• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Ocean Ark. DNV i Ocean Sovereign podpisują porozumienie dotyczące innowacyjnego statku do hodowli ryb

rk

19.03.2024 21:43 Źródło: OATECH, DNV, Ocean Sovereign
Strona główna Ekologia Morska, Ochrona Bałtyku, Rybołówstwo Morskie Ocean Ark. DNV i Ocean Sovereign podpisują porozumienie dotyczące innowacyjnego statku do hodowli ryb

Partnerzy portalu

Fot. Ocean Arks Tech of Chile

DNV i Ocean Sovereign podpisały 19 marca porozumienie w sprawie zapewnienia, zgodnie z francuskimi przepisami, działalności Ocean Ark, innowacyjnego statku przeznaczonego do działań związanych z hodowlą ryb do celów gospodarczych, opracowanego przez chilijską firmę Ocean Arks Tech of Chile (OATECH). Ma to być nowoczesne, przyszłościowe rozwiązanie dla gospodarki związanej z rybołówstwem. 

DNV nawiązało współpracę z Ocean Sovereign w celu uzyskania francuskiej rejestracji na potrzeby rozmieszczenia innowacyjnego statku do hodowli ryb Ocean Ark. To trimaran (trzykadłubowy statek), którego projekt został opracowany zgodnie z przepisami Marpol, Solas i IMO. Statek wyróżnia się też niską wagą, aby móc operować na wysokich wodach przybrzeżnych, dryfując z naturalnym prądem i naturalnymi ławicami ryb. Został zaprojektowany tak, aby zapewnić wystarczające bezpieczeństwo dla środowiska, ryb i załogi. Mobilny charakter Ocean Ark ma pomóc zapewnić dobrostan ryb oraz ich utrzymanie w naturalnym środowisku.

Certyfikator DNV będzie wspierać Ocean Sovereign w kluczowych dla biznesu wyzwaniach i innowacjach, mających na celu zapobieganie ucieczkom ryb i zmniejszanie ryzyka awarii technicznych w działaniu poprzez takie działania jak klasyfikacja konstrukcji statku i systemów morskich, certyfikacja systemu cumowania, dynamicznego pozycjonowania, sieci, systemów akwakultury, a także oceny kontroli działania i integralności w całym okresie życia projektu. Aby to osiągnąć, DNV będzie współpracować z Ocean Sovereign, ustanawiając ramy regulacyjne w celu spełnienia lokalnych wymagań zgodnie z zasadami i standardami władz francuskich. Zdaniem OATECH ​​statek mógłby działać w pobliżu rynków konsumenckich w krajach Azji, Unii Europejskiej oraz USA, co ma ograniczyć transport ryb na rynek, służąc m.in. zaspokojeniu potrzeb lokalnych, w tym przetwórstwa rybnego, zapewniając tym samym zatrudnienie w tym sektorze gospodarki oraz współpracę w ramach łańcucha dostaw.

– Morska produkcja ryb opiera się na połączeniu dwóch dobrze znanych koncepcji, hodowli ryb i technologii morskiej, dlatego potrzebne jest międzybranżowe podejście i know-how. W Ocean Sovereign cieszymy się, że możemy połączyć siły z DNV i skorzystać z ich wiedzy zdobytej przez dziesięciolecia doświadczenia w tych dwóch dziedzinach, która pozwoli nam bezpiecznie rozmieszczać statki. Wierzymy, że rozległe doświadczenie DNV w hodowli ryb na morzu i hodowli ryb pomoże nam odegrać kluczową rolę w rozmieszczeniu naszych statków objętych francuską rejestracją. Oprócz zrównoważonego rozwoju i dobrostanu ryb, w każdy projekt Ocean Sovereign jest wpisane włączenie społeczności lokalnych. Rozmieszczenie Ocean Ark oferuje wiele synergii i możliwości rozwoju dla istniejącego lokalnego sektora akwakultury i rybołówstwa. Aby wykorzystać te możliwości, osiągnięto porozumienia z uznanymi francuskimi zainteresowanymi stronami z zakresu akwakultury i rybołówstwa, które zostaną wkrótce opublikowane – wyjaśnił dyrektor generalny Ocean Sovereign, Zeyd Fassi Fehri.

– DNV z dumą chroni innowacyjną technologię umożliwiającą dostarczanie konsumentom zrównoważonych produktów z owoców morza. Jako światowy lider w zakresie poprawy bezpieczeństwa, wydajności i zrównoważonego rozwoju w szeregu branż oceanicznych, jesteśmy szczególnie zadowoleni, że możemy wspierać rozwiązania oparte na wiedzy, które przyczyniają się do zrównoważonego wzrostu sektora akwakultury – powiedział Thomas Vogth-Eriksen, globalny dyrektor ds. akwakultury w DNV Supply Chain & Product Assurance.

Akwakultura to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów produkcji żywności, który ma być w stanie zaspokoić potrzeby żywieniowe rosnącej populacji świata. Rozmieszczenie innowacyjnego statku Ocean Ark z dala od morskich fal upałów, zakwitów glonów i burz, czyli trzech pięt achillesowych akwakultury, ma na celu zwiększenie dobrostanu ryb, zapewnienia wyższej jakości ich hodowli i zwiększenia światowej produkcji bez zwiększania presji na zasoby rybne i siedliska przybrzeżne.

Użycie statków do działań związanych z hodowlą ryb ma zapewnić warunki do ich rozwoju jak najbardziej zbliżone do naturalnych, co ma zapewnić im jak najlepsze warunki do rozwoju. Zaangażowanie Francji w to przedsięwzięcie wynika z wysokiego poziomu gospodarki związanej z rybołówstwem, a także jednych z największych wyłącznych stref ekonomicznych na morzu. 

Projekt Ocean Ark pojawił się w 2021 roku, będąc efektem prac chilijskiego biura projektowego Ocean Arks Tech of Chile (OATECH). Planowany trimaran ma być jednostką stosunkowo dużą jak na tę klasę, mając 170 metry długości oraz 17 metrów szerokości. Konstrukcja ma pozwolić stworzenie dużych zbiorników z metalowymi klatkami do przechowywania ryb. Statek miałby własny napęd i silniki spalinowo-elektryczne, a także byłby w stanie poruszać się z ograniczoną prędkością do czterech węzłów. Jego działanie ma być wspomagane użyciem sztucznej inteligencji, a systemy mają zapewnić niskoemisyjną działalność. Dzięki automatyzacji załoga ma być również niewielka, licząca do 20 osób. Wyposażenie zakłada wykorzystanie automatycznie czyszczonych klatek dla ryb, zapewniając im dobrostan. 

Wstępne testy i symulacje mają wskazywać, że może on działać na akwenach o niskim stopniu działania fal, nie przekraczających sześciu metrów. Statek ma posiadać możliwość manewrowania z dala od niebezpiecznych sytuacji, od morskich fal upałów po zakwity glonów i burze. Zdaniem OATECH, Ocean Sovereign oraz DNV, budowa takich statków może wesprzeć produkcję żywności potrzebnej ludzkiej populacji, jednocześnie zapewniając nowe, innowacyjne miejsca pracy w sektorze rybołówstwa.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.