• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w drugim tygodniu czerwca 2020 roku

ew/MGMiŻŚ

18.06.2020 11:37 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w drugim tygodniu czerwca 2020 roku

Partnerzy portalu

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w drugim tygodniu czerwca 2020 roku - GospodarkaMorska.pl

Obserwując aktualny stan gospodarki morskiej w ujęciu globalnym często wskazuje się na zauważalne skutki epidemii. Mimo, że na pełne opisanie rozmiaru zniszczeń i dokładnego obrazu gospodarki morskiej w momencie zakończenia epidemii jest za wcześnie, przedstawiane są dane obrazujące zmiany w wolumenie transportu morskiego, ilości i wartości produkcji i remontów, czy wreszcie opisujące dynamikę zmian w odniesieniu do portfela zamówień. Publikujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych.

Wskaźniki ekonomiczne

Brytyjski Urząd ds. Statystyki (Office for National Statistics) opublikował dane mówiące o spadku PKB Wielkiej Brytanii w kwietniu o 20,4% w ujęciu miesiąc do miesiąca. Jest to największy miesięczny spadek w historii. Jest to następstwo wcześniejszego spadku w marcu o 5,8% w ujęciu miesiąc do miesiąca. Rekordowe spadki odnotowano w sektorach usług, produkcji i budownictwa. W okresie luty-kwiecień 2020 r. produkt krajowy brutto Wielkiej Brytanii spadł o 10,4% w porównaniu z okresem poprzednich trzech miesięcy

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) dwa razy do roku analizuje najważniejsze tendencje gospodarcze i formułuje prognozy na kolejne dwa lata dla 34 krajów członkowskich OECD oraz krajów rozwijających. Najnowsza prognoza gospodarcza zawiera dwa scenariusze. Scenariusz optymistyczny przewiduje, że w 2020 roku PKB Stanów Zjednoczonych spadnie o 7,3% w ujęciu rok do roku, PKB Wielkiej Brytanii o 11,5%, Francji o 11,4%, Japonii o 6,0%, chińskie PKB spadnie o 2,6%. Scenariusz pesymistyczny zakłada pojawienie się pod koniec bieżącego roku drugiej fali pandemii Covid-19. Scenariusz ten prognozuje spadek PKB USA o 8,5 %, o 14 % spadnie PKB Wielkiej Brytanii.

Przemysł stoczniowy

Działalność stoczni związana z zawieraniem kontraktów na budowę statków była do tej pory ograniczona. Wpływ na to miała przede wszystkim pandemia Covid-19. Skutki gospodarcze wynikające z rozprzestrzeniania się koronawirusa negatywnie wpłynęły na nastroje inwestorów i potęgowały obawy potencjalnych inwestorów dotyczące wyboru technologii i paliw. Ogółem do chwili obecnej złożono zamówienia na 239 statki, co stanowi spadek o 52 % w stosunku do roku poprzedniego. Indeks Clarksons Newbuilding Price spadł o 3 punkty i wynosi 127 punktów.

Klienci Andromeda Shipping zamówili w stoczni Hyundai HI jednostki typu Medium Range (dwie w ramach zamówienia podstawowego i jedną w ramach zamówienia opcjonalnego), każda o nośności 50000 DWT. Dostawa statków planowana jest na drugą połowę 2021 roku.

W sektorze gazowców, DSME otrzymało zamówienie od rosyjskiego armatora Novatek na dwie jednostki LNG/FSU (Floating storage Unit) w ramach zamówienia podstawowego i dwie jednostki w ramach zamówienia opcjonalnego, każda o pojemności 360 000 m3 LNG/FSU, jednostki mają zostać oddane do użytku w 2022 i 2023 r. i mają być przeznaczone do magazynowania i przeładunku LNG.

 Recykling statków

W czerwcu na rynku recyklingu statków nastąpiło ożywienie. Poziomy cen wydają się być stabilne. W ostatnich tygodniach odnotowano sprzedaż do stoczni recyklingowych dużej ilości tonażu typu Capesize/VLOC. Jak dotąd, w 2020 r., liczba kontenerowców przeznaczonych do demontażu była ograniczona, obecnie oczekuje się, że to właśnie kontenerowce będą napędzać rynki recyklingu statków, m.in. ze względu na pogarszające się warunki czarteru.

Na całym subkontynencie indyjskim nadal istnieją ograniczenia wprowadzone w celu zastopowania rozprzestrzeniania się Covid-19, część z tych ograniczeń została złagodzona, aby ułatwić dostarczanie statków do demontażu. Pozostaje kwestia zagranicznych załóg, loty międzynarodowe są w całym regionie wstrzymane, choć panuje powszechne przekonanie, że w ciągu najbliższych kilku tygodni zostaną one wznowione. Do tego czasu miejscowe hotele są jedynym miejscem, do którego zagraniczna załoga może zostać skierowana po zejściu z pokładu.

Rynek czarteru na czas

W ostatnim czasie na rynku czarteru na czas tankowce są wynajmowane jako pływające magazyny ropy. Weco Tankers wyczarterował zbudowaną w 2017 roku jednostkę MR „ORIENT CHALLENGE" na okres 8-12 miesięcy po stawce 16 750 USD/dzień. Średnia stawka wynajmu jednostki LR2 na okres 1 roku zmniejszyła się o 4% w stosunku do poprzedniego roku i wyniosła 23 750 USD dziennie.

W sektorze masowców, Cargill wyczarterował jednostkę klasy Kamsarmax „MBA GIUSEPPE" zbudowaną w 2010 roku na okres 10-13 miesięcy w cenie 10 250 dolarów dziennie. Uniper wyczarterował jednostkę klasy Panamax „ATLANDI” na okres 12-15 miesięcy w cenie 9300 dolarów dziennie.

Rynek kontenerowców


Nowy popyt w sektorze kontenerowców klasy Post-Panamax tchnął trochę życia w rynek, który cierpi od dłuższego czasu, a jednostki o pojemności powyżej 8000 TEU cieszą się dużym zainteresowaniem.  Kolejny tydzień w którym wzrósł popyt w sektorze „old Panamax” jeszcze bardziej zmniejszył pulę bezrobotnych statków,  dotyczy to w szczególności statków o pojemności około 4 250 TEU.

Rynek kupna i sprzedaży statków


Po kilku spokojnych tygodniach, rynek kupna i sprzedaży tankowców ponownie się obudził. Aktywność w tym zakresie skupiła się na tankowcach większych rozmiarów.

Ridgebury sprzedało chińskim klientom dwie siostrzane jednostki VLCC: „RIDGEBURY PROGRESS" (306 397 DWT, zbudowaną w 2000 r. przez Samsung HI) i „RIDGEBURY PURPOSE" (299 999 DWT, zbudowaną w 2000 r. przez Samsung HI) za 24 mln USD. Ci sami chińscy nabywcy zakupili również  tankowca „KALAMOS" (281 037 DWT, zbudowanego w 2000 r. przez I.H.I. (Kure)) od klientów Aeleos Management w Grecji za 25 mln USD. Statek ten okazał się doskonałą inwestycją dla właścicieli, którzy zakupili go w roku 2013 od Mitsui OSK Lines w Japonii za nieco ponad 20 milionów dolarów.

W sektorze tankowców klasy Suezmax, klienci K.G. Jebsen sprzedali klientom Salmar jednostkę „SKS SINNI" (159 435 DWT, zbudowaną w 2003 r. przez Hyundai HI (Ulsan)) za 20 milionów dolarów.

Mimo, że na rynku kupna i sprzedaży masowców służących do przewozu suchych ładunków masowych wiele się działo w drugim tygodniu czerwca to potwierdzono tylko jedną transakcję sprzedaży. Japońscy właściciele sprzedali greckim nabywcom węglowiec klasy Post-Panamax „JP MAGENTA" (88 174 DWT, zbudowany w 2005 r. przez Imabari SB Marugame) za niską cenę 8 mln dolarów.

Rynek ropy naftowej


6 czerwca kraje OPEC+ uzgodniły przedłużenie o jeden miesiąc (do końca lipca) redukcji wydobycia ropy naftowej w wysokości 9,6 mln baryłek dziennie. Uzgodniono także, że kraje przekraczające swoje kwoty produkcyjne w maju i czerwcu zrekompensują to dodatkowymi ograniczeniami  w wydobyciu ropy w lipcu, sierpniu i wrześniu. Meksyk podtrzymał swoje dotychczasowe stanowisko i nie zgodził się na ograniczenie wydobycia ropy.

Całkowity chiński import ropy naftowej  w maju osiągnął rekordowy poziom 11,3 mln baryłek dziennie (+15% w ujęciu miesiąc do miesiąca i +19% w ujęciu rok do roku).

Handel morski

Regionalny sąd w Brazylii orzekł, że największy na świecie producent rudy żelaza – firma Vale musi zawiesić swoją działalność w kompleksie kopalni Itabira (wydobycie na poziomie ok. 2,7 mln ton miesięcznie) ze względu na liczne zachorowania wśród pracowników na Covid-19. Vale stoi na stanowisku, że nie ma potrzeby dalszego obniżenia prognozowanej produkcji na 2020 wynoszącej 310-330 mln ton ( wcześniej obniżono prognozowaną produkcję o ok. 15 mln ton ze względu na pandemię koronawirusa) Rynek jest nastawiony sceptycznie co do tego, że uda się Vale osiągnąć planowany na ten rok cel produkcyjny.

Wstępne dane celne wskazują, że całkowity chiński import węgla spadł w maju o 29% w ujęciu miesiąc do miesiąca i  o 20% w ujęciu rok do roku osiągając poziom 22,0 mln ton.



Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie Shipping Intelligence Weekly Issue No. 1,426 12-Jun-2020 ISSN: 1358-8028 i in.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.