• <
nauta_2024

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w trzecim tygodniu lipca 2020 roku

24.07.2020 13:32 Źródło: MGMiŻŚ
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w trzecim tygodniu lipca 2020 roku

Partnerzy portalu

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w trzecim tygodniu lipca 2020 roku - GospodarkaMorska.pl
fot. GospodarkaMorska.pl
Gospodarka morska zdaje test odporności w czasie kryzysu, jednak wpływ pandemii wciąż jest widoczny w różnych jej sektorach. Publikujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych.

Wskaźniki ekonomiczne


Indeks ClarkSea pozostaje stabilny w ujęciu tydzień do tygodnia na poziomie 12 345 USD dziennie, średnia w ciągu bieżącego roku wzrosła o 33 proc. w ujęciu rok do roku.

Według danych opublikowanych przez Narodowe Biuro Statystyki Chin, w drugim kwartale 2020 roku PKB kraju wzrosło o 3,2 proc. w ujęciu rok do roku. Liczba ta jest wyższa od oczekiwań ekonomistów i wskazuje na ożywienie gospodarcze w kształcie litery „V", czyli dynamiczne odbicie. Państwo Środka w pierwszym kwartale br. odnotowało spadek PKB o 6,8 proc. rdr - pierwszy spadek chińskiego PKB od co najmniej 1992 roku, gdy zaczęto publikować kwartalne dane. Rząd chiński wdrożył szereg środków mających na celu ożywienie gospodarcze kraju i zmniejszenie negatywnych skutków gospodarczych epidemii Covid-19. Jednak podczas gdy produkcja przemysłowa wzrosła o 4,8 proc. rok do roku w drugim kwartale 2020 r., sprzedaż detaliczna spadła o 3,9 proc., sygnalizując tym samym nierównomierne ożywienie.

Przemysł stoczniowy

W sektorze masowców chińska stocznia New Dayang SB podpisała kontrakt z krajowym armatorem Zhejiang Shipping Group na budowę dwóch statków o nośności 51 000 DWT. Dostawa planowana jest na 2022 rok. W czerwcu ta sama stocznia otrzymała zamówienie od krajowego armatora Shishi Dingsheng Shipping na budowę dwóch jednostek w ramach zamówienia podstawowego i dwóch jednostek w ramach zamówienia opcjonalnego, każda o nośności 70 000 jednostek DWT, również zaplanowane do dostawy w 2022 roku.

W sektorze gazowców LPG, japońska stocznia Kawasaki Heavy Industries (KHI) podpisała kontrakt z krajowym armatorem Kumiai Navigation na budowę trzeciego gazowca VLGC o pojemności 84 000 metrów sześciennych. Statek ma być wyposażony w silnik dual-fuel LPG, dostawa jednostki jest planowana na drugi kwartał 2022 roku.

Indyjska stocznia Cochin otrzymała zamówienie od norweskiego właściciela ASKO Maritime na dwie jednostki Ro-Ro, z opcją zamówienia na dwie dodatkowe. Statki będą zasilane bateriami, a dostawa ma odbyć się w 2022 roku.

Recykling statków

Dotychczas w całym 2020 roku na złom sprzedano łącznie 13 mln DWT. Kolejny tydzień lipca okazał się dość spokojny po niedawnym ożywieniu działalności na rynku recyklingu statków. Pakistan wciąż pozostaje najlepszą opcją dla sprzedających, którzy próbują pozbyć się jednostek. Prawdopodobne jest, że ten trend utrzyma się także w miesiącach letnich, niektórzy analitycy finansowi przewidują, że pakistańska rupia pozostanie stabilna w stosunku do dolara amerykańskiego przez pozostałą część roku, zapewniając silniejsze podstawy dla lokalnego rynku recyklingu. Aktywność na rynku recyklingu w Bangladeszu jest nadal ograniczona. Najniższy poziom cen jest obecnie notowany w Indiach. W Alang (Indie), lokalne stocznie złomujące statki odnoszą korzyści z unowocześnienia swoich zakładów w celu dostosowania ich do wymogów traktatu Międzynarodowej Organizacji Morskiej w sprawie bezpiecznego i ekologicznego złomowania statków (Konwencja Hong Kong), ponieważ coraz więcej właścicieli chce pozbyć się swojego tonażu w sposób zgodny z konwencją Hong Kong.

 Rynek czarteru na czas

Stawki czarterowe tankowców są stabilne i utrzymują się na dość stałym poziomie w ujęciu tydzień do tygodnia, orientacyjna stawka czarteru za dzień tankowca „eco” klasy wielkościowej VLCC na okres jednego roku wynosi 42 500 USD i 37 500 USD dla jednostek non-eco. Stawka dla tankowca klasy Suezmax spadła z powrotem do poziomu 24 000 USD dziennie, stawka dla LR1 spadła do 14 750 USD dziennie.

W sektorze masowców, zbudowana w 2011 roku jednostka Supramax „SOLDOY'' została wyczarterowana na okres 4-6 miesięcy za 9 250 dolarów dziennie, a zbudowany w 2013 roku Kamsarmax „GRIZZLY'' na okres również 4-6 miesięcy za 12 500 dolarów dziennie. Orientacyjna stawka dla jednostki non-eco klasy Capesize spadła do 18 000 USD/dzień.

Rynek kontenerowców

Poprawia się sytuacja na rynku kontenerowców. Popyt nadal rośnie a podaż staje się coraz bardziej ograniczona, dotyczy to zwłaszcza większych jednostek. Drugi tydzień z rzędu rosną stawki w prawie całym zakresie wielkości kontenerowców, stawka czarterowa dla kontenerowca o pojemności 6 800 TEU na okres jednego roku wynosi obecnie 13 500 USD/dzień, w połowie czerwca wynosiła 10 000 USD.

Rynek kupna i sprzedaży statków

Aktywność na rynku kupna i sprzedaży tankowców w większości dotyczyła sektora VLCC. Jednostka „HRA" (320 105 DWT, zbudowana w 2011 r. przez Daewoo (DSME)) został oddana w ręce klientów Eurotankers za 46 mln USD. Ci sami nabywcy, na początku 2019 roku, zakupili statek „PHOENIX VANGUARD" (306 489 DWT, zbudowany w 2007 r. przez Daewoo (DSME)) za 39 mln USD. Jednostka „SEA CORAL" (298 306 DWT, zbudowana w 1996 r. przez Daewoo (DSME)) została sprzedana przez Ocean Tankers za 18 mln USD.

W sektorze statków do przewozu suchych ładunków masowych, Klienci BW Dry Cargo sprzedali klientom Centrofin dwa masowce klasy Kamsarmax: „BW BARLEY” (83 369 DWT, zbudowany w 2010 roku przez Sanoyas) i „BW EINKORN” (81 502 DWT, zbudowany w 2010 roku przez Universal SB Maizuru) za łączną cenę 28,5 mln USD. Obie jednostki mają zainstalowane systemy BWMS.  Jednostka klasy Kamsamax „BW ACORN” (82 589 DWT, zbudowana w 2010 roku przez Oshima Shipbuilding) została sprzedana klientom Orion Reederei za cenę około 13 mln USD.

Klienci Doun Kisen zaprosili do składania ofert na masowca „KM YOKOHAMA” (83 480 DWT, zbudowanego w 2011 r. przez Sanoyas), negocjowana cena wynosi obecnie 15 mln dolarów.

W sektorze masowców klasy Ultramax zaproszono do składania ofert na m.in. „OCEAN JORF” (61 269 DWT, zbudowany 2016, Iwagi Zosen, C4x30T) i „MI HARMONY” (61 617 DWT, zbudowany 2014, Nantong COSCO KHI).

„BULK PARAISO” (53 503 DWT, zbudowany w 2007 roku przez Iwagi Zosen, C4x30,5T) został sprzedany singapurskim nabywcom za cenę 8 mln USD, statek jest po przeglądzie i ma zainstalowany system BWMS. „NIKKEI VERDE” (51 658 DWT, zbudowany w  2011 roku przez Oshima Shipbuilding, C4x30T) z zainstalowanym systemem BWMS został sprzedany chińskim nabywcom za cenę około 10 mln USD. Odnośnie starszego tonażu, klienci Eagle Bulk Shipping sprzedali jednostkę Supramax „GOLDENEYE” projektu „Tess 52” (52 421 DWT, zbudowaną w 2002 r. przez Tsuneishi Zosen, C4x30T) za 4,9 mln USD. Jednostka klasy Handysize „SAM EAGLE” (32 581 DWT, zbudowana w 2010 roku przez Jiangsu Zhenjiang SY, C4x30,5T) została sprzedana na aukcji klientom Melinda Maritime za 4,73 mln USD.

Rynek ropy naftowej

Chiny, które są drugim co do wielkości konsumentem ropy naftowej na świecie, zdecydowały się na zwiększenie rezerw po krachu cen surowca. Opublikowane wstępne dane celne z Chin pokazały, że całkowity import chińskiej ropy naftowej osiągnął w czerwcu nowy rekordowy poziom 12,99 mln baryłek dziennie, oznacza to wzrost o 15 proc. w stosunku do poprzedniego rekordowego poziomu w maju i wzrost o 34 proc. w ujęciu rok do roku. Import morski oszacowano na ok. 12,0 mln baryłek dziennie, co oznacza wzrost o 11 proc. w stosunku do poprzedniego rekordu w maju i o 9,8 mln baryłek dziennie w pierwszej połowie 2020 roku.

Handel morski

Według wstępnych danych celnych, szacuje się, że import rudy żelaza dostarczanej drogą morską do Państwa Środka wzrósł o 18 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca do 99,7 mln ton w czerwcu, co stanowi najwyższy poziom od prawie trzech lat i stanowi wzrost o 35 proc. w ujęciu rok do roku. Silny wzrost rdr odzwierciedla w dużej mierze niski poziom importu rok wcześniej (ze względu na zakłócenia w eksporcie brazylijskim), ale ogólnie w pierwszej połowie roku import wzrósł o ponad 9 proc. rdr, osiągając łącznie 535,6 mln ton.

Chiński import soi wzrósł o 19 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca do 11,2 mln ton w czerwcu, co stanowi najwyższy poziom w historii. Spowodowane to było rekordowymi zbiorami w Brazylii, chociaż import ze Stanów Zjednoczonych nadal stanowi znaczący udział mniejszościowy (około jednej czwartej importu w tym roku).

Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie Shipping Intelligence Weekly Issue No. 1,431 17-Jul-2020 ISSN: 1358-8028 i in.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.