• <
nauta_2024

Elektryczne wodoloty ze Sztokholmu wypłyną na wody Abu Zabi

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Elektryczne wodoloty ze Sztokholmu wypłyną na wody Abu Zabi

Partnerzy portalu

Fot. Candela

Al Seer Marine, arabski operator morski z siedzibą w Abu Zabi, zrewolucjonizuje transport morski w swoim mieście, stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Wykorzysta do tego sprawdzone rozwiązanie szwedzkiego producenta, wodolot Candela P-12.

– Jesteśmy podekscytowani współpracą z Al Seer Marine w celu wprowadzenia naszych rewolucyjnych elektrycznych wodolotów do Abu Zabi – powiedział Erik Eklund, dyrektor ds. statków komercyjnych w Candela. – Zaangażowanie Al Seer Marine w innowacje i zrównoważony rozwój transportu wodnego doskonale wpisuje się w naszą wizję bardziej ekologicznej przyszłości.

– W Al Seer Marine stale poszukujemy sposobów na udoskonalenie zrównoważonych rozwiązań w sektorze morskim – powiedział Holger Schulte-Hillen, dyrektor operacyjny ds. innowacji, bezpieczeństwa i technologii w Al Seer Marine. – Współpraca z Candelą to znaczący krok naprzód i jesteśmy podekscytowani możliwością wprowadzenia tej rewolucyjnej technologii do Abu Zabi.

Arabski morski innowator

Al Seer Marine to wiodący operator morski w krajach arabskich, oferujący zróżnicowane usługi od budowania i wynajmowania luksusowych jachtów, do zarządzania statkami, głównie zbiornikowcami ropy i LNG oraz masowcami. Firma działa także skutecznie w sektorze usług remontowych.

Al Seer Marine utworzyła jedno z wiodących na świecie centrów usług serwisów dla branży transportu morskiego. Ma też centrum badawczo-rozwojowe, w którym prowadzone są prace nad rozwojem morskich systemów bezzałogowych.

– Nasze innowacyjne, modułowe systemy USV nie są powiązane z żadną istniejącą platformą. Daje to zatem elastyczność dostosowania się do dowolnych łatwo dostępnych platform lub stania się częścią istniejących systemów operacyjnych – podkreśla kierownictwo Al Seer Marine. Firma angażuje się we wspieranie morskiej gotowości obronnej i dąży do tego, by „stać się regionalnym centrum wiedzy w zakresie produkcji platform morskich, rozwoju systemów i usług wsparcia dla systemów bezzałogowych w GCC”.

Al Seer Marine do elektryfikacji transportu wodnego w Abu Zabi wybrało elektryczny wodolot Candela P-12. Jednostka może przewozić do 30 pasażerów. Rozwiązanie firmy Candela spełnia wszystkie oczekiwania stawiane przed szybkimi, ekologicznymi jednostkami do przewozu pasażerów na wodach zamkniętych.

Elektryk na skrzydłach

Przy odpowiednio dużej prędkości podwodne „skrzydła” unoszą statek nad wodę, zmniejszając zużycie energii o 80%. W rezultacie Candela P-12 jest pierwszym promem z zasilaniem akumulatorowym, który osiąga znaczny zasięg pływania przy dużych prędkościach. Łączy w sobie luksus i cichą pracę napędu, a także, co istotne, minimalne oddziaływanie na środowisko.

Istotną zaletą jest to, że statek w czasie szybkiego pływania nie generuje kilwateru. Dla operatorów transportu publicznego wydajność wodolotów ze zgromadzonej energii zapewnia znaczne oszczędności. O technologii Candela-12 pisaliśmy tutaj.

Al Seer Marine, jako firma przodująca w zakresie innowacji i zrównoważonego rozwoju w transporcie morskim, dostrzegła potencjał innowacyjny w rozwiązaniu oferowanym przez technologię firmy Candela.

Wykorzystując tą technologię obie firmy zamierzają przekształcić wodny transport publiczny w Abu Zabi, wprowadzając na szeroką skalę elektryczne wodoloty Candela do użytku w transporcie publicznym. Al Seer Marine podkreśla, że „zapewni to wyjątkową i zrównoważoną opcję transportu”.

Arabski operator podchodzi do zagadnienia kompleksowo i stawia na „utworzenie solidnej sieci sprzedaży i serwisu w Abu Zabi, aby zapewnić płynne działanie i obsługę klienta. Sieć ta zapewni również kompleksową obsługę, konserwację i wsparcie posprzedażowe dla statków transportu publicznego Candela w Emiracie”.

Z wodolotem ze Sztokholmu do Abu Zabi

Kierownictwo Al Seer Marine stwierdziło, że „to partnerstwo toruje drogę do bardziej ekologicznej przyszłości w Abu Zabi. Poprzez wprowadzenie technologii wodolotów elektrycznych, Candela i Al Seer Marine wspierają przejście na czystszy i bardziej zrównoważony transport publiczny w Emiracie”.

Na razie Candela sprawdza się w Sztokholmie. Pierwszy rejs demonstratora P-12 o nazwie Zero zakończył się sukcesem. Wodolot osiągał prędkość startową 16 węzłów i szybko osiągał zaprojektowaną prędkość maksymalną 30 węzłów w ciągu 16 sekund.

„Ten triumfalny lot prowadzony przez samego Gustava Hasselskoga [CEO Candela – MG] wyznacza początek nowej, zrównoważonej ery w transporcie wodnym” – informowała firma Candela po pierwszym rejsie po wodach w okolicach Sztokholmu.

Candela podkreśla, że konstrukcję wyróżnia to, że jest to „innowacja tworzona od  podstaw” Jednostka ma trzy skrzydła z włókna węglowego. Są one usytuowane pod kadłubem i zmniejszają pobór energii o 80% w porównaniu do szybkich łodzi wykorzystujących technologię ślizgu.

Po wzniesieniu się w na skrzydła, cyfrowy system kontroli przelotu P-12 dostosowuje kąty natarcia skrzydeł w oparciu o czujniki. „To zapewnia płynniejszą podróż bez dyskomfortów związanych z ruchami wywołującymi chorobę morską, powszechnymi na zwykłych statkach” – podkreśla konstruktor.

Firma rozpoczęła już przed dwoma laty seryjną produkcję P-12 w fabryce w Sztokholmie. Drugi wodolot P-12 zostanie wprowadzony na wody transportu publicznego w Sztokholmie w 2024 r. Będzie przewozić pasażerów między przedmieściami wyspy Ekerö a centrum miasta.
Będzie to elektryczny statek dla 30 pasażerów, charakteryzujący się minimalnym kilwaterem i wytwarzaniem fali bocznej. Wodolot skróci czas dojazdu do centrum z 55 do zaledwie 25 minut. Będzie szybszy od linii metra i autobusów. Wyeliminuje część przejazdów samochodem w godzinach szczytu.

To rozwiązanie spodobało się w Abu Zabi i po wodach stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich w 2025 r. będzie można już podróżować wodolotem.


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.