Odkryto rybę z samego dna Rowu Mariańskiego! (foto, wideo)

ew

15.04.2018 13:12 Źródło: własne
Strona główna Ekologia Morska, Ochrona Bałtyku, Rybołówstwo Morskie Odkryto rybę z samego dna Rowu Mariańskiego! (foto, wideo)

Odkryto rybę z samego dna Rowu Mariańskiego! (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Mówi się, że człowiek wie więcej o bliskim kosmosie niż o dnach oceanów. I nic dziwnego, bowiem ciśnienie na dnie Rowu Mariańskiego jest tak ogromne, że rozerwałoby człowieka na strzępy. Jednak, jak poinformował "The Scientist", podczas ekspedycji kierowanej przez Jeffa Drazena i Pattty Fryer z University of Hawaii udało się zaobserwować nieznany dotąd gatunek ryby z rodziny dennikowatych na głębokości 8143 metrów w Rowie Mariańskim. Tym samym, ryba stała się najgłębiej żyjącym gatunkiem znanym przez człowieka.

Do tej pory, rekord należał do innego dennika - Pseudoliparis amblystomopsis, zaobserwowanego na 7703 metrach. Kształt ciała zaobserwowanej niedawno ryby jest odmienny niż w przypadku innych znanych denników. Ma szerokie, przezroczyste płetwy, nitkowate wypustki i podobny jak u węgorza ogon, który pozwala zwinnie się poruszać. Dodatkowo, zwierzę ma mnóstwo usprawnień fizjologicznych, które pomagają mu przetrwać w głębinach. Różowobiała ryba jest pozbawiona łusek i ma miękkie, transparentne ciało. Obecność dennika na tak dużych głębokościach zaskoczyła badaczy, ponieważ nie spodziewali się, że jakikolwiek złożony kręgowiec będzie w stanie przetrwać panujące tam ciśnienie. Wynosi ono 110,2 MPa czyli 1000 razy więcej niż atmosferyczne! Jednak nowo odkryty dennik (nazwany dennikiem lub ślimakiem mariańskim) nie tylko potrafi przetrwać na tak ekstremalnych głębokościach, ale wręcz korzysta z życia w pełni.

Przedstawiciele rodziny dennikowatych na powierzchni wyglądają jak fragment surowego kurczaka uformowana w kształt kijanki (to tak jak na pierwszym zdjęciu), ale podczas pływania na dużych głębokościach ich ciało jest zupełnie inne. Nie jest niespodzianką dla biologów, że zwierzęta głębinowe, które ewoluowały pod tak dużym ciśnieniem, ulegają deformacji w innych środowiskach. Co ciekawe, w 1999 r. Paul Yancey z Whitman College w Waszyngtonie odkrył, że głębinowe gatunki ryb mogą przebywać na ogromnych głębokościach dzięki "osmolitowi" czyli tlenkowi trimetylaminy (TMAO). Związek ten stabilizuje białka w komórkach. Ma też typowo rybi zapach. Im głębiej żyje dany gatunek, tym więcej TMAO w jego tkankach.

Jak pokazują zdjęcia skaningowe (są dodane pod artykułem), ryba posiada specyficzny szkielet – ogromną czaszką z wielkimi zębami – to na pewno ułatwia jej polowania. Oprócz tego skan wykazał w żołądku ryby niewielkiego skorupiaka (zielona plama), którego dennik musiał niedawno pożreć.

Publikujemy również zapis filmowy, na którym widać dennika w naturalnym środowisku.