• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Kolejna edycja Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa za nami. Znaczenie Marynarki Wojennej rośnie, modernizacja przyśpieszy

27.06.2022 01:37 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Kolejna edycja Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa za nami. Znaczenie Marynarki Wojennej rośnie, modernizacja przyśpieszy

Partnerzy portalu

Kolejna edycja Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa za nami. Znaczenie Marynarki Wojennej rośnie, modernizacja przyśpieszy - GospodarkaMorska.pl
fot. GospodarkaMorska.pl

22 czerwca w Warszawie, już po raz siódmy odbyła się konferencja Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa. Organizatorami wydarzenia jest Akademia Marynarki Wojennej oraz Zarząd Targów Warszawskich. Impreza odbyła się pod honorowym patronatem Ministerstwa Infrastruktury, Biura Bezpieczeństwa Narodowego oraz Sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Jednodniowa konferencja poświęcona wyzwaniom z jakimi mierzy się Polska w dziedzinie szeroko rozumianego bezpieczeństwa morskiego zgromadziła wielu ekspertów, decydentów oraz uczestników. GospodarkaMorska.pl objęła patronat medialny nad wydarzeniem.

Znaczenie Marynarki Wojennej bardzo zyskuje w kontekście wojny na Ukrainie. Widać tam jak istotne jest zapewnienie bezpieczeństwa od strony morza. Porty morskie to obecnie najcenniejsza infrastruktura, jeśli chodzi o bezpieczeństwo energetyczne Polski i muszą one być skutecznie chronione. Obecny rząd to rozumie, zwiększa wydatki i będzie realizował kolejne programy modernizacyjne takie jak budowa fregat czy kolejnych niszczycieli min – powiedział poseł Michał Jach.

Podczas konferencji, wydawca GospodarkaMorska.pl, Mateusz Kowalewski poprowadził panel pt. Perspektywa Sił Morskich i Administracji Morskiej RP.

Ideą dyskusji podczas tego panelu było spojrzenie na gospodarkę morską w kontekście szeroko pojętego bezpieczeństwa. Postrzegając Siły Morskie jako całość podmiotów będących do dyspozycji państwa w zakresie kształtowania morskiego wymiaru bezpieczeństwa narodowego, dbających o interesy narodowe na morzu. Bezpieczeństwo w szczególności w kontekście rosnącej roli portów morskich oraz transportu morskiego w zakresie strategicznych dostaw energetycznych dla Polski oraz planowanych inwestycji.
Omówione zostały również programy modernizacyjne Straży Granicznej, Służby SAR oraz Urzędów Morskich, Zautomatyzowany System Radarowego Nadzoru polskich obszarów morskich (ZSRN) oraz Vessel Traffic Monitoring System (VTMS).


Pozostałe panele poświęcone były między innymi, szkolnictwu morskiemu oraz programom modernizacyjnym Marynarki Wojennej.

- Tegoroczne, już siódme Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa stało się imprezą cykliczną. Konferencją, której celem jest przede wszystkim doprowadzenie do spotkania i rozbudzenia żywej dyskusji między różnymi środowiskami. Po pierwsze środowiskiem marynarskim oraz reprezentantami marynarki wojennej. Po drugie środowiskiem decydentów władz szczebla centralnego, które decyduje o przyszłym kształcie tej formacji, tego rodzaju sił zbrojnych i po trzecie środowiska producentów, środowiska przemysłowego dostawców sprzętu, dostawców systemów uzbrojenia. Rok 2022 jest również dla Akademii Marynarki Wojennej rokiem szczególnym, gdyż jest rokiem obchodów stulecia morskiego szkolnictwa wojskowego w Polsce. Akademia Marynarki Wojennej powstała jako Oficerska szkoła Marynarki Wojennej w 1922 roku i postanowiliśmy w formule tegorocznej edycji Forum Bezpieczeństwa Morskiego zawrzeć problemy związane z przyszłością morskiego szkolnictwa wojskowego w Polsce. - powiedział kmdr dr hab. Bartłomiej Pączek, prof. AMW, Dziekan WDiOM

- Podczas dzisiejszego spotkania uwagę poświęciliśmy również na potrzebie modernizacji sił morskich w szerokim kontekście oraz pilnej potrzebie realizacji programów modernizacyjnych, które są w trakcie realizacji. Takim programem, który zdominował dzisiejsze dyskusje jest oczywiście najbardziej palący program „Miecznik” obejmujący budowę trzech fregat rakietowych. Tutaj głos zabrali przedstawiciele, między innymi, Agencji Uzbrojenia, Inspektoratu Marynarki Wojennej oraz Centrum Operacji Morskich wykazując, że istnieje pilna potrzeba budowy tych okrętów, w szczególności w kontekście dzisiejszych wydarzeń na Ukrainie. – dodał profesor Pączek

- W mojej ocenie działania, które w tej chwili podjęła strona rządowa w zakresie priorytetyzacji zadań w Marynarce Wojennej, czyli skoncentrowaniu się na odbudowaniu potencjału obronnego, tego uderzeniowego, również dla działania kinetycznego świadczy o tym, że właściwie identyfikujemy problemy i zagrożenia i próbujemy w maksymalny sposób wychodzić naprzeciw dzisiejszej sytuacji. – poinformował Kmdr Piotr Skóra Szef Techniki Morskiej w Inspektoracie Uzbrojenia.

Reprezentanci Remontowa Shipbuilding podsumowali dotychczasowe osiągnięcia i plany na przyszłość

- W ubiegłym roku zakończyliśmy dostawę 6 holowników dla Marynarki Wojennej. W tym roku dostarczymy kolejne 2 niszczyciele min. Jesteśmy w programie „Miecznik” i tu też plan jest bardzo ambitny – do 2030 roku mamy wybudować 3 fregaty. Liczymy również na kolejne niszczyciele min i nie ukrywamy, że jest jeszcze sporo okrętów, które w przeszłości zbudowaliśmy jeszcze w dawnej Stoczni Północnej i które po latach wymagają zastąpienia nowoczesnymi jednostkami – informował Marcin Ryngwelski prezes zarządu Remontowa Shipbuilding.

- Włożyliśmy mnóstwo czasu i pieniędzy, żeby wykształcić, przygotowywać i dostosować naszą kadrę do rynku budowy okrętów. Proces modernizacji Marynarki Wojennej jest bardzo istotny również ze względu utrzymania tych kompetencji. Utrata tego potencjału spowodowałaby nieodwracalne skutki nie tylko dla naszej stoczni, ale też całego sektora stoczniowego – dodał Ryngwelski.

Firma Geofusion zaprezentowała innowacyjny system utylizacji broni chemicznej na morzu

- Podczas Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa mamy okazję zaprezentować nasz innowacyjny system utylizacji broni chemicznej w miejscu znalezienia na morzu oraz inne usługi firmy Grupa GeoFusion. W tym momencie jesteśmy jedynym w Polsce dostawcom zdolnym oferować usługi poszukiwania i podejmowania broni konwencjonalnej na morzu. Usługi te są bardzo istotne szczególnie w kontekście inwestycji w morskie farmy wiatrowe – opisuje Łukasz Porzuczek CEO Grupa GeoFusion

Na konferencji obecnI byli również reprezentanci przemysłu obronnego z Polski i Europy

- Saab i pociski przeciwokrętowe RBS15 zostały przez polską Marynarkę Wojenną i Polską Grupę Zbrojeniową wybrane do udziału w programie Miecznik. Jesteśmy więc bardzo dumni, że możemy wesprzeć w tym programie polską marynarkę. RBS15 to system, z którym polska marynarka ma już dużo doświadczeń na statkach klasy Orkan, które posiada. Z niecierpliwością czekamy na możliwość i poszerzenia możliwości Mieczników wraz z marynarką i PGZ – informuje John Belanger Business Management Director w Saab.

- Słowem kluczowym, w zakresie produktów Saab, jest interoperacyjność. Jest kilka krajów, zarówno w NATO, jak i choćby Szwecja, która jeszcze nie jest członkiem NATO, które używają RBS15. Niemcy - również członek NATO - także używają tego systemu. Jest to więc wielki potencjał na zwiększenie współpracy dla wzajemnych korzyści między krajami, które użytkują ten system – podkreślił John Belanger.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.