• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Raport z rynku żeglugowego – stracony sezon (tydzień 31-33)

17.08.2020 15:26 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Raport z rynku żeglugowego – stracony sezon (tydzień 31-33)

Partnerzy portalu

Raport z rynku żeglugowego – stracony sezon (tydzień 31-33) - GospodarkaMorska.pl
fot. GospodarkaMorska.pl

Pomimo pojawiających się oznak poprawy a także podstaw ku temu, aby twierdzić, że rynki żeglugowe podniosą się w przeciągu około 1 do 2 lat, aktualna sytuacja w branży żeglugowej jest nadal trudna. Niepewność, co do najbliższej przyszłości paraliżuje funkcjonowanie i rozwój wielu ze światowych armatorów. Jednocześnie trwają dziejowe przetasowania pomiędzy konkurentami. Być może w najbliższych miesiącach pojawią się kolejne zaskakujące dla rynku informacje.

W kolejnym cyklu naszych raportów dotyczących sytuacji w poszczególnych segmentach żeglugowych, przedstawiamy aktualne w ostatnich tygodniach trendy dla jednostek wielozadaniowych / ciężarowców, statków kontenerowych a także promów pasażerskich, pasażersko – towarowych oraz statków wycieczkowych.

RYNEK STATKÓW WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW 

Rynek frachtowy

Rynek frachtowy dla jednostek wielozadaniowych w ostatnich tygodniach poprawił się tylko nieznacznie. Dopisują przede wszystkim ładunki związane z branżą energetyki odnawialnej, której rozwój zaczyna być coraz bardziej istotny dla całego świata. Częściowo podaż ładunkową zapewniają również inne towary, które pojawiają się w związku z aktywnościami wynikającymi z odmrażania gospodarek w wielu krajach świata. Jak pokazuje indykator Toepfer Multipurpose Shipping Index (TMI), obrazujący uśrednione 6 – 12 miesięczne stawki czarterowe za wielozadaniową jednostkę około 12,500 DWT wzrosły one w sierpniu o około USD 100 do poziomu USD 6,492. Dla przypomnienia w naszym ostatnim raporcie dla tego segmentu z tygodni 27-30 średnia stawka czarterowa dla powyżej wskazanej przykładowej jednostki wynosiła USD 6,300-6,400.  

Rynek tonażowy

Mała ilość złomowań a także niewielka ilość nowych zamówień nie pomagają jak na razie w szybkiej odbudowie tego rynku. W przeciągu ostatnich trzech tygodni dokonano najprawdopodobniej jednej transakcji kupna – sprzedaży statku drobnicowego wielozadaniowego o nazwie „Maria P”, noszącej portugalską banderę. W tym samym okresie nie dokonano żadnego złomowania. Natomiast w tygodniu 31 odnotowano nowe zamówienia na 3 jednostki o łącznej nośności 24 tysięcy ton i całkowitej wartości około 18,8 milionów USD.

RYNEK PRZEWOZÓW KONTENEROWYCH

Rynek frachtowy

Nadal przewiduje się spadki ilości ładunków konsumpcyjnych wożonych w kontenerach w perspektywie kolejnych miesięcy ze względu na trwającą ogólnoświatową recesję. Jednak jak na razie na niektórych szlakach żeglugowych zapotrzebowanie na przewóz kontenerów przynajmniej sezonowo wzrasta. Według Sea-Intelligence do takich tras w trzecim kwartale mają na przykład należeć szlaki transpacyficzne, które dzięki wysokim stawkom za przewozy ładunków skonteneryzowanych są aktualnie dla przewoźników oceanicznych bardzo rentowne. Stawki na tych trasach wynoszą aż 120% tego, co notowano w podobnym okresie rok temu. Wynika to głównie z faktu zbyt dużego ograniczenia dostępnej podaży ładunkowej przez armatorów i operatorów, w tym anulacji wielu rejsów, przez co dostosowywano harmonogramy do wcześniej występującej sytuacji. Aktualne wyniki frachtowe na rynku kontenerowym są na tyle dobre, że prowadzony przez firmę analityczną Drewery World Container Index wskazywał na początku sierpnia poziom o 41,9% wyższy niż w analogicznym okresie 2019 roku. Zatem stawki frachtowe na większości tras nadal wzrastają, a dostępność tonażu jest stopniowo przywracana. Jednakże w innych regionach takich jak Południowa Afryka na skutek występujących zakażeń koronawirusem COVID – 19 i wynikających stąd reperkusji zaburzają się regularne przewozy kontenerowe z i do Azji. Część ze światowych portów notuje spadki w zakresie obrotu kontenerowego. Szczęśliwie jak na razie trend ten omija polskie porty, które mimo światowego kryzysu notują wzrosty w tej kategorii ładunkowej. Przykładowo w porcie w Gdyni wzrost lipiec 2020 r. w stosunku do lipca 2019 r. wyniósł 18% (przeładowywano 76,347 TEU vs. 64,663 TEU). 

Rynek tonażowy

Rynek złomowania jednostek kontenerowych w miesiącu lipcu osiągnął rekord na przestrzeni ostatnich 41 miesięcy. W całym lipcu zezłomowano jednostki o pojemności 52,8 tys. TEU. Natomiast na przestrzeni tygodni były to łącznie odnotowane 3 jednostki o łącznej nośności 65,475 DWT.  Jednocześnie odnotowuje się również rekordowo niską ilość zamówień nowych jednostek. W przeciągu ostatnich tygodni było to jedynie 4 statki o stosunkowo niskim łącznym DWT wynoszącym 50,520 jednostek. Trend spadkowy na nowe zamówienia trwa już zresztą kilka lat, ale obecnie jest on już bardzo silnie widoczny i nadal pogłębia się.
W ostatnich tygodniach odnotowano również kilkanaście transakcji kupna – sprzedaży statków z drugiej ręki o łącznej wartości transakcyjnej w wysokości ponad 160 milionów USD.

RYNEK PRZEWOZÓW PASAŻERSKICH

Rynek morskich podróży turystycznych

W bardzo wielu przypadkach rozpoczęcie normalnych rejsów wycieczkowych jest systematycznie przekładane przez znakomitą większość linii żeglugowych na kolejne coraz bardziej odległe terminy. W niektórych sytuacjach są to daty jesienne, grudniowe lub nawet sezony kolejnego roku. Przykładowo tacy operatorzy statków wycieczkowych jak Royal Caribbean, Carnival, Disney i wiele innych linii żeglugowych ogłosiło, że przedłuża ograniczenia operacyjne i nie będzie wypływać z portów USA co najmniej do końca października. Do Polski w tym sezonie nie przypłynął jak na razie żaden statek wycieczkowy.

W poprzednich sezonach było ich w polskich portach co najmniej średnio kilkadziesiąt rocznie. Nie wygląda też na to, aby ta sytuacja miała się zmienić do końca tego roku. Sezon turystyczny w tym zakresie w zasadzie można niestety uznać za stracony.

Rynek promowy i ro-ro

Na rynku promowym trwa dalsza reorganizacja, powrót do normalnych działań, ale również i zmian. Przez ostatnie tygodnie trwało dalsze pobudzanie się przewozów promowych
w Europie. Na dobre zaczęła funkcjonować linia DFDS, którą przywrócono w połowie lipca. Mowa tutaj między innymi o serwisie na trasie Amsterdam - Newcastle. Stena Rederi otworzyła od dnia 13 sierpnia nowe połączenie frachtowe pomiędzy Łotwą, Szwecją a Niemcami poprzez dodanie kolejnego portu, tj. Karlskrony na istniejącej trasie Liepaja – Travemunde. Polski armator promowy Polferries działa cały czas normalnie. Tymczasowo armator ten wyłączył z eksploatacji m/f „Baltivia”, który przechodzi w Stoczni Nauta niezbędne i planowane prace remontowe. Regularnie pływają również ze Świnoujścia statki innego polskiego operatora promowego: Unity Line. Podobnie sytuacja wygląda na trasie z Gdyni do Karlskrony. Serwis szwedzkiej Stena Line zawija do obu portów bez zarzutów.

Rynek tonażowy

31 lipca został podpisany kontrakt na nowy prom dla Isle of Man Steam Packet Company. Jednostka zostanie skonstruowana i wybudowana w Korei Południowej w stoczni Hyundai Mipo Dockyard (HMD) zlokalizowanej w mieście Ulsan. Wartość transakcyjna wyniesie 76,8 miliona euro. Zastąpienie innej jednostki i tym samym wejście do pełnej eksploatacji na trasie obsługiwanej przez tego armatora przewidziano na wiosnę 2023 roku. Odnotowano też 1 zamówienie nowej niewielkiej jednostki pasażerskiej w dalekiej australijskiej stoczni Incat Tasmania dla armatora promów pasażersko – samochodowych Naviera Armas z Hiszpanii. Jednostka o nośności około 1,000 DWT i wartości kontraktowej 80,1 miliona USD zostanie dostarczona do armatora w 2021 roku. W międzyczasie z naszej gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w piątek 14 sierpnia wypłynął drugi z czterech dwustronnych nowoczesnych promów pasażersko – samochodowych dla armatora norweskiego Norled AS. Jednostki, które będą kursowały w norweskich fiordach są bardzo ekologiczne, ponieważ zasilane są układem bateryjnym. W branży wycieczkowców firma Crystal Cruises opóźnia dostawę swoich nowych nabytków ze względu na kryzys związany z pandemią koronawirusa COVID – 19 o około rok. Tymczasem 9 sierpnia 2020 roku rozpoczęto złomowanie 4 jednostek wycieczkowych w tureckim zakładzie w rejonie miasta Aliaga. Były to jednostki: „Carnival Aliaga”, „Carnival Inspiration”, „Pullmantur Monarch”, „Pullmantur Soverign”. Na rynku odnotowano też złomowanie 3 jednostek ro-ro.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.