• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Przekręty na morskich szlakach. Rosji (nie tylko) halsowanie między sankcjami

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Przekręty na morskich szlakach. Rosji (nie tylko) halsowanie między sankcjami

Partnerzy portalu

Przekręty na morskich szlakach. Rosji (nie tylko) halsowanie między sankcjami - GospodarkaMorska.pl
Fot. Sovcomflot

Rosja omijała sankcje, stosując proste chwyty z przeładunkiem towarów na morzu lub w porcie, lub wykorzystując zmiany bandery lub armatora. A pomagają jej armatorzy wielu państw, pływający pod wygodnymi banderami. A także wiele państw, które nie włączyły się w ogóle w proces ograniczenia handlu z Rosją. Wiele państw i firm wykorzystało ten moment do robienia na wojnie biznesu.

Przeładunki ropy na morzu (STS) stały się częstą praktyką. Dominuję cztery bandery: Malta, Liberia, Panama i Wyspy Marshalla. Zbiornikowce załadowane ropą pływające pod tymi banderami wykorzystują do wykonywania operacji przeładunku warunki panujące na Morzu Alborańskim i  na Morzu Czarnym.

Do tego dochodzą wyłączania systemów identyfikacji. Tego typu aktywność zbiornikowców pływających pod banderą Kamerunu na południowym Atlantyku wzrosła z siedmiu zdarzeń w 2021 r. do 315 zdarzeń w 2022 r.

Sposoby omijania sankcji wnikliwie opisuje raport firmy Windward, wiodącej firmy analitycznej wykorzystującej Maritime AI™.  Windward od grudnia 2021 r. notowany jest na London Stock Exchange (LON:WNWD).  Zajmuje  się wykorzystaniem sztucznej inteligencji do obserwacji biznesu morskiego. Jest wielopłaszczyznową platformą do zarządzania ryzykiem w transakcjach i handlowych relacjach morskich.

Na bazie informacji uzyskanych z platformy AI eksperci Windward zidentyfikowali, jakie zastosowano  oszukańcze praktyki żeglugowe (DSP - deceptive shipping practices) i sposoby omijania sankcji wprowadzonych przez USA, UE i inne kraje.

- Zachód pozostaje stosunkowo zjednoczony, a środki takie jak [wyznaczony przez UE – MG] pułap cen ropy zadziałały i  średnia miesięczna liczba zbiornikowców, które zawinęły do portów w Rosji oraz do portów w USA/UE/Wielkiej Brytanii, spadła po inwazji [Rosji na Ukrainę – MG] o  34% - ustalili analitycy  Windward.

- W 2022 r. zaobserwowano istotne zmniejszenie zależności krajów europejskich od rosyjskiej ropy, przy czym import drogą morską do głównych miejsc docelowych znacznie spadł we wrześniu, październiku i listopadzie – stwierdzają analitycy Signal Ocean Platform.

Azja bojkotuje sankcje

- Ale kraje takie jak Indie, Chiny i Korea Południowa najwyraźniej nie zgodziły się na przestrzeganie sankcji, a dane pokazują znaczny wzrost ich zaangażowania w statki, które niedawno zawijały do portu w Rosji – stwierdza się w raporcie Windward z lutego br.

Obserwując statystyki obrotów terminali naftowych w Azji wyraźnie widać, że Chiny i Indie, a także główne kraje azjatyckie, od kwietnia do listopada systematycznie odbierały coraz większe ilości rosyjskiej ropy naftowej, co zaowocowało historycznym rekordem dostaw rosyjskiej ropy przeznaczonych do Azji w bieżącym roku – stwierdza raport Signal Ocean Platform.

W grudniu ubr.  Signal Ocean Platform zapowiadał, że „czas pokaże, czy pułap cenowy wprowadzony przez kraje G7 wpłynie na spójność dostaw rosyjskiej ropy do Azji.

W grudniu 2022 r. Reuters informował, że rosyjska ropa naftowa z Uralu jest sprzedawana z jeszcze większymi dyskontami po europejskim zakazie importu rosyjskiej ropy, a główny nabywca, Indie, kupuje baryłki po cenie znacznie niższej niż 60 USD. Rosja szuka azjatyckich nabywców za około 1 milion baryłek dziennie, podczas gdy Unia Europejska ogranicza import z Moskwy. Na efekty nie trzeba było długo czekać.

IEA ustaliła, że eksport rosyjskiej ropy wzrósł w styczniu do 8,2 baryłek dziennie przed wejściem w życie unijnego embarga i limitu cenowego G7 na produkty rafinowane. Eksport ropy naftowej wzrósł o blisko 300 kb/d m/m, pomimo dalszego spadku dostaw do UE o 450 kb/d.

Eksport produktów utrzymywały się na stałym poziomie około 3,1 mb/d. Przychody Rosji z eksportu szacuje się na 13 mld USD, nieznacznie więcej niż w grudniu, ale o 36% mniej niż rok wcześniej – czytamy w Oil Market Report z lutego br. Rosja omija zakazy dostaw, nie tylko sprzedając ropę po zaniżonych cenach do wybranych odbiorców.

Czarna flota i przeładunki w morzu

Od początku napaści na Ukrainę liczba dostaw opartych na przeładunkach między statkami (STS) utrzymuje się na stałym poziomie – ustalił Windward zaznaczając, że dzieje się to pomimo zakazu odbioru ropy naftowej od Rosji i przepisów dotyczących limitów cenowych, po jakich można kupować ropę od Rosji.

- Jest to prawdopodobnie związane z  grupą statków działających w ramach “dark fleet”, wykorzystaniu manipulacji z wyłączaniem systemów identyfikacji statków i  przy użyciu DSP – wyjaśnia Windward, który na bieżąco śledził ruch statków rosyjskich, wykorzystując AI.

Wojna znacząco wpłynęła na przepływy handlowe z Rosji. Eksperci Windward porównali  dane z zimy i lata przed i po inwazji, aby przeanalizować skutki wojny oraz wynikające z niej zakazy i sankcje. Głównym wnioskiem z tej analizy jest stwierdzenie, że „Przepływ dostaw  do USA  statkami powiązanymi z Rosją został prawie całkowicie zatrzymany”.

Stwierdzono, że morskie handel  między Rosją a Azją, który dotąd przebiegał przez Morze Śródziemne i Przylądek Dobrej Nadziei prawie całkowicie formalnie zamarł. Bowiem został zastąpiony przez statki pływające pod innymi banderami niż rosyjska.

Europa i USA – drastyczne zmiany dostaw

Analiza połączeń morskich w Europie dokonana przez Windward wskazuje na kilka interesujących zmian w transporcie morskim ropy i ładunków masowych.  Transport morski przez  cieśniny duńskie oraz szlakach Wołga-Don pozostały nienaruszone. Rosyjski handel morski przeniósł się na Morze Śródziemne. Północna część Europy wydaje się bardziej aktywna w 2022 r. Ożywienie zauważono w centralnych portach Morza Północnego.

Zbadano również dynamikę zawinięć do portów USA, Wielkiej Brytanii oraz UE uznając to za istotny miernik skuteczności Zachodu w ograniczaniu zysków z eksportu ropy naftowej, produktów i gazu.

- Przed wojną 496 statków towarowych (średnia miesięczna) zawijało do portów w USA/UE/Wielkiej Brytanii z dostawami z portów Rosji. Liczba ta spadła do 241 po inwazji na Ukrainę, co oznacza spadek o 51% - wyliczono w raporcie Windward.

Średnia miesięczna liczba statków docierających z portów rosyjskich do  USA/UE/Wielkiej Brytanii zmniejszyła się o 34% w porównaniu ze stanem przed inwazją. Największy spadek liczby jednostek nastąpił wśród zbiornikowców dostarczających ropę i produkty.

STS i omijanie sankcji

W przeciwieństwie do Zachodu, Indie, Chiny i inne kraje w Azji utrzymują bardziej przychylną lub przynajmniej bardziej niejednoznaczną politykę wobec handlu z Rosją. W rezultacie obserwacja ruchu statków między Rosją a portami Indii, Chin i Korei Południowej pokazuje znaczny wzrost aktywności statków, które zabierały ładunek w portach Rosji.

Windward wyliczył, że 182 statki towarowe (średnia miesięczna) kursowały z portów do Indii, Chin i Korei Południowej przed inwazją  Rosji. Liczba ta wzrosła do 270 po inwazji, co stanowi wzrost o 49%. Średnia miesięczna liczba zbiornikowców na tych samych trasach wzrosła o 48% w porównaniu ze stanem przed i po inwazji.

Do przerzutu towarów z Rosji do odbiorców poza UE i USA wykorzystywano również porty w Afryce Północnej. Od początku wojny nastąpił 147% wzrost zawinięć do portów zbiornikowców z Rosji. Większość z nich były to statki z ropą naftową.

Ustalenia dotyczące przepływów handlowych i zawinięć do portów pokazują, że podczas gdy Zachód był sumienny i zjednoczony w kwestii utrzymania sankcji, Wschód rozwinął biznes z Rosją – podsumowuje raport Windward, podkreślając, że na znaczną skalę stosowane były również praktyki DSP. Więcej dokładnych wyliczeń zawiera obszerny raport Windward.


Figures 1 & 2: Russia-owned/affiliated vessels in July 2021 vs. July 2022



Figures 3 & 4: Russia owned/affiliated vessels in January 2022 vs. January 2023

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.