• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Szybki transport w Sztokholmie zapewnią elektryczne promy Candela P-12 Shuttle

26.06.2022 21:48
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Szybki transport w Sztokholmie zapewnią elektryczne promy Candela P-12 Shuttle

Partnerzy portalu

Szybki transport w Sztokholmie zapewnią elektryczne promy Candela P-12 Shuttle - GospodarkaMorska.pl
Fot. Candela

Czy może być coś szybszego niż metro i tramwaje w mieście? Eksperci twierdzą, że duże miasta nie wykorzystują w pełni potencjału transportu rzecznego. Szwedzki producent łodzi elektrycznych Candela wdroży w stolicy Szwecji pierwsze elektryczne promy, które mają zapewnić szybki transport mieszkańców z przedmieść miast do centrum – w zaledwie 25 minut.

Firma Candela, zajmująca się technologią morską, opublikowała pierwsze zdjęcia dotychczas najszybszego i najbardziej energooszczędnego promu elektrycznego na świecie. Candela P-12 Shuttle, bo tak nazywa się ta innowacyjna jednostka, będzie w 2023 roku przewozić mieszkańców pomiędzy rozległymi sztokholmskimi przedmieściami Ekerö a centrum miasta. „Lecąc” nad powierzchnią wody, 30-osobowy statek elektryczny może osiągnąć szybkość 30 węzłów.

Region Sztokholmu będzie użytkował pierwszy statek P-12 Shuttle przez dziewięciomiesięczny okres próbny w 2023 roku. Jeśli spełni on pokładane w nim wysokie oczekiwania, istnieje nadzieja, że miejska flota ponad 70 promów z silnikami diesla zostanie ostatecznie zastąpiona przez P-12 Shuttles.

- Ruch morski jest najpopularniejszym transportem publicznym w regionie i chcę go rozwijać. Ale potrzebujemy lepszej technologii, aby podróżować szybciej i zmniejszyć wpływ na klimat. Dlatego cieszymy się, że możemy wypróbować tę nową technologię dla ruchu wodnego. Ten projekt może przyczynić się do powstania rozwiązań, które możemy wykorzystać w Sztokholmie, ale także stwarza możliwości zarówno dla eksportu, jak i miejsc pracy w regionie Sztokholmu - mówi Gustav Hemming, wiceprezes zarządu regionalnego w Sztokholmie.

Pod koniec 2022 roku w nowej, zautomatyzowanej fabryce firmy w Rotebro pod Sztokholmem Candela położy stępkę z włókna węglowego pod pierwszy prom Candela P-12 Shuttle. Po wstępnych testach, w 2023 roku na pokład elektrycznego promu wsiądą pierwsi pasażerowie dojeżdżający do pracy w Sztokholmie.

Jak wygląda specyfikacja P-12 Shuttle? Długość promu to 11,99 metrów, szerokość: 4,5 metra, waga -  8,5 tony. Prom został wyposażony w dwa silniki Candela C-POD, akumulatory o pojemności 180 kWh. Zasięg statku to 40-60 mil morskich przy prędkości serwisowej 25 węzłów.

Producent zapewnia, że innowacyjny prom może zapewnić również szybszy dojazd do pracy niż linie metra i autobusów, z którymi konkuruje. Ponadto jest nieskończenie bardziej energooszczędny niż statki spalinowe obsługujące obecnie tę samą trasę. Co być może jest najbardziej znaczące, statek jest szybszy niż podróż samochodem w godzinach szczytu. Obecnie podróż autobusem, metrem lub tradycyjnym promem (a nawet samochodem w godzinach szczytu) sięga 55 minut do centrum miasta. Candela P-12 Shuttle pokona 15-kilometrową trasę w zaledwie 25 minut - oszczędzając dojeżdżającym średnio 50 minut dziennie.


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.