• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Handel morski w ożywieniu. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 23-26/2021)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Handel morski w ożywieniu. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 23-26/2021)

Partnerzy portalu

Handel morski w ożywieniu. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 23-26/2021) - GospodarkaMorska.pl
Na zdjęciu masowiec w Bulk Cargo Port Szczecin fot. GospodarkaMorska.pl

Światowa gospodarka coraz bardziej rozpędza się. Stąd też od początku tego roku w tym w ciągu kilku ostatnich tygodni utrzymywały się zadowalające parametry frachtowe dla armatorów wielu segmentów żeglugi. Przewidywania analityków na kolejne tygodnie są również jak najbardziej pozytywne.

Jak zatem wygląda rynek frachtowy w ostatnim czasie? O tym w naszej cyklicznej analizie wybranych segmentów morskich rynków frachtowych.

RYNEK PRZEWOZÓW MASOWYCH

Ilość przeznaczonego do transportu węgla nadal systematycznie spada. Po załamaniu się rynku w trakcie pandemii w 2020 roku (-12,7 % ładunków mniej niż w 2019 r.) ten trend jest nadal kontynuowany w 2021 roku. Spadki były  szczególnie widoczne w ostatnich miesiącach i tygodniach, kiedy obniżenie ilości zafrachtowań było znaczące.

Tymczasem jak informuje ministerstwo rolnictwa Ukrainy zbiory zbóż w tym kraju wzrosną w tegorocznym sezonie, porównując do danych z zeszłego roku aż o 17%, tj. do poziomu 75,8 mln ton. Niewątpliwie przyczyni się do zwiększonego zapotrzebowania przewozowego, do którego wykorzystuje się statki masowe. Ukraina jest jednym z największych eksporterów zbóż do wielu krajów świata.

Rekordowa produkcja stali w Chinach również napędza rynek transportu.

W ostatnich tygodniach stawki czarterowe wzrastały lub pozostawały na tym samym poziomie dla większości klas statków masowych w niemal wszystkich regionach świata. Spadki stawek czarterowych w ostatnim tygodniu zaobserwowano tylko w zasadzie dla największego tonażu, tj. jednostek Capesize (od 12 % do 25%) kontraktowanych na rok lub dwa lata w obszarze zarówno Atlantyku jak i Pacyfiku.

Na początku lipca ze względu na gorsze wyniki w sektorze Capesize spadł, ale nieznacznie o kilka punktów procentowych poziom indykatora Baltic Dry Index do wielkości 3,338 punktów. Tak nieznaczne zmiany rynek zawdzięczał odnotowywanym wzrostom w innych sektorach rynku masowego, tj. Panamax oraz Supramax (wzrosty od 2 % do nawet 12%). W kolejnych dniach spadki były jednak kontynuowane i w dniu 7 lipca notowania BDI wynosiły około 3,179 punktów.

Pomimo to warunki frachtowe jak i czarterowe dla segmentu masowców ocenia się jako dobre.

RYNEK OFFSHORE ENERGY

Wydobycie i konsumpcja ropy naftowej

W trakcie spotkania OPEC +, które miało miejsce na początku lipca nie doszło do porozumienia w zakresie zwiększenia produkcji ropy naftowej, co oznacza, że w sierpniu produkcja zostanie utrzymana na tym samym poziomie. Sytuację może zmienić jedynie wcześniejsze spotkanie organizacji.  Ostatnie rozmowy nie odbyły się natomiast bez wewnętrznych tarć a to głównie za sprawą różnicy zdań między Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi a pozostałymi członkami organizacji. Tymczasem ropa naftowa na rynkach międzynarodowych utrzymywała średnią cenę w okolicach USD 75 za baryłkę, zbliżając się w kolejnych dniach do poziomu USD 77 za baryłkę.

Poprawiająca się sytuacja wpływa na pozytywne warunki kontraktowe dla platform wiertniczych. Średnia dzienna stawka kontraktowa na Zat. Meksykańskiej wynosiła USD 220 – 280 tys. i według podawanych powszechnie statystyk był to najlepszy wynik od 2015 roku. Wzrost w okresie trzech miesięcy również był imponujący i wynosił 23%.

Rynek  transportu gazu

Ostatnie tygodnie to stabilizacja warunków frachtowych i czarterowych na rynku przewozów LNG. Średnia dzienna stawka czarterowa na rynku spot dla jednostki o wielkości około 160 tys. m3 pojemności wynosiła około USD 71,500. Trendy stawek czarterowych były wzrostowe (średnia wzrostów na przestrzeni miesiąca około 11%). Tymczasem do naszego świnoujskiego terminala na koniec czerwca przybyła trzecia w tym miesiącu i już 18 w tym roku dostawa LNG.

Na rynku przewozów LPG panowała natomiast odmienna sytuacja. Niemal we wszystkich wielkościach tonażu na różne okresy czarterów występowały trendy spadkowe, które na przestrzeni miesiąca wahały się od kilku do nawet kilkunastu procent.

Rynek  transportu chemikaliów

Na rynku przewozów chemikaliów notowano w ostatnich tygodniach spadki od 1% do 5%. Trend na kolejne tygodnie zapowiada się również spadkowo.

Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels - OCV)

Coraz lepsze kontrakty i zatrudnienie znajdowały jednostki wsparcia branżu offshore oil & gas. O największym uzyskanym kiedykolwiek kontrakcie poinformowała marka Maersk Supply Service. Kontrakt będzie dotyczył wsparcia dla nowobudowanego FPSO w Brazylii realizowanego przez Petrobras dla Libra Consortium.
Odnotowywane były coraz wyższe stawki czarterowe ze względu na odczuwalny brak specjalistycznych statków na światowym rynku wierceń (ang. drillship). Informowano między innymi o mobilizacji dużej jednostki dedykowanej głębokim wierceniom „Valaris DS-12”, który kierował się w rejony Wybrzeża Kości Słoniowej, aby rozpocząć tam w trzecim kwartale tego roku operacje wierceń dla francuskiego giganta  Total Energies. O czarterze statku do ultragłębokich wierceń (powyżej 3,500 metrów) poinformował również włoski Saipem. Nowowybudowany statek o nazwie „Samsung Santorini” został wyczarterowany bezpośrednio z południowokoreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries. Dla tego typu jednostek o wartości około 255 mln USD dzienna stawka czarterowa wynosi około 190 tys. - 210 tys. USD.
Notowane w ostatnich tygodniach wzrosty stawek czarterowych dla jednostek AHTS wynosiły około 3%, dla PSV 6%, MDU (ang. Mobile Drilling Units) 7% oraz dla innych jednostek około 4%.

RYNEK PRZEWOZÓW ROPY I JEJ PRODUKTÓW

Nadal słabe warunki frachtowe i czarterowe panowały na rynku zbiornikowców. Średnie spadki dla tankowców przewożących ropę naftową (ang. dirty) wynosiły około 5%. Wyjątkiem były jednostki Handy o nośności 30 tys. ton, które w ostatnich tygodniach nieznacznie zyskiwały. Podobne średnie spadki w stawkach czarterowych odnotowywały jednostki do przewozu ładunków ropopochodnych (ang. clean). Jak przewidują to analitycy rynku na skutek poprawy w produkcji i konsumpcji ropy naftowej i jej produktów, oczekuje się jednak w pewnej perspektywie czasowej polepszenia sytuacji.

Radosław Marciniak

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.