• <
bulk_cargo_port_szczecin

Raport z rynku żeglugowego – energetyczny boom (tydzień 34-35)

31.08.2020 14:00 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Raport z rynku żeglugowego – energetyczny boom (tydzień 34-35)

Partnerzy portalu

Raport z rynku żeglugowego – energetyczny boom (tydzień 34-35) - GospodarkaMorska.pl
fot. GospodarkaMorska.pl

Dalsza poprawa rynków frachtowych będzie zależała od możliwych przyszłych scenariuszy związanych z rozwojem pandemii COVID 19.  Niemniej jednak w całym tym chaosie i niepewności jest jasny punkt, który napędza aktualnie rynek żeglugowy. Mowa tutaj o inwestycjach w alternatywne źródła energii, od których nie ma już odwrotu. Praca do wykonania w tym zakresie jest olbrzymia, ponieważ zakłada ewolucję z nadal przeważającej w gospodarkach energetyki konwencjonalnej na rozwiązania godne XXI wieku.

Jest to o tyle dobra informacja, że z dużą ilością zadań będzie wiązała się też duża ilość wymaganych do przewiezienia ładunków – głównie inwestycyjnych, a więc tzw. project cargo. Właśnie takie trendy są coraz bardziej widoczne na międzynarodowych szlakach morskich i w światowych portach, w tym również i polskich. Jak wyglądał rynek żeglugowy w przeciągu dwóch ostatnich tygodni w segmentach: jednostek wielozadaniowych, ciężarowców, kontenerowców oraz na rynku promowym i przewozów turystycznych? O tym w naszym kolejnym raporcie, który ukazuje światowe kierunki dokonujących się zmian oraz polski i lokalny w nich udział.

RYNEK STATKÓW WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW  

• Rynek frachtowy
Na skutek intensywnych międzynarodowych poczynań w zakresie projektów farm wiatrowych zauważa się wzmocnioną podaż ładunkową elementów wież wiatrowych, stanowiących tzw. project cargo. O takiej sytuacji informowały między innymi media międzynarodowe, które wskazywały przykładowo Polsko – Chińskie Towarzystwo Okrętowe „Chipolbrok” jako przedsiębiorstwo, które mocno korzysta z tego boomu. Dzięki temu częściej niż miało to miejsce do tej pory statki armatora zawijają na Bałtyk, w tym również do portów polskich. Jednostek własnych armatora jak i czarterowanych w najbliższym czasie powinno być jeszcze więcej.

• Rynek tonażowy
Ruch na rynku kupna i sprzedaży statków drobnicowych i wielozadaniowych oraz ciężarowców jest nadal mały. W tygodniu 34 odnotowano przykładowo jedną sprzedaż statku o nazwie „Ekarma” o DWT 8,232 za cenę 2,3 mln USD. W tym samym tygodniu zezłomowano 2 jednostki wielozadaniowe o nośności 31,388 ton. Nie odnotowano żadnego nowego zamówienia.

RYNEK PRZEWOZÓW KONTENEROWYCH

• Rynek frachtowy i czarterowy
Rynek frachtowy wskazywał nadal tendencje wzrostowe, notując znaczące poprawy w stosunku do poprzednich miesięcy. Zwyżki odnotowywano na większości tras żeglugi kontenerowej. Tym samym zyskiwały rynki czarterowe jednostek kontenerowych. Na koniec tygodnia 34 wydawany przez Ningbo Shipping Exchange (NSE) indykator o nazwie Ningbo Containerized Freight Index (NCFI) wynosił 888,8 punktów i wzrósł tydzień do tygodnia o 1,2%. Zyskiwały przede wszystkim kierunki europejskie i południowoamerykańskie. NCFI jest to indeks, badający sytuację frachtową na rynku przewozu kontenerów na 21 trasach, biegnących z chińskiego portu oceanicznego Ningbo - Zhoushan. Z kolei indykator branżowy - indeks stawek czarterowych prowadzonych przez firmę analityczną Alphaliner wskazywał wzrost 35% w przeciągu okresu ostatniego miesiąca. Inny z indeksów, odnoszących się do stawek czarterowych, tj.: New ConTex również potwierdzał wzrosty, notując w drugiej dekadzie sierpnia 24 punktową zwyżkę i osiągając dobry poziom 392 punktów. Bardzo pożądane na rynku stały się klasyczne panamaxy o wielkości 4,250 TEU, ale zyskiwały w zasadzie wszystkie klasy pojemnikowców. Sytuacja ta obrazuje odnotowywaną na przestrzeni ostatnich tygodni poprawie rynku frachtowych przez co poprawia się również krótkoterminowy rynek tonażowy, bazujący na czarterach.  

• Rynek tonażowy
Ze względu na stosunkowo dobre warunki frachtowe i czarterowe flota wyłączonych z eksploatacji jednostek spadła w tym roku po raz pierwszy poniżej pojemności 1 mln TEU. Dzięki dobrej sytuacji, według informacji przekazywanych przez Alphaliner liczba nieaktywnych statków kontenerowych w dniu 17 sierpnia wynosiła łącznie 223 jednostki o pojemności 969,000 TEU, co stanowiło 4,1 % całości floty kontenerowej. W międzyczasie w tygodniu 34 odnotowano 2 sprzedaże statków kontenerowych za łączną sumę ponad 11 mln USD i DWT 74,319. W tym samym tygodniu zezłomowano również 2 jednostki o nośności ponad 80 tysięcy ton. Jedna z nich o nazwie „Zagora” była wybudowana w Polsce, w Szczecinie w 1995 roku. Statek zezłomowano na plaży w Indiach. W tygodniu 34 nie odnotowano natomiast na międzynarodowym rynku stoczniowym żadnego nowego zamówienia. Dopiero w kolejnym tygodniu 35 źródła medialne podały informacje o dwóch zamówieniach na kontenerowe statki dowozowe (tzw. feedery) na rynku dalekowschodnim o pojemności 668 TEU każdy. Zamówienie zostało zrealizowane przez Hunan Huahang Shipping w stoczni Yiyang Zhonghai Shipyard.

RYNEK PRZEWOZÓW PASAŻERSKICH

• Rynek morskich podróży turystycznych
Ostatnie dwa tygodnie bez większych zmian w sytuacji branży statków wycieczkowych. Niewiele jednostek pływało, ale za to z zachowaniem bardzo rygorystycznych reżimów sanitarnych. O takich działaniach informował między innymi MSC Cruises, którego statek „MSC Grandiosa” zakończył swój pierwszy rejs zrealizowany po okresie fali pandemii.

W innych przypadkach nadal przedłużane są pauzy w operacjach żeglugowych. I tak na przykład armator Cunard przedłużył przestój statku „Queen Elizabeth” od daty listopadowej 2020 roku aż do 25 marca 2021 roku dla statku „Queen Mary  2” do 18 kwietnia i dla „Queen Victoria” do 16 maja. Niemiecka AIDA poinformowała, że sezon jesienno – zimowy rozpocznie w listopadzie, wysyłając między innymi statki na Wyspy Kanaryjskie. Porty i fiordy norweskie dla wycieczkowców są na ten moment niedostępne, więc jakiekolwiek wycieczki w tamte rejony nie są obecnie planowane ani przez AIDĘ, ani też innego armatora.

• Rynek promowy i ro-ro
Na rynku promowym ilość pasażerów sezonowo w ostatnich tygodniach dopisywała, ale wyniki były nadal niesatysfakcjonujące dla wielu linii promowych, ponieważ liczba ta była nadal mniejsza, porównując do okresów wakacyjnych przed pandemią. Poprawiały się również wolumeny przewozów ładunkowych realizowanych przez promy. Tymczasem na rynku polskim Polska Żegluga Bałtycka wraz z innym polskim operatorem promowym – firmą Unity Line przymierzała się do zawiązania spółki Polskie Promy, której głównym celem miałoby być pozyskiwanie środków finansowych na nowe jednostki.

• Rynek tonażowy
Na rynku tonażowym w zakresie nowych zamówień w zasadzie niewiele się działo. Armatorzy odbierali co najwyżej opóźnione nowe jednostki, które były zamawiane wcześniej. Miało to miejsce zarówno w segmencie ro-pax jak i cruiserów. Głośno było  o końcowym etapie odbioru i przechodzeniu prób morskich przez wybudowany we włoskiej stoczni Fincantieri statku „Silver Moon”, który pod koniec października ma dołączyć do floty marki Silversea. Dochodziło też do bardzo ciekawych transakcji, które mogą zmienić rynek wycieczkowców. Grecki armator promowy Seajets zakupił trzy jednostki wycieczkowe od wyprzedającej je firmy Carnival. Czy jest to pomysł na wejście na nowy rynek, czy jedynie spekulacyjna gra tonażem? Kolejne post-pandemiczne sezony pokażą, ile na rynku graczy zniknęło, a ilu pojawiło się nowych.

Radosław Marciniak

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.