W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym Promy Skat w skrócie
informują o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach,
którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu
m.in.: o nowym promie, który zbudowany został w stoczni Remontowa
Shipbuilding oraz dwóch wyjątkowych jednostkach, które powstaną dla
Stena Line w chińskiej stoczni.
Nowe połączenie promowe na Bałtyku
W
połowie września br. uruchomione zostanie nowe połączenie promowe na
Morzu Bałtyckim. Firma FRS (Förde Reederei Seetouristik) zapowiedziała
inaugurację szybkiego serwisu łączącego Sassnitz oraz Ystad. Niemiecki
przewoźnik zamierza w ten sposób wypełnić lukę, która powstała po
wycofaniu się firmy Stena Line z połączenia Sassnitz-Trelleborg. Dzięki
wykorzystaniu jednostki dużej prędkości (połączenie będzie wykonywał
katamaran Fjord Cat), czas przeprawy wyniesie zaledwie 2.5 godziny.
Będzie to najszybszy rejs wykonywany pomiędzy Niemcami a Szwecją.
Prom z gdańskiej stoczni dostarczony
Stocznia
Remontowa Shipbuilding z Gdańska dostarczyła norweskiej firmie Norled
nowy prom. Festøya to pierwsza z serii czterech jednostek, które
powstają dla tego operatora w polskich zakładach w ramach kontraktów
sygnowanych w 2018 r. Statek ma 114 metrów długości oraz 17 metrów
szerokości, a na pokład może przyjąć 296 pasażerów oraz 120 pojazdów
osobowych. Są to promy przyjazne środowisku. Na każdej z jednostek
zainstalowane zostaną napędy Diesel Electric Hybrid. Energia pochodzi z
akumulatorów, które ładowane są w czasie postoju ze znajdującej się na
lądzie sieci. Alternatywnie mogą korzystać z agregatów prądotwórczych,
które zasilane mają być paliwem typu bio-diesel. W najbliższych
tygodniach nowy prom trafi na trasę Festøya-Solavågen.
Norweski przewoźnik promowy zamawia kolejne jednostki
Firma
Boreal poinformowała właśnie o zamówieniu kolejnych pięciu nowych
promów. Będą to w pełni elektryczne statki. Każdy z nich będzie miał 35
metrów długości i przyjmie na pokład 350 pasażerów. Kontrakt zostanie
zrealizowany w tureckich zakładach Sefine Shipyard. Statki będą
wykorzystywane przez operatora do wykonywania połączeń z rejonie
Oslofjorden. Powinny one wejść do eksploatacji w listopadzie 2021 r. To
już kolejne w ostatnim czasie zamówienie złożone przez norweskiego
operatora. Przed kilkoma tygodniami Boreal zawarł kontrakt z Holland
Shipyards Group na budowę dwóch dwukierunkowych promów hybrydowych,
które będą służyły do obsługi połączeń Launes-Kvellandstrand oraz
Abelnes-Andabeløy.
Start budowy nowych promów E-Flexer dla Stena Line. Będą wyjątkowe
W
stoczni Weihai w Chinach na dobre rozpoczęła się budowa dwóch nowych
promów linii E-Flexer, które w niedalekiej przyszłości zasilą flotę
Stena Line. Jednostki, nad którymi rozpoczęto prace, będą się jednak
różnić od tego, do czego przyzwyczaiła nas linia nowoczesnych promów
powstających na zamówienie Stena RoRo (promy E-Flexer będą kursować w
barwach Stena Line, Brittany Ferries oraz DFDS, a dwie jednostki tej
klasy, Stena Estrid i Stena Edda pływają już na Morzu Irlandzkim). Dwa
promy, których budowę zainaugurowano, będą miały aż po 240 m długości
(pozostałe mają 214 metrów), a także dysponować będą 3600 m linii
ładunkowej (pozostałe mają 3100 m linii dla ładunków tocznych). Dzięki
większym rozmiarom będą mogły też przyjąć na pokład o 30 proc. więcej
pasażerów. Dłuższe E-Flexery mają zostać dostarczone w 2022 r.
Równocześnie będą to dwa ostatnie promy tej serii, które trafią do Stena
Line.
ForSea coraz bliżej zażegnania kryzysu związanego z bateriami
Firma
ForSea pochwaliła się, że jest bliska rozwiązania poważnego problemu,
związanego z korzystaniem z pakietów baterii zainstalowanych na
pokładach dwóch promów należących do armatora. Chodzi o jednostki Tycho
Brahe i Aurora. Kłopoty, jakie stwierdzono na tych statkach, zmusiły
przewoźnika do czasowej rezygnacji z wykonywania operacji z
wykorzystaniem baterii. Jak poinformowano, od miesięcy występował
problem z kontrolą zachowania baterii w czasie procesu ładowania oraz w
trakcie rejsów. To dlatego od listopada ub. r. promy pływały na trasie
Helsingør-Helsingborg z wykorzystaniem napędów diesla. „Wydaje nam się,
że od strony technicznej problem został już rozwiązany. To, czego nam
jeszcze brakuje, to zgoda władz na wykonywanie rejsów z pasażerami” -
powiedział Jens Ole Hansen z ForSea.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth