Ponad siedem tys. lat temu na Morzu Śródziemnym rozwinięta była zaawansowana żegluga – informują naukowcy na łamach pisma „PLOS ONE”.
W epoce neolitu, ponad siedem tysięcy lat temu, po Morzu Śródziemnym pływały łodzie o zaawansowanej konstrukcji. Kwitł wówczas handel morski, który łączył różne ludy i cywilizacje, zamieszkujące wybrzeże.
W najnowszej publikacji naukowcy, pod kierunkiem Juana F. Gibaja z Consejo Superior de Investigaciones Cientificas w Hiszpanii, opisują pozostałości łodzi znalezionych w miejscowości La Marmotta w pobliżu Rzymu.
W trakcie wykopalisk odkryto pięć łodzi zbudowanych z wydrążonych pni drzew, pochodzących z lat 5700-5100 p.n.e. Analiza ich budowy dowodzi, że użyto czterech różnych rodzajów drewna oraz zastosowano zaawansowane techniki konstrukcyjne w rodzaju poprzecznych wzmocnień.
Naukowcy znaleźli również trzy drewniane obiekty w kształcie litery „T”, każdy z szeregiem otworów, które prawdopodobnie służyły do mocowania lin przywiązanych do żagli.
Zdaniem autorów konstruowanie tych łodzi wymagało szczegółowego poznania właściwości użytego drewna i sporych umiejętności ciesielskich. Podobieństwa między tymi łodziami a nowszymi potwierdzają tezę, że we wczesnym neolicie dokonano wielu znaczących innowacji w żeglarstwie.
Autorzy sugerują, że w pobliżu La Marmotta może znajdować się więcej podobnych obiektów.
krx/ bar/
Fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española