Choć gospodarka morska zdaje test odporności w czasie kryzysu, wpływ pandemii wciąż jest widoczny w różnych jej gałęziach. Publikujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych.
Wskaźniki ekonomiczne
Indeks ClarkSea spadł o 2 proc. w ujęciu tydzień do tygodnia do 11 648 USD/dziennie, średnia w połowie bieżącego roku wzrosła o 39 proc. w ujęciu rok do roku.
Międzynarodowy Fundusz Walutowy ponownie obniżył prognozy dla globalnej gospodarki, znacznie bardziej niż zakładano jeszcze dwa miesiące temu i ostrzegł, że ożywienie gospodarcze może następować bardziej stopniowo niż wcześniej przewidywano. Obecnie prognozuje się, że światowy PKB spadnie o 4,9 proc. w 2020 r. (wobec -3,0 proc. w poprzedniej aktualizacji w kwietniu), a w 2021 r. przewiduje się jego odbicie o 5,4 proc. (wobec 5,8 proc. w kwietniu). Oznacza to, że w 2021 r. światowy PKB będzie o ponad 6 proc. niższy od prognozowanego przed pandemią. Największa korekta w dół w stosunku do kwietniowej prognozy dotyczy Indii, gdzie obecnie przewiduje się spadek PKB o 4,5 proc. w tym roku. Prognozy wzrostu na 2020 r. dla innych gospodarek rozwijających się również zostały ostro skorygowane w dół, zwłaszcza dla Brazylii (-9,1 proc.) i Meksyku (-10,5 proc.). Prognoza spadku gospodarki eurolandu w tym roku wynosi 10,2 proc., PKB Stanów Zjednoczonych skurczy się o 8,0 proc. Chińskie PKB może natomiast wzrosnąć o 1,0 proc.
Przemysł stoczniowy
Był to kolejny cichy tydzień na rynku nowych budów. Skutki gospodarcze wynikające z rozprzestrzeniania się Covid-19 obniżyły nastroje inwestorów, zaś ograniczenia w podróżowaniu wpłynęły na ograniczenie możliwości zawierania nowych kontraktów przez stocznie.
Ogółem do chwili obecnej złożono zamówienia na 258 statki, co stanowi spadek o 53 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Indeks Clarksons Newbuilding Price wyniósł 127 punktów, jest to spadek ze 130 punktów z początku roku. Cena orientacyjna dla jednostki VLCC o nośności około 320 000 DWT wynosi obecnie 89 mln USD, na początku roku cena ta wynosiła 92 mln USD.
W sektorze promów pasażerskich odnotowano zamówienie na pięć elektrycznych promów. Boreal Transport (Norwegia) zamówiła promy w tureckiej stoczni Sefine. Każdy z promów pomieści do 350 pasażerów.
Recykling statków
Pomimo tego, że w Europie udało się ograniczyć rozprzestrzenianie się Covid-19, to w wielu innych regionach świata, również na subkontynencie indyjskim, sytuacja nadal jest trudna. Na rynku recyklingu statków w czerwcu nastąpiło ożywienie. Stocznie recyklingowe w Indiach działają na poziomie zaledwie 30-40 proc. pełnych mocy produkcyjnych, a niektórzy przewidują, że pełna liczba pracowników tych stoczni nie powróci do pracy przynajmniej przez kolejny miesiąc. Istnieje również możliwość, że sezon monsunowy może unieruchomić stocznie recyklingowe w momencie, gdy powrócą one w pełni na rynek. Duża ilość tonażu sprzedana do „zielonego recyklingu" również zaczyna zapełniać moce przerobowe w certyfikowanych stoczniach w Indiach, co może wywierać presję na ceny.
Rynek czarteru na czas
Orientacyjna stawka za czarter tankowca nie zmieniła się w ujęciu tydzień do tygodnia. Dla tankowca VLCC (Very Large Crude Carrier) typu non-eco orientacyjna stawka czarterowa na okres jednego roku wynosi 37 500 USD/dziennie. Firma SK Energy wyczarterowała jednostkę MR „CELSIUS RAVENNA" z 2010 r. na okres 6 miesięcy w cenie 14500 USD/dzień.
W sektorze masowców w czwartym tygodniu czerwca zawarto kilka umów na czarter statków. Zbudowany w 2010 roku statek typu Capesize „UGO DE CARLINI" został wyczarterowany przez Pacbulk Shipping na okres 12-14 miesięcy w cenie 15 000 USD/dzień. Jera Trading wyczarterował zbudowaną w 2019 roku jednostkę typu Kamsarmax „NAVIOS URANUS" na okres 6-9 miesięcy w cenie 13 850 USD/dzień.
Rynek kontenerowców
Aktywność na rynku czarterowym kontenerowców pozostaje ograniczona, nieznaczna poprawa w czerwcu dotyczy tylko jednostek w wybranych przedziałach wielkościowych, m.in. w sektorze „old Panamax”. Stawka dla jednostek o pojemności 8 500 TEU na okres 6-12 miesięcy wzrosła o 4,7 proc. do poziomu 16 750 USD/dzień. Jest to wzrost o 46 proc. w porównaniu ze stawką z 12 czerwca, jednakże w porównaniu z poziomem z początku roku jest to spadek o 41 proc. Stawka czarterowa dla jednostek typu „old Panamax” o pojemności 4400 TEU na okres 6-12 miesięcy wzrosła o 3,6 proc. w ujęciu tydzień do tygodnia osiągając poziom 7 250 USD/dzień (nadal stanowi to spadek o 47 proc. w stosunku do stawek z początku roku).
Rynek kupna i sprzedaży statków
Aktywność na rynku kupna i sprzedaży tankowców była mocno ograniczona. Odnotowano tylko jedną nową sprzedaż. Klienci Eastern Mediterranean sprzedali statek klasy wielkościowej Aframax „SEADANCE" (105 476 DWT, zbudowany w 1999 roku przez Hyundai HI (Ulsan)) za niską cenę 9 mln dolarów. Cena ta jest nieco niższa od ostatniej porównywalnej sprzedaży i dotyczy jednostki „TORM KRISTINA" (105 002 DWT, zbudowanej w 1999 r. przez Halla Eng), która została sprzedana za 10 mln USD pod koniec maja. Jedna subtelna różnica polega na tym, że jednostka „SEADANCE" będzie poddana remontowi w październiku tego roku, podczas gdy jednostka „TORM KRISTINA" w kwietniu 2022 roku.
Dotychczas w 2020 roku sprzedano 141 masowców typu Capesize służących do przewozu suchych ładunków masowych. Dla porównania, w pełnym roku 2019 roku sprzedano 540 jednostek tego typu.
W ostatnim tygodniu czerwca odnotowano kilka transakcji w sektorze masowców. Jednostka „NEW STAGE" (176 877 DWT, zbudowana w 2008 r. przez Namura Shipbuilding) została sprzedana greckim nabywcom za 16,3 mln USD. Alpha Bulkers sprzedała chińskim nabywcom jednostkę „ALPHA ERA" (170 387 DWT, wybudowaną w 2000 r. przez Sasebo HI) za cenę około 8 mln USD. Klienci Nisshin Shipping odsprzedali greckim nabywcom za 29 mln dolarów statek typu Kamsarmax „HULL 10940" (82000 DWT, planowany termin realizacji to 4 kwartał 2020 roku przez Oshima Shipbuilding). Japoński armator sprzedał greckim nabywcom jednostkę GLOBAL TRINITY" (28 202 DWT, zbudowaną w 2011 r. przez Imabari SB (Imabari), C4x30.5T) za cenę w wysokości około 6 mln USD.
Rynek ropy naftowej
Według danych komórki planowania i analiz ropy naftowej ministerstwa ropy i gazu ziemnego Indii (PPAC), dostawy ropy naftowej w maju do Indii spadły do najniższego poziomu od 2015 roku, zmniejszyły się o 23 proc r/r do 3,5 mln baryłek dziennie. Mniejsze zapotrzebowanie na import ropy w maju wynikało ze zwiększonej dostępności ropy w magazynach krajowych, w kwietniu rafinerie ograniczyły produkcję zaś nabywcy napełniali zbiorniki wykorzystując niskie ceny ropy. W maju w Indiach zanotowano wzrost popytu na ropę, przerób ropy w indyjskich rafineriach wzrósł o 7 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca, osiągając poziom 3,9 mln baryłek dziennie, w ujęciu rok do roku spadł o 24 proc.
Handel morski
W maju światowa produkcja surowej stali wzrosła o 9 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca ale nadal w ujęciu rok do roku spadła o 9 proc. Spadek produkcji był w dalszym ciągu spowodowany negatywnym wpływem pandemii Covid-19. Produkcja w Europie była niższa o 27 proc. niższa niż rok wcześniej, w USA i Indiach spadła o 37 proc., a w Japonii o 32 proc., natomiast w Chinach , które odpowiadają za około 50 proc. światowej produkcji, wzrosła o 4 proc. w ujęciu rok do roku i osiągnęła rekordowy poziom 92,3 mln ton.
W pierwszych trzech tygodnia czerwca eksport brazylijskiej rudy żelaza wyniósł 21,1 mln ton, tyle samo, ile wysłano w całym miesiącu maju.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów