid-19. W I kwartale 2023 r. globalne przewozy węgla drogą morską wzrosły o 20,5% rok do roku do 310,8 mln ton (z wyłączeniem kabotażu) – ustalili eksperci Banchero Costa.
21.04.2023

Deglobalizację odkładamy na później. Popyt na handel morski nie spadnie

Zawirowania i załamanie morskich łańcuchów logistycznych w czasie pandemii Covid-19 i po rosyjskiej napaści na Ukrainę wywołały dyskusję na temat deglobalizacji i konieczności powrotu do skracania odległości między dostawcami a rynkami. Jak zwykle, zanim doszło do realizacji pomysłów zaczęły się dyskusje i rozważania na temat możliwości powrotu do produkcji lokalnej. Realne działania są korygowane przez żądzę zysku i strategie cięcia kosztów.
11.04.2023

Dużo aktywności inwestycyjnej w segmencie zbiornikowców. Analiza rynku tonażowego (tydzień 7-8/2023)

Końcówka miesiąca lutego to obserwowana bardzo duża aktywność w zakresie kupna – sprzedaży tankowców. Wynika to wprost z sytuacji na rynku przewozów ropy naftowej a także jej produktów. Całkowicie przeorientowane szlaki żeglugowe transportu tego surowca i jego pochodnych a także wpływ sankcji na międzynarodowy handel morski, to wszystko rzutuje na inwestycje w tym segmencie. Zmniejszała się za to aktywność w segmencie jednostek masowych, co wynika przede wszystkim z słabych perspektyw dla tego rynku w najbliższym czasie.
08.03.2023

Przekręty na morskich szlakach. Rosji (nie tylko) halsowanie między sankcjami

Rosja omijała sankcje, stosując proste chwyty z przeładunkiem towarów na morzu lub w porcie, lub wykorzystując zmiany bandery lub armatora. A pomagają jej armatorzy wielu państw, pływający pod wygodnymi banderami. A także wiele państw, które nie włączyły się w ogóle w proces ograniczenia handlu z Rosją. Wiele państw i firm wykorzystało ten moment do robienia na wojnie biznesu.
05.03.2023

Filipiny zwiększają swoją obecność na Morzu Południowochińskim i zacieśniają współpracę z USA

W związku z rosnącą aktywnością chińskiej Marynarki Wojennej wokół wód terytorialnych Filipin, a także napięć wokół Tajwanu, to wyspiarskie państwo planuje wrócić do wzmocnienia tradycyjnych relacji z Stanami Zjednoczonymi, także na niwie wojskowej. W grę wchodzą m.in. wspólne patrole okrętów.
27.01.2023

Partner firmy Damen otwiera nowe biuro na Karaibach

LINEAL Engineering otworzyła nowy punkt w Barranquilla, na karaibskim wybrzeżu Kolumbii. Od momentu założenia przedsiębiorstwa pięć lat temu, jej siedziba znajdowała się w stolicy kraju, Bogocie, co było idealnym miejscem do obsługi klientów rządowych, w tym marynarki wojennej. Kolejne biuro umożliwi zapewnienie wyższego poziomu usług dla klientów z sektora prywatnego.
11.01.2023

Zielony amoniak będzie źródłem wodoru. Japoński holownik wytyczy kurs

Zielony NH3 staje się preferowanym źródłem wodoru, ale nie jest pozbawiony wyzwań, pisze Noel Tomnay, dyrektor ds. konsultingu w zakresie wodoru w firmie analityk energetyczny Wood Mackenzie. Jego zdaniem „Ponad 85% zorientowanych na eksport niskoemisyjnych projektów wodorowych planuje transport amoniaku, a nie wodoru”.
27.12.2022

Żegluga na Pacyfiku na mieliźnie. Zamówienia USA w Chinach spadły o 40%. W Polsce mamy wzrosty w eksporcie i imporcie

Odwołania rejsów, zmiany rozkładów w serwisach oceanicznych, konsolidacja ładunków przez operatorów oceanicznych już jest widoczna w grudniu br. A sztormowe czasy czekają importerów amerykańskich w styczniu 2023 r. Już wiadomo, że zamówienia USA w Chinach spadły o 40%. Chińskie fabryki są zamykane dwa tygodnie wcześniej niż zwykle przed chińskim Nowym Rokiem.
13.12.2022

Marynarka Wojenna Sri Lanki otrzymała okręt od USA

Sri Lanka zwiększa zdolności swoich sił nawodnych. Podniesiono banderę na SLNS Vijayabahu (P627), która jest trzecią jednostką morską przeznaczoną do zadań patrolowych, przekazaną przez rząd USA.
25.11.2022

Porty Zatoki Perskiej. Analiza aktualnej sytuacji portowo-żeglugowej w regionie

Zatoka Perska zwana również Zatoką Arabską lub Irańską to obszar morski pomiędzy Półwyspem Arabskim a wybrzeżem Iranu, oddzielony od Zatoki Omańskiej i Oceanu Indyjskiego Cieśniną Hormuz. Cieśnina w najwęższym miejscu ma 54 km szerokości (29 mil morskich). Jest to strategiczne przejście żeglugowe, którego zablokowanie skutkowałoby zamknięciem całego ruchu z i do zatoki, a w dalszej konsekwencji poważną niestabilnością gospodarek zarówno znajdujących się tutaj krajów, jak również i całej światowej ekonomii.
15.11.2022

Portugalskie porty towarowe w aglomeracji Lizbony i Porto zmodernizuje turecki Yilport

Turecka firma Yilport zainwestuje około 168 mln euro w modernizację portów w aglomeracji Lizbony i Porto. Przedsięwzięcie ma usprawnić handel morski pomiędzy Portugalią a resztą Europy, Afryką i obiema Amerykami.
11.11.2022

Sankcje wobec Rosji a transport morski. Czy są dziurawe jak sito?

Za nami miesiąc funkcjonowania kolejnego, ósmego już pakietu sankcji unijnych wobec Moskwy. Czy sankcje wobec Rosji wywierają wpływ na eksport drogą morską? Jakie perspektywy stoją przed rosyjską flotą handlową w najbliższych miesiącach?
07.11.2022

500 mld dolarów od banków do armatorów. Banki zwiększyły zasilanie finansowe na rozwój flot

Armatorzy w 2021 r. zadłużali się odważniej niż przed rokiem. A banki odważniej zaangażowały się w rozwój floty. 40 największych banków w 2021 r. zasilili portfele armatorów kwotą 290,12 mld USD podczas gdy rok wcześniej pożyczono na nowe budowy 286,9 mld USD – informuje w najnowszym raporcie Petrofin dla Global Ship Finance.
11.09.2022

Port serwisowy i wojenny w Ustce? Urzędnicy i samorządowcy o rozbudowie

Według nieoficjalnych informacji, do których dotarł portal GospodarkaMorska.pl, port w Ustce ma szansę stać się czwartym w Polsce portem rozbudowanym nawet o 45 hektarów, a w Krajowym Planie Odbudowy (KPO) miałby być ujęty jego rozwój w kierunku funkcji portu serwisowego dla morskich farm wiatrowych, ale również portu wojennego. To wszystko ze względu na optymalną lokalizację nadmorskiego położenia i bliskość m.in. amerykańskiej bazy rakietowej w Redzikowie i Poligonu Wicko.
31.05.2022

Kolosalne zmiany na rynku handlu morskiego. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 14-18/2022)

Jak przewiduje wielu ze światowych analityków gospodarczych, rozwój międzynarodowego handlu w 2022 roku powinien osiągnąć około 1-2 %. Również dane z kolejnych tygodni wskazują na to, że rynek żeglugowy w tym roku może rzeczywiście wzrastać. Wojna rosyjsko-ukraińska oraz szersze międzynarodowe konflikty polityczno-gospodarcze mocno zaburzają światowe łańcuchy logistyczne. Z drugiej strony ta dynamiczna sytuacja stymuluje do tworzenia nowych rozwiązań transportowych i powstawania alternatywnych ciągów ładunków. Szczególnie dotyczy
10.05.2022

Główne trendy w logistyce 2022. Serwisy liniowe do poprawy

Działające w sytuacji gwałtownych zakłóceń w systemach logistycznych firmy bronią się, wprowadzając na szeroką skalę nowe rozwiązania organizacyjne i technologie.
05.05.2022

Sankcje i miny zmienią szlaki short sea shipping w Europie [GALERIA]

Napaść Rosji na Ukrainę wpłynęła nie tylko na globalne łańcuchy dostaw. W Europie drastycznie zmienił się układ połączeń short sea shipping. Morze Czarne praktycznie wypadło z gry.
11.04.2022

Chaos na rynku i wielkie zmiany szlaków handlu morskiego. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 10-13/2022)

Czy trwający już przeszło miesiąc kryzys na linii Rosja–Ukraina wpłynie na dotychczasowe szlaki handlowe? Wszystko wskazuje na to, że zmiany, które dokonują się w bardzo szybkim tempie będą długotrwałe. Postpandemiczna odbudowa światowych gospodarek a także coraz powszechniejsze i przyspieszające uniezależnianie się od rosyjskich surowców na rzecz innych, często odległych źródeł w znaczący sposób wpływa na handel morski.
03.04.2022

Porażka Polski w wyborach do Rady IMO

Zgromadzenie Ogólne Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) wybrało skład Rady, która jest organem wykonawczym organizacji. Kandydatura Polski została odrzucona.
12.12.2021

Pomimo rekordowego ruchu władze Kanału Sueskiego zapowiadają podwyżki opłat w 2022

Po burzliwym roku, w którym Kanał Sueski został zablokowany przez duży kontenerowiec Ever Given, władze ogłosiły plany wprowadzenia podwyżki opłat dla prawie wszystkich statków korzystających z Kanału w 2022 roku.
07.11.2021

Ożywienie na rynku powraca na stałe wraz z rosnącymi stawkami frachtu

Aby zobaczyć, jak szybko popyt na towary odbił się po kryzysie wywołanym pandemią koronawirusa, nie trzeba szukać dalej niż na rynek ich wysyłki.
24.08.2021

W Zatoce Fińskiej odkryto wrak niderlandzkiego żaglowca z XVII wieku

Na dnie Zatoki Fińskiej, na głębokości 85 metrów, odnaleziono dobrze zachowany wrak niderlandzkiego żaglowca handlowego z XVII wieku, popularnej wówczas trzymasztowej fluity - informuje fiński serwis informacyjny Yle.
31.07.2021

Ever Given, który blokował Kanał Sueski dopłynął w końcu do Rotterdamu [WIDEO]

Kontenerowiec Ever Given, który w marcu utknął w Kanale Sueskim i blokował go przez sześć dni, z trzymiesięcznym opóźnieniem zawinął w czwartek do portu w Rotterdamie. Trwa rozładowywanie dziewięciu tysięcy kontenerów, które zawierają m.in. meble oraz zabawki erotyczne.
29.07.2021

Handel morski w ożywieniu. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 23-26/2021)

Światowa gospodarka coraz bardziej rozpędza się. Stąd też od początku tego roku w tym w ciągu kilku ostatnich tygodni utrzymywały się zadowalające parametry frachtowe dla armatorów wielu segmentów żeglugi. Przewidywania analityków na kolejne tygodnie są również jak najbardziej pozytywne.
12.07.2021

Głębokowodny terminal kontenerowy z gwarancjami premiera

Zbudowanie głębokowodnego portu kontenerowego to wielka szansa dla Szczecina i Świnoujścia – mówił w szczecińskim porcie Mateusz Morawiecki, szef polskiego rządu. Premier podkreślił też potrzebę pogłębienia do 17 m i poszerzenia do 500 m toru wodnego prowadzącego do portu w Świnoujściu.
18.06.2021

Morska Energetyka Wiatrowa na świecie – cz. 1 USA

W poprzednich swoich artykułach, tematycznie związanych z morskimi farmami wiatrowymi na polskich obszarach morskich, autorzy zwracali uwagę na fakt, iż inwestycje te obarczone są m.in. pewnymi brakami legislacyjnymi, mogącymi skutecznie opóźnić budowę MFW na polskich obszarach morskich oraz z braku doświadczenia polskich inwestorów w tego rodzaju inwestycjach, pewnymi „chorobami wieku młodzieńczego”.
14.06.2021

Wymiana towarowa Chiny-Europa w popandemicznej rzeczywistości

Pandemia COVID-19 stanowi bezprecedensowe wydarzenie skutkujące światowym kryzysem społeczno-gospodarczym. Żegluga istotnie odczuła zawirowania spowodowane pandemią, co odcisnęło swe piętno na wymianie handlowej. Stabilne funkcjonowanie żeglugi oraz portów odgrywa fundamentalne znaczenie dla zapewnienia ciągłości globalnego łańcucha dostaw, jak również funkcjonowania gospodarek narodowych.
06.06.2021

Transport morski dochodowy ale ryzykowny dla operatorów i firm ubezpieczeniowych

Analiza odszkodowań za statki, towary i wypadki na rynku offshore pozwala wnioskować, że biznes morski to wciąż dochodowa, ale ryzykowna działalność.
10.04.2021

Kontener „inteligentny” i pod nadzorem

Szacuje się, że globalny rynek kontenerów morskich osiągnął wartość 9,5 mld USD w 2019 r. i w 2027 r. wyniesie 12,08 mld USD, ponieważ tempo wzrostu przez najbliższe kilka lat utrzyma się na poziomie 4,3% - informuje w ostatnim raporcie Allied Market Research.
06.04.2021

SMM Hamburg: Zmiany klimatu pozostają największym wyzwaniem dla żeglugi

Największym wyzwaniem żeglugi będzie zaadresowanie zmian klimatu – stwierdzi sekretarz generalny Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) podczas ceremonii otwarcia targów SMM Digital w Hamburgu.
03.02.2021

Portowe kongestie i rolowanie kontenerów. Nowy rozdział na rynku promowym i ro-ro. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 2-3/2021)

Kolejne dwa tygodnie nowego roku, to kontynuacja silnego trendu podaży ładunków w segmencie przewozów kontenerowych, wzmacnianie warunków frachtowych dla jednostek wielozadaniowych a także ro-ro. Dalszej intensywnej transformacji podlega rynek promowy, który nie dość, że wskutek pandemii został mocno dotknięty, jeśli chodzi o zmniejszone ilości przewiezionych pasażerów, to na dodatek wielu z zachodnioeuropejskich armatorów musiało dokonać istotnych zmian swoich serwisów w związku z Brexitem.
24.01.2021

Czy najgorsze jest już za nami? Statki do przewozu LNG biją kolejne rekordy. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 53/2020, 1-2/2021)

Fundamenty segmentu masowców wydają się gotowe do odbudowy i wzrostu już w 2021 roku. Ostatnie tygodnie, to kontynuacja ciężkiej sytuacji dla tankowców i branży związanej z wydobyciem ropy naftowej. Rozpędu nabierają za to projekty związane z odnawialnymi źródłami energii i ogólnoświatową transformacją energetyczną.
18.01.2021

Francja chce moratorium, które przerwie wojnę celną UE i USA

Szef francuskiej dyplomacji Jean-Yves Le Drian powiedział w wywiadzie dla dziennika "Journal du Dimanche" opublikowanym w niedzielę, że wojnę celną UE i USA należałoby przerwać dzięki moratorium na kolejne taryfy, zanim wypracowane zostanie trwałe rozwiązanie.
17.01.2021

Największe kontenerowce świata - przegląd

Kontenerowce są podstawowymi podmiotami komercyjnego intermodalnego transportu towarowego. Na dzień dzisiejszy prawie 90% ładunków niemasowych na całym świecie jest transportowanych na tego typu statkach. Warto im się bliżej przyjrzeć. Przedstawiamy listę 10 największych funkcjonujących kontenerowców w 2020 roku, na podstawie ich pojemności mierzonej w TEU.
11.01.2021

Światowy rynek morskich przewozów kontenerowych – przegląd wyników oraz przyszły rozwój w dobie pandemii

Rozwój gospodarki światowej i handlu międzynarodowego należy traktować jako podstawowe czynniki napędzające rynek morskich przewozów kontenerowych. W 2019 roku jako kluczowe czynniki determinujące wymianę handlową uznać można spór między Stanami Zjednoczonymi a Chinami, powodujący wzrost taryf, a także inne wydarzenia przyczyniające się do wzrostu niepewności na rynkach, jak blokada rządowa w Stanach Zjednoczonych, wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej oraz zmiany w polityce pieniężnej w głównych gospodarkach świata.
02.12.2020

Przewozy ładunków ogółem w październiku spadły rdr o 6,1 proc

Przewozy ładunków w październiku 2020 r. rdr spadły o 6,1 proc. i wyniosły 50,5 mln ton - podał Główny Urząd Statystyczny.
25.11.2020

Nowa era w żegludze już się rozpoczęła. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 46-47)

Rok 2020 wielkimi krokami zmierza ku końcowi. Kolejne tygodnie dopełniają obrazu i danych jak ten rok wyglądał. Z całą pewnością nie był to łatwy okres dla większości segmentów żeglugowych. Ostatnie informacje ze świata napawają jednak optymizmem. Dane frachtowe za pierwsze trzy kwartały są słabe, ale nie aż tak złe jak to pierwotnie przewidywano.
23.11.2020

Nowe obostrzenia związane z pandemią zagrożeniem dla handlu międzynarodowego

Nowe obostrzenia wz. z II falą pandemii stwarzają zagrożenie dla handlu międzynarodowego - ocenia Polski Instytut Ekonomiczny. Według analityków doświadczenia z wiosny wskazują, że przez restrykcje najbardziej może ucierpieć tranzyt na Ukrainę, Słowację i Białoruś.
19.11.2020

Niepewna sytuacja z dobrą perspektywą. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 44-46)

Według najnowszej wydanej właśnie publikacji Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD, United Nations Conference on Trade and Development) międzynarodowy handel morski spadnie w roku 2020 o 4,1%. Jednakże rok 2021 ma przynieść wyraźne ożywienie i odbicie, które powinno zaowocować wzrostem na poziomie 4,8%.
16.11.2020

Nasila się konflikt handlowy między Chinami a Australią

Władze ChRL wstrzymały import drewna ze stanu Queensland i dostawy jęczmienia od kolejnego eksportera w Australii. W obliczu eskalacji konfliktu handlowego importerzy w ChRL obawiają się dalszych ograniczeń – podała dziś hongkońska prasa.
02.11.2020

Raport z rynku żeglugowego – taniec na cienkiej linie (tydzień 42-43)

Jak podają najnowsze prognozy Międzynarodowego Funduszu Walutowego globalna gospodarka skurczy się w 2020 roku najprawdopodobniej o 4,4 %. Sytuacja jak na razie nie jest jeszcze aż tak zła jak to wcześniej przewidywano. Niemniej jednak świat jest w trakcie drugiej, bardziej dynamicznej fali pandemii i nadal będzie miało to wpływ na konsumpcję i tym samym produkcję a w dalszej konsekwencji i transport. Jednakże odbicie rynków przewiduje się pod pewnymi warunkami nawet już przez niektóre ośrodki analityczne w 2021 roku.
26.10.2020

Ukraina: Polska jednym z największych partnerów handlowych w Europie

Tematem wizyty prezydenta RP Andrzeja Dudy na Ukrainie będzie nie tylko polityka i przeszłość historyczna, ale też współpraca gospodarcza - oznajmił wiceszef biura prezydenta Ukrainy ds. międzynarodowych Ihor Żowkwa. Polska to jeden z największych partnerów handlowych Ukrainy w Europie - dodał.
11.10.2020

Raport z rynku żeglugowego – nie aż tak źle? (tydzień 36-38)

Jak pokazują dane ostatnich tygodni wiele z rynków żeglugowych wykazuje się poprawą i wskazuje w wielu przypadkach na w miarę dobre bieżące wyniki operacyjne armatorów. Szczególnie dotyczy to w głównej mierze transportu kontenerowego (obsługa bieżącej konsumpcji), statków wielozadaniowych (związane z ładunkami inwestycyjno - projektowymi) jak i transportu i wymiany handlowej bliskiego zasięgu (promy i statki ro-ro).
21.09.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w drugim tygodniu września 2020 roku

Prezentujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych autorstwa MGMiŻŚ.
21.09.2020

ISR: Sektor stoczniowy liczy na odbicie już w przyszłym roku

Sytuacja światowej branży stoczniowej jest złożona, ale istnieje w niej miejsce na nowe kontrakty, także dla firm z Polski.
14.09.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych na początku września 2020 roku

Prezentujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych autorstwa MGMiŻŚ.
11.09.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w czwartym tygodniu sierpnia 2020 roku

Prezentujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych autorstwa MGMiŻŚ.
09.09.2020

Polska flota handlowa – powrót do źródeł pilnie potrzebny

Po odzyskaniu niepodległości Polska nie miała własnej floty handlowej. Ówcześni rządzący zdawali sobie sprawę, że taki stan rzeczy nie jest korzystny dla państwa. Trochę zajęło, bo wiele było spraw pilnych. Ale w 1925 r. prezydent S. Wojciechowski ogłosił Ustawę o popieraniu polskiej żeglugi morskiej.
07.09.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w trzecim tygodniu sierpnia 2020

Prezentujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych autorstwa MGMiŻŚ.
04.09.2020

Raport z rynku żeglugowego – energetyczny boom (tydzień 34-35)

Dalsza poprawa rynków frachtowych będzie zależała od możliwych przyszłych scenariuszy związanych z rozwojem pandemii COVID 19. Niemniej jednak w całym tym chaosie i niepewności jest jasny punkt, który napędza aktualnie rynek żeglugowy. Mowa tutaj o inwestycjach w alternatywne źródła energii, od których nie ma już odwrotu. Praca do wykonania w tym zakresie jest olbrzymia, ponieważ zakłada ewolucję z nadal przeważającej w gospodarkach energetyki konwencjonalnej na rozwiązania godne XXI wieku.
31.08.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w drugim tygodniu sierpnia 2020 roku

Prezentujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych autorstwa MGMiŻŚ.
28.08.2020

Raport z rynku żeglugowego – stracony sezon (tydzień 31-33)

Pomimo pojawiających się oznak poprawy a także podstaw ku temu, aby twierdzić, że rynki żeglugowe podniosą się w przeciągu około 1 do 2 lat, aktualna sytuacja w branży żeglugowej jest nadal trudna. Niepewność, co do najbliższej przyszłości paraliżuje funkcjonowanie i rozwój wielu ze światowych armatorów. Jednocześnie trwają dziejowe przetasowania pomiędzy konkurentami. Być może w najbliższych miesiącach pojawią się kolejne zaskakujące dla rynku informacje.
17.08.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w ostatnim tygodniu lipca 2020 roku

Prezentujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych autorstwa MGMiŻŚ.
10.08.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w czwartym tygodniu lipca 2020 roku

Publikujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych autorstwa MGMiŻŚ.
07.08.2020

Pierwsze półrocze 2020 r. z perspektywy przemysłu stoczniowego. Zagadnienia węzłowe

W skutek pandemii COVID-19 świat mierzy się z największym od czasu Wielkiego Kryzysu lat 30-tych ubiegłego stulecia kryzysem gospodarczym. Na szczęście nie ziściły się najgorsze scenariusze zwiastujące kolaps światowej gospodarki. Wyraźne są pewne symptomy odbicia.
29.07.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w trzecim tygodniu lipca 2020 roku

Gospodarka morska zdaje test odporności w czasie kryzysu, jednak wpływ pandemii wciąż jest widoczny w różnych jej sektorach. Publikujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych.
24.07.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych na początek lipca 2020 roku

Gospodarka morska zdaje test odporności w czasie kryzysu, jednak wpływ pandemii wciąż jest widoczny w różnych jej sektorach. Publikujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych.
14.07.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w czwartym tygodniu czerwca 2020 roku

Choć gospodarka morska zdaje test odporności w czasie kryzysu, wpływ pandemii wciąż jest widoczny w różnych jej gałęziach. Publikujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych.
02.07.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w drugim tygodniu czerwca 2020 roku

Obserwując aktualny stan gospodarki morskiej w ujęciu globalnym często wskazuje się na zauważalne skutki epidemii. Mimo, że na pełne opisanie rozmiaru zniszczeń i dokładnego obrazu gospodarki morskiej w momencie zakończenia epidemii jest za wcześnie, przedstawiane są dane obrazujące zmiany w wolumenie transportu morskiego, ilości i wartości produkcji i remontów, czy wreszcie opisujące dynamikę zmian w odniesieniu do portfela zamówień. Publikujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych.
18.06.2020

Norweski armator zamówił drugi samochodowiec napędzany LNG

Norweski armator zajmujący się krótkodystansowym transportem RoRo, United European Car Carriers (UECC), świętował ostatnio cięcie stali pod kolejny samochodowiec (PCTC) zasilany hybrydowo akumulatorem oraz LNG.
16.06.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w pierwszym tygodniu czerwca 2020 roku

Wybuch pandemii Covid-19 wciąż odbija się na globalnej gospodarce, silnie odczuwalny jest nadal w branży morskiej. W ostatnim tygodniu maja Komisja Europejska zaproponowała utworzenie „funduszu naprawczego" dla wszystkich 27 państw członkowskich o wartości 750 mld euro (825 mld dolarów) na odbudowę gospodarki po pandemii Covid-19. Fundusz w wysokości 750 mld EUR stanowiłby uzupełnienie uzgodnionego w kwietniu pakietu wsparcia w wysokości 540 mld EUR, którego uruchomienie zaplanowano na 1 czerwca.
10.06.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w ostatnim tygodniu maja 2020

Wybuch pandemii Covid-19 wciąż odbija się na globalnej gospodarce, silnie odczuwalny jest nadal w branży morskiej. W ostatnim tygodniu maja Komisja Europejska zaproponowała utworzenie „funduszu naprawczego" dla wszystkich 27 państw członkowskich o wartości 750 mld euro (825 mld dolarów) na odbudowę gospodarki po pandemii Covid-19. Fundusz w wysokości 750 mld EUR stanowiłby uzupełnienie uzgodnionego w kwietniu pakietu wsparcia w wysokości 540 mld EUR, którego uruchomienie zaplanowano na 1 czerwca.
03.06.2020

Handel morski w dobie pandemii: perspektywa branży morskiej

Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 wywołała bezprecedensowy szok popytowo-podażowy w światowej gospodarce. Światowa Organizacja Handlu szacuje, że w 2020 r. wartość handlu międzynarodowego spadnie o między 13% a 32%. Sektor transportu morskiego, będący nośnikiem blisko 90% wolumenu handlu międzynarodowego, stawia w sytuacji szczególnie trudnej, ale nie beznadziejnej.
03.06.2020

ZMPSiŚ przystąpił do deklaracji COVID-19 największych portów na świecie

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wraz z piętnastoma zarządami portów z Europy, Azji oraz Bliskiego Wschodu i Ameryki Północnej podpisał deklarację COVID-19 Okrągłego Stołu Władz Portowych (PAR), zainicjowanej przez Urząd Morski i Portowy Singapuru.
02.06.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w trzecim tygodniu maja 2020

Obserwując aktualny stan gospodarki morskiej w ujęciu globalnym często wskazuje się na już zauważalne skutki epidemii. Mimo, że na pełne opisanie rozmiaru zniszczeń i dokładnego obrazu gospodarki morskiej w momencie zakończenia epidemii jest za wcześnie, przedstawiane są dane obrazujące zmiany w wolumenie transportu morskiego, ilości i wartości produkcji i remontów, czy wreszcie opisujące dynamikę zmian w odniesieniu do portfela zamówień.
28.05.2020

Raport z rynku żeglugowego – powrót do innej rzeczywistości (tydzień 19-21)

Czy zaskakujący dla całej światowej gospodarki okres był tzw. casusem „czarnego łabędzia”? W teorii ekonomii czarny łabędź, to określenie opracowane przez amerykańskiego profesora Nicholasa Taleba w 2007 roku, które opisuje nagłe i nieoczekiwane zdarzenie, mające znaczny, negatywny wpływ na szeroki zakres otoczenia. Patrząc na analizy gospodarcze sprzed okresu wybuchu pandemii koronawirusa SARS - COV -19, nieprzewidujących w ogóle takiej sytuacji można pokusić się, że do takiego wydarzenia właśnie doszło. Niemniej jednak
25.05.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w drugim tygodniu maja 2020

Indeks ClarkSea spadł o 27% w ujęciu tydzień do tygodnia do 13 122 USD/dzień, co stanowi najniższy poziom od końca lutego. Średnia w bieżącym roku wzrosła o 56% w ujęciu rok do roku.
21.05.2020

COVID-19 może być siłą napędową dekarbonizacji żeglugi przed 2050 rokiem

Pandemia koronawirusa otwiera wiele nowych możliwości dla branży transportowej, powiedziała Cristina Aleixendri, dyrektor operacyjny w bound4blue podczas konferencji wideo prowadzonej przez SMM.
17.05.2020

Tarcza gospodarcza po włosku. 25 mld euro dla firm i pracowników

Rząd włoski uruchomił program o wartości 25 mld euro o nazwie „Cura Italia”, które wesprą przedsiębiorstwa i pracowników dotkniętych epidemią Koronawirusa, czyli prawie wszystkich. Już zawieszono pobieranie podatków i potrąceń z pensji w branżach najbardziej dotkniętych kryzysem, w tym w logistyce, portach i transporcie morskim.
26.03.2020

ICS: Porty muszą pozostać otwarte

Międzynarodowa Izba Transportu (ICS) i Międzynarodowa Federacja Pracowników Transportu (ITF) wzywają Organizację Narodów Zjednoczonych do utrzymywania otwartych portów i ułatwiania zmian załodze, aby utrzymać handel morski w ruchu w czasie pandemii COVID-19.
19.03.2020

Międzynarodowe Targi Posidonia 2020 przełożone na październik

"W związku z rosnącymi wyzwaniami, przed którymi przychodzi nam zmierzyć się w wyniku pandemii koronawirusa oraz z troski o zdrowie naszych wystawców i wszystkich uczestników, przy jednoczesnym przestrzeganiu wytycznych WHO i greckiego rządu, podjęliśmy decyzję o zmianie terminu targów Posidonia 2020 z 1-5 czerwca 2020 r. na 26- 30 października 2020 r." - poinformowali w komunikacie organizatorzy wydarzenia.
17.03.2020

Największy amerykański port z 23-procentowym spadkiem przeładunków w lutym

Porty Zachodniego Wybrzeża Stanów Zjednoczonych już w tym roku stanęły w obliczu trudnych warunków z powodu przedłużającej się wojny handlowej między USA a Chinami. Potem przyszła epidemia koronawirusa.
10.03.2020

Nadchodzą rekordowe targi Posidonia 2020

Od 1 do 5 czerwca ponad 2000 wystawców z przeszło 90 krajów i dziesiątki tysięcy gości z całego świata odwiedzą Athens Metropolitan Expo. Wszystko z powodu Międzynarodowych Targów Posidonia 2020 czyli nawiększego, odbywającego się regularnie co dwa lata wydarzenia skupiającego grecki przemysł stoczniowy oraz międzynarodowych ekspertów z tej dziedziny.
12.02.2020

Emisje z samolotów i statków: fakty i liczby

Emisje gazów cieplarnianych z lotnictwa międzynarodowego wzrosły ponad dwukrotnie w ciągu ostatnich dwóch dekad. A co z żeglugą? Dowiedz się z infografik przygotowanych przez Parlament Europejski.
16.12.2019

Wojna celna na linii Chiny-USA spowodowała recesję w międzynarodowym handlu morskim

Według ekspertów z Konferencji ONZ ds. Handlu i Rozwoju w związku ze zwiększoną eskalacją napięć handlowych między USA i Chinami oraz niepewnością na rynku handel morski wyraźnie traci. Powodem spadku jest także osłabienie wielostronnego systemu handlowego, rosnący protekcjonizm i Brexit bez porozumienia.
05.11.2019

ONZ: Światowa żegluga potrzebuje „nowej rewolucji napędowej” dla zeroemisyjnej przyszłości

- Jeśli emisje z przemysłu morskiego nie zostaną zmniejszone, zmierzamy w kierunku „katastrofy ekologicznej” - powiedziała na szczycie Global Maritime Forum, zastępca szefa Konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD), Isabelle Durant.
03.11.2019

Podpisano memorandum ws. współpracy portów Szczecin-Świnoujście i Rotterdam

W Rotterdamie podpisano w środę memorandum o porozumieniu w sprawie współpracy między portem Szczecin-Świnoujście i portem w Rotterdamie. W uroczystości uczestniczył prezydent Andrzej Duda.
30.10.2019

Arabia Saudyjska: Atak dronów na przepompownie ropy naftowej

Saudyjski minister energetyki Chalid al-Falih poinformował we wtorek, że dwie przepompownie ropy naftowej obsługujące rurociąg Wschód-Zachód zostały zaatakowane przez drony załadowane materiałami wybuchowymi. Do ataków przyznali się jemeńscy rebelianci Huti.
14.05.2019

Europejskie stocznie chcą rozmów Unii Europejskiej z Koreą Południową na temat dotacji

Europejscy armatorzy i stoczniowcy chcą rozmów między Unią Europejską i Koreą Południową na temat dotacji, którymi ten kraj wspiera swój przemysł żeglugowy i stoczniowy.
07.12.2018

Ulstein wchodzi na amerykański rynek offshore

Norweska grupa Ulstein poinformowała w oficjalnym komunikacie o otrzymaniu zlecenia na opracowanie pierwszego w historii statku typu SOV (Service Operation Vessel- do obsługi morskich farm wiatrowych), zgodnego z ustawą Jones Act. Prace zleciła firma sektora offshore - Aeolus Energy Inc. z siedzibą na Florydzie. Nowa jednostka powstanie w oparciu o sprawdzony projekt Ulsteina - SX195. Zostanie jednak dostosowana do specyficznych wymagań Aeolus Energy i US Coast Guard.
19.10.2018

Raport: 7 trendów, które wyznaczy przyszłość światowej żeglugi

Handel morski rozrósł się o 4 procent w 2017 roku, najszybciej w ostatnich 5 latach, a w tym roku ten wynik ma się powtórzyć – wynika z raportu Review of Maritime Transport 2018 przygotowanego przez Konferencję Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD).
04.10.2018

Duński DFDS przejmuje największego tureckiego operatora statków towarowych

Jak informuje portal seanews.co.uk, została dziś podpisana umowa na przejęcie tureckiego U.N. Ro-Ro Anasayfa przez DFDS. Tym samym, duńska grupa rozwinie sieć połączeń w rejonie Morza Śródziemnego i umocni swoja pozycję w szybko rozwijającym się rynku transportowym między Turcją i UE.
12.04.2018

Światowy Dzień Morza 2017

W siedzibie Międzynarodowej Organizacji Morskiej IMO w Londynie w czwartek odbędą się główne obchody tegorocznego Światowego Dnia Morza. Temat przewodni tegorocznych obchodów to „Łącząc Statki, Porty i Ludzi”.
27.09.2017

Juan chiński nabiera coraz większego znaczenia w handlu morskim (wideo)

Juan chiński nabiera coraz większego znaczenia w rozliczeniach z Dalekim Wschodem – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Jakub Makurat, dyrektor generalny Ebury Polska, firmy oferującej rozliczanie transakcji walutowych. Jak podkreślił, handel morski, powiązany z handlem zagranicznym, jest jednoznacznie ukierunkowany na transakcje w walutach obcych. Dlatego, aby nie stracić, bardziej trzeba myśleć o zabezpieczeniu niż o tym, że waluty to szansa na zarobienie pieniędzy.
30.08.2017

Gazeta Polska Codziennie: Zielone światło dla rozbudowy Portu Gdańskiego

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk dał zielone światło do rozbudowy Portu Gdańskiego - informuje we wtorek "Gazeta Polska Codziennie".
03.04.2017

Konieczne jest zwiększenie roli Polski w kształtowaniu światowej polityki morskiej

Konieczne jest zwiększenie roli Polski w kształtowaniu polityki morskiej UE i podniesienie udziału w korzyściach z umów międzynarodowych dot. dostępu do zasobów morskich i ochrony polskich inwestycji, spółek w krajach zamorskich oraz poparcie rządowe udziału polskich firm w wykorzystaniu zasobów żywych i nieodnawialnych na oceanie światowym – mówił do studentów Akademii Morskiej prof. Władysław Kaczorowski w czasie wykładu w maju br.
09.06.2016

Co chiński kryzys giełdowy oznacza dla branży morskiej?

Panika na giełdzie w Chinach. Główny indeks Shanghai Composite ponownie we wtorek stracił prawie 8 proc. W ciągu czterech sesji akcje spadły więc aż o 20 proc. Z tej sytuacji nie mogą być zadowoleni także armatorzy. Chiński import i eksport napędza bowiem w dużym stopniu handel morski na całym świecie.
25.08.2015

Kanał Panamski z pierwszą bramą po stronie Pacyfiku

Pierwsza brama śluzy po stronie Oceanu Spokojnego Kanału Panamskiego została zainstalowana 19 stycznia. Oznacza to, że Program Rozbudowy Kanału Panamskiego jest wykonany w 85%.
20.01.2015

W ciągu dwóch dekad Azja będzie centrum globalnej gospodarki morskiej

Występujące na świecie zjawisko dominacji handlu towarami wewnątrz kontynentów pogłębi się do 2030 roku. Np. dziś handel wewnątrz krajów Europy stanowi 71 proc. ich całkowitej ich wymiany towarowej, a w krajach azjatyckich – wewnątrzkontynentalny obrót ma 53 proc. udział.
11.04.2013

Apel Związku Armatorów Polskich dotyczący tzw. dyrektywy „siarkowej”

11 września br. Parlament Europejski przyjął Dyrektywę „siarkową” dostosowującą prawo UE do nowych przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej, zawartych w Konwencji MARPOL. Nowe regulacje wprowadzają obowiązek stosowania od 1 stycznia 2015, na statkach przebywających w tzw. strefach ECA (Emission Control Area), paliw żeglugowych o maksymalnej zawartości siarki do 0.1 proc. W Europie strefą ECA objęte są akweny : Bałtyku, Morza Północnego oraz Kanału La Manche. Wyłączenie z nowych przepisów Morza Śródziemnego, prowadzi do złam
05.11.2012

Stocznie Goeteborga

Odpowiedzią Szwecji na cła pobierane przez Danię za przewożone przez cieśniny wiodące na Bałtyk towary było założenie miasta, którego port obsługiwałby handel morski bez konieczności przeprawiania się przez Sund, Wielki Bełt albo Mały Bełt.
10.05.2012

System elektronicznej rekrutacji Akademii Morskiej w Gdyni. Bądź na fali studiuj z nami - 4 wydziały, 7 kierunków, 35 specjalności

Ruszyła elektroniczna rekrutacja w Akademii Morskiej w Gdyni. Kandydaci na studia w roku akademickim 2012/2013 mogą rejestrować się w Systemie Elektronicznej Rekrutacji.
09.05.2012

Marek Błuś: Magia wielkich liczb

Wielkie liczby służą zwykle do wywierania wielkiego wrażenia – wrażenie jest autentyczne, liczby niekoniecznie. Autorzy wstępów do różnego rodzaju oficjalnych dokumentów, na przykład rocznych raportów biznesowych, lubią zacząć od „uderzenia w kotły”, żeby wykazać, jak ważna jest ich firma albo branża. Danych, które do tego służą, nie biorą z sufitu, najczęściej przepisują z innych publikacji, które bardzo często – niestety – są tylko elementem informacyjnego łańcuszka szczęścia.
17.04.2012

Polityka morska wsparciem gospodarki morskiej

Dr Dorota Pyć, Katedra Prawa Międzynarodowego Publicznego Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego: „Polityka morska o zintegrowanym charakterze jest nowym i użyję świadomie tego słowa dynamicznym „procesem”, chociażby ze względu na szerokie spektrum oddziaływania wertykalnego i horyzontalnego, a do tego wykraczającym poza granice jednego państwa...”
29.11.2011

Wizyta studentów w gdyńskim porcie

11 maja br. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. gościł grupę studentów Uniwersytetu Gdańskiego - specjalności: Międzynarodowy Transport i Handel Morski.
13.05.2011

System informatyczny Comp-Win na Uniwersytecie Gdańskim

Instytut Transportu i Handlu Morskiego Uniwersytetu Gdańskiego we współpracy z poznańską firmą Comp-Win prowadzą projekt edukacyjno-badawczy. Jego głównym celem jest praktyczne przeszkolenie nowych kadr logistycznych do pracy z wykorzystaniem nowoczesnych systemów informatycznych.
23.03.2011

IT dla Transportu Morskiego

Transport morski jest jedną z najbardziej znaczących gałęzi transportu. Rosnące procesy globalizacyjne oraz prace nad ułatwieniami międzynarodowej wymiany towarów drogą morską sprawiają, że rola tej gałęzi transportu systematycznie wzrasta.
20.01.2011

Wynik wyszukiwania - Katalog firm

Dziękujemy za wysłane grafiki.