sons
Wybuch pandemii Covid-19 wciąż odbija się na globalnej gospodarce, silnie odczuwalny jest nadal w branży morskiej. W ostatnim tygodniu maja Komisja Europejska zaproponowała utworzenie „funduszu naprawczego" dla wszystkich 27 państw członkowskich o wartości 750 mld euro (825 mld dolarów) na odbudowę gospodarki po pandemii Covid-19. Fundusz w wysokości 750 mld EUR stanowiłby uzupełnienie uzgodnionego w kwietniu pakietu wsparcia w wysokości 540 mld EUR, którego uruchomienie zaplanowano na 1 czerwca.
Wskaźniki ekonomiczne
Indeks ClarkSea wzrósł o 4% w ujęciu tydzień do tygodnia do 11 656 USD/dziennie. Średnia w bieżącym roku wzrosła o 50% w ujęciu rok do roku.
W ostatnim tygodniu maja Komisja Europejska zaproponowała utworzenie „funduszu naprawczego" dla wszystkich 27 państw członkowskich o wartości 750 mld euro (825 mld dolarów) na odbudowę gospodarki po pandemii Covid-19. Fundusz w wysokości 750 mld EUR stanowiłby uzupełnienie uzgodnionego w kwietniu pakietu wsparcia w wysokości 540 mld EUR, którego uruchomienie zaplanowano na 1 czerwca.
W pierwszym kwartale bieżącego roku gospodarka Japonii poważnie ucierpiała na skutek wybuchu epidemii Covid-19 i weszła w recesję po spadku PKB o 2,2% r/r w I kw. 2020 r. Dla Japonii jest to drugi z kolei kwartalny spadek PKB, jako jego przyczynę podano spadek eksportu i konsumpcji prywatnej.
Przemysł stoczniowy
Wybuch epidemii Covid-19 w dalszym ciągu wpływa na nastroje inwestorów na rynku nowych budów – dotychczas zgłoszono zamówienia na 225 statków w 2020 roku, co w ujęciu rocznym oznacza spadek o 49 % w stosunku do roku poprzedniego.
W sektorze tankowców, Neda Maritime sfinalizowała kontrakt w koreańskiej stoczni Daehan na dwie jednostki LR 2, po jednej w zamówieniu podstawowym i zamówieniu opcjonalnym, każda o nośności wynoszącej 115 000 DWT, dostawa jest planowana na koniec 2021 r. Dayang Offshore ogłosił zamówienie dla jeszcze nie potwierdzonego armatora na 2 zbiornikowce bunkrowe o nośności 7999 DWT. Jednostki te mają być dostarczone w 2022 roku.
W sektorze gazowców, Hyundai Mipo pozyskało zamówienie złożone przez Eastern Pacific na 3 gazowce LPG w ramach zamówienia podstawowego i 2 jednostki w ramach zamówienia opcjonalnego, każdy o pojemności 40 000 m3. Statki będą wyposażone w silniki zdolne do pracy zarówno na paliwie konwencjonalnym jak i LPG. Dostawa jednostek ma nastąpić od kwietnia 2022 roku.
W sektorze kontenerowców, chiński armator Zhejiang Seaport Shipping zamówił w stoczni Jiangsu New Yangzijiang 4 feedery niewyposażone w urządzenia przeładunkowe o pojemności 1000 TEU. Dostawa jednostek ma się odbyć do połowy 2022 roku.
Recycling statków
Na subkontynencie indyjskim nadal nie jest wiadome kiedy, wprowadzone z powodu pandemii, "blokady" zostaną zniesione. Indie prawdopodobnie przedłużą okres restrykcji do 15 czerwca. Mimo tego nastąpił pewien postęp w branży recyklingu statków. Do tej pory statki przeznaczone do złomowania w indyjskich stoczniach mogły być dostarczone pod warunkiem, że na pokładzie znajdowała się wyłącznie indyjska załoga. Obecnie, według doniesień, dokonuje się uzgodnień w celu umożliwienia dostarczania statków z zagraniczną załogą na pokładzie. W Bangladeszu sytuacja także uległa poprawie, umożliwiono sztrandowanie statków z zagraniczną załogą na pokładzie na plażach tamtejszych stoczni złomowych.
Dowodem na poprawę sytuacji na rynku złomowania statków jest udana sprzedaż do stoczni w Pakistanie jednostki klasy Capesize „NEW ATHENS”. W ostatnim tygodniu maja odnotowano również sprzedaż największego kontenerowca jaki kiedykolwiek został sprzedany do recyklingu.
Rynek czarteru na czas
W sektorze zbiornikowców odnotowano kilka transakcji w zakresie czarteru na krótki czas. Między innymi, firma handlowa Trafigura podpisała umowę na czarter zbiornikowca klasy Afrmax „ASTRO SCULPTOR" na okres 60-120 dni ze stawką w wysokości 20 7500 USD za dzień. Clearlake wyczarterował jednostkę LR2 „ZANTORO” na okres 45-90 dni, ze stawką na poziomie 34 000 USD/ dzień i jednostkę MR (Medium Range) „T MATTERHORN” na okres jednego roku po stawce 13 750 USD/dzień.
W sektorze masowców klasy Panamax odnotowano pięć transakcji w zakresie czarteru na krótki czas, wśród czarterujących znalazł się Olendorff, Starboard i Norden, które zabezpieczają tonaż. Bulk Marine wyczarterował jednostkę klasy Handysize "GLOBAL ARC" zbudowaną w 2013 roku na okres 7-9 miesięcy po stawce wynoszącej 88% średniej BSI 10TC ( Baltic Exchange Supramax Index).
Rynek kontenerowców
W maju na rynku czarterowym kontenerowców warunki nadal się pogarszały, rosła flota kontenerowców niewykonujących pracy. Mimo, że od końca 2019 r. stawki czarterowe znacznie spadły w całym przedziale wielkości rynku czarterowego kontenerowców to właśnie stawki za większe klasy wielkościowe pozostają pod najbardziej dotkliwą presją. Stawka czarteru na czas dla jednostek starego Panamaxu o pojemności 4400 TEU na okres 6-12 miesięcy spadła o 46% w stosunku do poziomu z początku roku i wynosi 7 500 USD za dzień. Stosunkowo lepiej dzieje się w sektorze feederów.
Rynek kupna i sprzedaży statków
Na rynku kupna i sprzedaży tankowców kolejny spokojny tydzień. Indeks cen używanych tankowców spadł o 8% od końca kwietnia. Torm sprzedał dla nieujawnionych nabywców jednostkę „TORM KRISTINA" (105 002 DWT, zbudowaną w 1999 r. przez Halla Engineering and Heavy Industries) za 10 milionów dolarów. Jest to dobra cena w porównaniu do sprzedaży o rok młodszego statku „BLUE SUN" (105 856 DWT, zbudowanego w 2000 roku przez Hyundai HI (Ulsan), który w kwietniu został sprzedany także za 10 mln dolarów.
W sektorze masowców odnotowano sprzedaż jednostki klasy Post-Panamax „LM SELENE” (93 258 DWT, zbudowanej w 2009 r. przez Jiangsu New YZJ) za niską cenę 9 mln USD. Dla porównania, w styczniu masowca tej samej klasy wielkościowej „OCEAN SAPPHIRE” (93 029 DWT, zbudowanego w 2012 r. przez COSCO DALIAN SY) sprzedano za około 13 mln USD.
W sektorze masowców klasy wielkościowej Supramax, jednostka projektu Dolphin 57 „BLUE MARLIN I” (57 078 DWT, zbudowana w 2008 r. przez Zhejiang Zhenghe SB, C4x30T) na chińskiej aukcji sądowej została sprzedana chińskim nabywcom za 4,85 mln USD.
Japońscy właściciele jednostki „GLORIOUS FUTURE” (24 781 DWT, zbudowaną w 2006 r. przez Kurinoura Dock, C4x30T) zaprosili do składania ofert na jej zakup, obecne negocjacje cenowe oscylują wokół niskiej ceny 3 mln USD.
Rynek masowców
W czwartym tygodniu maja nastąpiła niewielka poprawa zarobków masowców średniej klasy wielkościowej, jednakże średnie zarobki jednostek klasy Kamsarmax pozostają nadal poniżej 6 000 USD/dzień.
Rynek ropy naftowej
Import ropy do Chin rośnie pomimo problemów wywołanych pandemią Covid-19. Według szczegółowych danych o imporcie z Chin, Rosja wyprzedziła Arabię Saudyjską w dostawach ropy do Państwa Środka. Przesyłki ropy z Rosji w kwietniu wzrosły o 6% w ujęciu miesiąc do miesiąca (+18% r/r) do 1,76 mln baryłek dziennie. Przyczyniły się do tego rosnące wskaźniki wykorzystania ropy w chińskich, niezależnych rafineriach „teapot" (niższa kompleksowość i gorsza efektywność energetyczna) i konkurencyjna cenowo ropa URAL. W kwietniu, import ropy z Arabii Saudyjskiej spadł o 26% w ujęciu miesiąc do miesiąca (-18% r/r) do 1,26 mln baryłek dziennie. Oczekuje się, że w maju dostawy ropy z Arabii Saudyjskiej wzrosną w związku z wyższymi dostawami saudyjskiej ropy do Chin w kwietniu.
Handel morski
Coronado Global Resources (jeden z największych na świecie producentów wysokiej jakości węgla metalurgicznego) ogłosiło, że produkcja w kopalniach węgla Buchanan i Logan (znajdujące się odpowiednio w amerykańskich stanach Wirginia i Wirginia Zachodnia) zostanie wznowiona na początku czerwca. Kopalnie te w ostatnich miesiącach były bezczynne w wyniku spadku popytu i cen. Kopalnie te łącznie wytwarzają ok. 7 mln ton rocznie węgla koksowego i ok. 1 mln ton rocznie węgla energetycznego.
W zeszłym roku Argentyna i Paragwaj jako czołowi producenci i eksporterzy soi wyeksportowały 15 mln ton soi, co stanowi 10% światowego eksportu. Jednakże w tym roku najniższy od dziesięcioleci poziom wody w rzece Parana zakłóca transport soi oraz wpływa na rynki eksportowe. Importerzy poszukują innych dostawców, aby wypełnić luki w dostawach.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii