PMK
Europejscy armatorzy i stoczniowcy chcą rozmów między Unią Europejską i Koreą Południową na temat dotacji, którymi ten kraj wspiera swój przemysł żeglugowy i stoczniowy.
European Community Shipowners’ Association (ECSA) i European Shipyards and Maritime Equipment Association (SEA Europe), stowarzyszenia zrzeszające kolejno armatorów oraz stocznie i producentów sprzętu morskiego, są gorącymi krytykami negatywnego wpływu ostatnich "niesprawiedliwych i ekonomicznie nierzetelnych praktyk zakłócających handel w przemyśle stoczniowym i żeglugowym". Organizacje przemysłowe uważają, że zagraża to ścieżce wyjścia z kryzysu na rynku stoczniowym.
20 listopada UE powiadomiła Światową Organizację Handlu (WTO), że chce dołączyć do japońskich konsultacji z Koreą Południową w sprawie środków przyjętych przez ten kraj, które mają wpływ na handel morski. Japonia uważa, że niektóre południowo-koreańskie środki pomocy państwa są niespójne z jej zobowiązaniami wynikającymi z Porozumienia WTO w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych (ASCM) oraz GATT 1994.
Dotyczą one głównie wsparcia finansowego dla stoczni - Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME), Sungdong Shipbuilding & Marine Engineering oraz STX Offshore & Shipbuilding, które dwa lata temu bardzo ucierpiały na skutek działalności przemysłu stoczniowego.
UE uważa, że wspomniane środki miały znaczny wpływ na ceny statków, w tym silników okrętowych i innych urządzeń morskich oraz wpłynęły na wymianę handlową tymi produktami. Dlatego Unia Europejska chce wziąć udział w konsultacjach w sprawie WTO.
Rząd Korei zaprzeczył twierdzeniom, że wsparcie finansowe stanowiło naruszenie zasad handlu międzynarodowego.
- SEA Europe i ECSA są zaniepokojone wszelkimi ingerencjami w siły rynkowe poprzez niesprawiedliwe środki pomocy państwa. Działania podjęte przez UE i Japonię potwierdzają obecnie te obawy. Oba stowarzyszenia jednoczą się, podtrzymując potrzebę, by rządy w pełni szanowały i przestrzegały swoich międzynarodowych zobowiązań – czytamy w oświadczeniu obu stowarzyszeń.
Uważa się, że subsydia wprowadzone przez Koreę przyczyniły się do poważnej nadwyżki zdolności produkcyjnych w przemyśle stoczniowym i żegludze handlowej, co ma konsekwencje dla wszystkich uczestników rynku w całym łańcuchu dostaw.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii