• <
nauta_2024

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w pierwszym tygodniu czerwca 2020 roku

ew/MGMiŻŚ

10.06.2020 10:38 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w pierwszym tygodniu czerwca 2020 roku

Partnerzy portalu

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w pierwszym tygodniu czerwca 2020 roku - GospodarkaMorska.pl

Wybuch pandemii Covid-19 wciąż odbija się na globalnej gospodarce, silnie odczuwalny jest nadal w branży morskiej. W ostatnim tygodniu maja Komisja Europejska zaproponowała utworzenie „funduszu naprawczego" dla wszystkich 27 państw członkowskich o wartości 750 mld euro (825 mld dolarów) na odbudowę gospodarki po pandemii Covid-19. Fundusz w wysokości 750 mld EUR stanowiłby uzupełnienie uzgodnionego w kwietniu pakietu wsparcia w wysokości 540 mld EUR, którego uruchomienie zaplanowano na 1 czerwca.

Wskaźniki ekonomiczne

Indeks ClarkSea spadł o 10% w ujęciu tydzień do tygodnia do 10 461 USD/dziennie, co stanowi najniższy poziom w tym roku. Średnia w bieżącym roku wzrosła o 47% w ujęciu rok do roku.

W kwietniu, z powodu pandemii Covid-19, wartość amerykańskiego handlu międzynarodowego spadła  o 24% r/r i wyniosła 266 mld dolarów osiągając tym samym najniższy poziom od 2010 roku (po światowym kryzysie finansowym). W ujęciu miesięcznym, spadek wartości o 20% był największym spadkiem w tym stuleciu. Obroty w handlu morskim spadły o 12% r/r do 105,8 mln ton w kwietniu, jest największy spadek od 2009 r., przy czym import spadł o 20% r/r, a eksport o 6% r/r.

Na początku czerwca zarówno Niemcy jak i Europejski Bank Centralny (EBC) zapowiedziały uruchomienie dalszych istotnych środków stymulujących gospodarkę. Niemcy przeznaczą dodatkowe 130 mld euro na walkę ze skutkami pandemii zaś EBC zakupi obligacje o wartości 600 mld euro. Po ogłoszeniu tych informacji rynek zareagował znacznym wzrostem europejskich indeksów giełdowych. EBC ostrzega, że pomimo tego PKB strefy euro spadnie o 9% w całym roku 2020.

Przemysł stoczniowy

Na rynku nowych budów nastroje inwestorów znacznie osłabły, jest to rezultat trwających globalnych zakłóceń spowodowanych pandemią Covid-19. Do tej pory w 2020 r. złożono zamówienia na 233 statki, co oznacza spadek o 51% w stosunku  do roku poprzedniego.

W sektorze tankowców odnotowano kilka zamówień. Klienci Pleiades Shipping zamówili w koreańskiej stoczni Daehan zbiornikowca klasy Aframax o nośności 115 000 DWT, dostawa planowana jest na początek 2022 roku. Nanjing Tanker złożył zamówienie na pojedynczy chemikaliowiec o nośności 3700 DWT w Taizhou Maple Leaf, którego dostawa ma nastąpić również w 2022 roku.

Tiger Clean Energy sfinalizował zamówienie w Jiangsu New Yangzijiang na dwie jednostki  wielofunkcyjne MPP (Multi-purpose vessel) przeznaczone do transportu LNG w kontenerach ISO, o łącznej pojemności około 692 TEU, statki planowane są do dostarczenia w pierwszej połowie 2022 r.

Recykling statków


Na rynku recyklingu statków nastąpiło ożywienie spowodowane częściowym złagodzeniem  ograniczeń.  W Pakistanie ceny za statki przeznaczone do złomowania są podobno wyższe niż w innych rejonach subkontynentu indyjskiego. W Indiach również nastąpił wzrost stawek, prawdopodobnie ze względu na wzrost wartości rupii w stosunku do dolara amerykańskiego na początku miesiąca. Do wzrostu cen mógł się także przyczynić niedawno wprowadzony zakaz wywozu stali ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Jednakże, na razie nie jest możliwe określenie rzeczywistego poziomu cen gdyż na rynku istnieje duża rozpiętość cenowa, poza tym, dopiero niedawno dopuszczono demontaż statków w stoczniach plażowych.

Rynek czarteru na czas


W ostatnim czasie na rynku czarteru na czas tankowce są wynajmowane jako pływające magazyny ropy. Unipec wyczarterował zbudowaną w 2017 r. jednostkę LR2 „FRONT POLLUX" na okres 30-90 dni po stawce 30 000 USD/dzień. W ostatnim tygodniu maja Mocoh wynajął jednostkę LR2 „TORM HELLERUP" na okres 30-90 dni także w cenie także 30 000 USD/dzień.

W sektorze masowców odnotowano tylko jedną transakcję. Glencore Agriculture wyczarterował jednostkę klasy Panamax „CRYSTALIA" zbudowaną w 2014 roku na okres 14-16 miesięcy w cenie 8750 dolarów dziennie. Wraz ze wzrostem stawek czarterowych jednostek klasy Capesize w ujęciu tydzień do tygodnia nastąpiła poprawa nastrojów na rynku spot.

Rynek kontenerowców

Stawki w segmencie kontenerowców klasy „Post-Panamax" nadal znajdują się pod znaczną presją, w szczególności dotyczy to kontenerowców o pojemności ponad 8 000 TEU. Na początku czerwca wzrósł popyt w sektorze "old Panamax", a nowa działalność zaczęła stopniowo zmniejszać pulę bezrobotnych statków. Stawka czarteru na okres 12 miesięcy dla statku o pojemności 4 400 TEU spadła o dalsze 7% do 7 000 USD dziennie, co oznacza spadek o 49% od początku 2020 roku.

Rynek kupna i sprzedaży statków

Był to kolejny cichy tydzień na rynku kupna i sprzedaży tankowców. Pomimo stosunkowo stabilnych warunków panujących na rynku tankowców, działalność w 2020 roku w tym zakresie była dość ograniczona, co wynikało z globalnego rozprzestrzeniania się pandemii Covid-19 i jej wpływu na nastroje inwestorów. Ogółem do tej pory w 2020 roku sprzedano 131 tankowców, co oznacza spadek o 13 % w stosunku do roku poprzedniego.

W sektorze masowców odnotowano kilka transakcji. Klienci Mitsubishi Corporation sprzedali  japońskim nabywcom jednostkę klasy Capesize „CAPE AGNES" (181 458 DWT, zbudowaną w 2010 r. przez Koyo Dock) za cenę około 18 mln USD. Klienci Chowgule Steamship sprzedali nieujawnionym nabywcom zbudowany w Japonii statek klasy Handysize „MARATHA PRIDE" (37221DWT, zbudowany w 2011 r. przez Saiki Hvy. Ind., C4x30T) za cenę w wysokości 8 mln dolarów. Statek klasy Handysize „WAVE FRIEND" (28325 DWT, zbudowany w 2010 r. przez Imabari SB (Imabari), C4x30,5T) został sprzedany greckim nabywcom za 6,35 mln USD. Dwa lata starszy siostrzany statek „IPANEMA" (28766 DWT, zbudowany w 2008 r. przez Imabari SB (Imabari), C4x30,5T) został sprzedany za cenę w wysokości 5 mln USD. Japońscy właściciele sprzedali greckim nabywcom  jednostkę klasy Handysize „GLORIOUS FUTURE" (24781 DWT, zbudowaną w 2006 r. przez Kurinoura Dock, C4x30T) za cenę około 4 mln USD.

Rynek masowców


Na rynku przewozów masowych nastąpiła delikatna poprawa  trendów, przeciętne zarobki masowców klasy Capesize ze stawki poniżej 4000 USD/dzień notowanej na koniec maja wzrosły do 6500 USD/dzień.

Rynek ropy naftowej

Arabia Saudyjska i Rosja, przed planowanym spotkaniem OPEC+, wstępnie uzgodniły przedłużenie obecnych ograniczeń w wydobyciu ropy w wysokości 9,7 mln baryłek dziennie do co najmniej końca lipca.

W Indiach, produkcja w rafineriach spadła do 3,6 mln baryłek dziennie w kwietniu, co oznacza spadek o 29% w ujęciu rok do roku. W efekcie import ropy spadł o 11% w ujęciu miesiąc do miesiąca do 4,2 mln baryłek dziennie, co oznacza spadek o około 12% w ujęciu rok do roku

Handel morski


Indie rozpoczęły stopniowe luzowanie wprowadzonych blokad i ograniczeń, wzrost aktywności przemysłowej miał na celu wsparcie handlu węglem po niedawnym gwałtownym spadku importu. Całkowity import węgla z Indii drogą morską mógł wynieść w maju zaledwie 9-10 mln ton, co oznaczałoby spadek o prawie 50% r/r i najniższy poziom od prawie dekady.

W Brazylii liczba chorych na Covid-19 dramatycznie wzrasta, odbiło się to na działalności wydobywczej  i transportowej. Wstępne dane wskazują, że eksport brazylijskiej rudy żelaza spadł o 10% w ujęciu miesiąc do miesiąca do 21,5 mln ton w maju (spadek o 28% r/r).



Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie Shipping Intelligence Weekly Issue No. 1,425 05-Jun-2020 ISSN: 1358-8028 i in.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.