• <
kongsberg_mega_2020

Pierwszy prom elektryczny dla Norled przekazany (wideo)

Strona główna Stocznie, offshore Pierwszy prom elektryczny dla Norled przekazany (wideo)
Pierwszy prom elektryczny dla Norled przekazany (wideo) - GospodarkaMorska.pl
fot. mat. prasowe

ew

27.06.2020 Źródło: Remontowa Shipbuilding SA

Stocznia Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding przekazała armatorowi pierwszy (B619/1) z czterech dwustronnych promów pasażersko-samochodowych o napędzie elektrycznym zasilanych z baterii – prototypowy prom Festøya. W pełni wyposażone jednostki budowane są w stoczni dla przewoźnika promowego Norled, jednego z największych w Norwegii.

W środę, 24 czerwca, w obecności przedstawicieli armatora odbyło się uroczyste przekazanie jednostki B619/1. Podpisano protokół zdawczo-odbiorczy i zmieniono banderę na Norweską. W piątek, 26 czerwca statek popłynął do Stavanger w Norwegii. Trasę tę pokona w 3 dni.

– Armator jest bardzo zadowolony z jakości wykonanych prac i dotychczasowej współpracy ze stocznią – mówił Piotr Alboszta, kierownik projektu. – Jak wielokrotnie podkreślał nastawienie Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding oraz jej skoncentrowanie na poszukiwaniu innowacyjnych i konkurencyjnych rozwiązań, daje nam przewagę nad innymi stoczniami, z którymi współpracują – dodał.

Cztery, nowoczesne promy dwustronne z napędem bateryjnym trafią do żeglugi w rejonie norweskich fiordów i będą obsługiwały połączenie Festøya – Solavågen oraz Mannheller – Fodnes. Świeżo odebrany prom powinien wejść na linię Festøya – Solavågen do połowy lipca tego roku.

Prace na pozostałych trzech jednostkach są zaawansowane.

– Na jednostce B619/2 przeprowadzane są właśnie próby na uwięzi – HAT (ang. Harbour Acceptance Test). Zdecydowana większość prac jest zakończona. Obecnie, razem z serwisami skupiamy się na uruchomieniu systemów. Opierając się na wiedzy i dużym doświadczeniu z prób HAT na B619/1, wszystko wskazuje na to, że czas ich realizacji skróci się o około połowę. Próby morskie planowane są na przełom lipca i sierpnia bieżącego roku. Harmonogram ustalony z armatorem przewiduje przekazanie statku na początku sierpnia br. – mówił Piotr Alboszta. – Jeśli chodzi o jednostkę B619/3 to trwają na niej zaawansowane prace kablowe, statek jest w trakcie wyposażania. Niebawem nastąpi malowanie na gotowo wszystkich powierzchni zewnętrznych.

Piaskowany i malowany jest również ostatni prom, o numerze budowy B619/4. Jego wodowanie odbędzie się w drugiej połowie lipca, przy wykorzystaniu doku pływającego z Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. Ten sam dok zostanie użyty także do zadokowania jednostki B619/2 celem przeglądu części podwodnej przed próbami morskimi.

Projekt promów wykonało biuro projektowe LMG Marin, zaś dokumentację roboczą Remontowa Marine Design & Consulting (RMDC) z grupy Remontowa Holding. W ich budowę zaangażowane są także inne spółki tej grupy (Remontowa Electrical Solutions, Remontowa Hydroster Systems, Remontowa Coating & Equipment i Remontowa Lighting Technologies).

To nowoczesne promy dwustronne z napędem bateryjnym, zaprojektowane z myślą o zminimalizowaniu zużycia energii, na co składają się m. in.: oświetlenie typu LED, systemy zasilania urządzeń opartych na przetwornicach częstotliwości, energooszczędne systemy wentylacji i klimatyzacji, farba w podwodnej części kadłuba minimalizująca tarcie, lekka konstrukcja statku oraz specjalnie opracowany kształt kadłuba dla zmniejszenia oporu w wodzie.

Każda z jednostek będzie wyposażona w dwa pędniki azymutalne z silnikami PM oraz dwa zespoły prądotwórcze. W standardowym trybie pracy całość mocy pobierana będzie z baterii, które będą doładowywane w czasie postoju promu przy nabrzeżu, co ma trwać zaledwie 11 minut.

Pędniki będą jednostkami typu “ciągnącego” (pulling type) z nabudowanymi silnikami elektrycznymi, napędzanymi stałymi magnesami, zapewniającymi wysoką wydajność nawet przy bardzo niskim obciążeniu. Agregaty prądotwórcze, których silniki spalinowe będą zasilane tylko i wyłącznie paliwem bio-diesel, mają być wykorzystywane jako źródła zasilania na wypadek awarii systemu baterii.

Norled jest jednym z największych norweskich operatorów promowych. Firma była wcześniej znana pod nazwą Tide Sjø, działalność pod obecną nazwą prowadzi od 2012 roku. Flota armatora Norled składa się z ok. 80 promów, z których sześć zostało zbudowanych w Remontowa Shipbuilding SA, czyli po dostarczeniu obecnie budowanych jednostek liczba ta wzrośnie do dziesięciu. Wśród nich są Ryfylke i Hardanger, obydwa dostarczone w 2013 roku, które są pierwszymi jednostkami na świecie nie zabierającymi na pokład paliwa dieslowego – statki zasilane są LNG, a w razie awarii CNG (składowanym w butlach na pokładzie otwartym).

Łącznie na rynek norweski Remontowa Shipbuilding dostarczyła dotąd 24 promy pasażersko-samochodowe dla różnych armatorów (m.in. Helgelandske, Stavangerske, Basto Fosen, Nor-Ferjer, Fjord 1 MRF, Torghatten Nord, Norled).


 Ropa brent 45,34 $ baryłka  0,00% 23:52
 Cyna 17958,00 $ tona 0,44% 3 sie
 Cynk 2286,00 $ tona -0,57% 3 sie
 Aluminium 1679,00 $ tona -0,36% 3 sie
 Pallad 2228,30 $ uncja  -0,11% 01:22
 Platyna 994,55 $ uncja  0,11% 01:36
 Srebro 27,08 $ uncja  0,00% 01:36
 Złoto 2040,30 $ uncja  0,00% 01:36

Dziękujemy za wysłane grafiki.