• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

MI: żeby pomóc armatorom rybołówstwa rekreacyjnego kluczowe będą zmiany ustawowe

Strona główna Ekologia Morska, Ochrona Bałtyku, Rybołówstwo Morskie MI: żeby pomóc armatorom rybołówstwa rekreacyjnego kluczowe będą zmiany ustawowe

Partnerzy portalu

Żeby odpowiedzieć na potrzeby armatorów rybołówstwa rekreacyjnego kluczowe będą zmiany ustawowe - poinformował w czwartek wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Dodał, że jest wniosek o włączenie do wykazu prac legislacyjnych rządu projektu ustawy o pomocy państwa skierowanej do armatorów jachtów komercyjnych.

W czwartek sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpatrzyła informację na temat sytuacji armatorów rybołówstwa rekreacyjnego w związku z wejściem w życie 1 stycznia 2020 r. zakazu połowu dorsza we wschodniej części Morza Bałtyckiego.

Obecny podczas posiedzenia sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury Arkadiusz Marchewka powiedział, że aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby armatorów rybołówstwa rekreacyjnego, "kluczowe będzie jednak przygotowanie odrębnego przepisu ustawowego". Poinformował też, że taki wniosek został wypracowany podczas spotkania ze stroną społeczną.

"Główny wniosek z tego pierwszego spotkania to konieczność przygotowania programu pomocowego umożliwiającego trwałe odejście od prowadzenia aktualnej działalności, szczególnie poprzez złomowanie jednostek ze względu na ich stan techniczny, który w wielu przypadkach jest nienajlepszy i nie daje możliwości przywrócenia jednostek do żeglugi" – powiedział Marchewka podczas posiedzenia komisji.

W marcu br. Ministerstwo Infrastruktury zwróciło się do Sztabu Kryzysowego Armatorów Rybołówstwa Rekreacyjnego oraz zainteresowanych podmiotów z prośbą o przekazanie informacji, które pomogą w identyfikacji liczby jednostek oraz ich wartości szacunkowej na dzień 1 stycznia 2020 r.

Na podstawie otrzymanych informacji, które wpływały do Ministerstwa Infrastruktury do dnia 25 marca 2024r., liczbę jednostek oszacowano na 98, natomiast ich deklarowana wartość waha się od 200 tys. zł do 900 tys. zł za jeden jacht.

Gotowość do złomowania zgłoszono w przypadku 93 proc. jednostek. W wyniku podjętych działań oszacowano koszty pomocy finansowej oraz określono możliwe sposoby osiągnięcia zamierzonego celu. Marchewka przekazał, że na tym etapie kolejnym krokiem jest przygotowanie projektu ustawy o pomocy państwa skierowanej do armatorów jachtów komercyjnych.

"Wczoraj minister Klimczak podpisał wniosek o włączenie do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów projektu ustawy o pomocy państwa skierowanej do armatorów jachtów komercyjnych. Wystąpiliśmy z wnioskiem o wpis do wykazu tej ustawy, wskazując na razie na ogólny charakter tego zakresu" – poinformował Marchewka.

Zapowiedział też, że po uzyskaniu wpisu do wykazu prac rządu, projekt ustawy zostanie przekazany do konsultacji społecznych.

"Każdy będzie miał prawo wypowiedzieć się w tej sprawie, zgłosić swoje uwagi, przekazać swoje wątpliwości albo rozwiązania, które chciałby dodać. To chcę zagwarantować, będzie to dotyczyło wszystkich, bez względu na to, czy są w jednym stowarzyszeniu, czy w drugim" – powiedział Marchewka. 

misz/ mmu/

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.