• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Ślady agresji. Wpływ konfliktu Rosji z Ukrainą na globalny rynek żeglugowy

jj

15.11.2023 10:10 Źródło: OECD
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Ślady agresji. Wpływ konfliktu Rosji z Ukrainą na globalny rynek żeglugowy

Partnerzy portalu

Agresja Rosji przeciwko Ukrainie pozostawia trwałe ślady na globalnych rynkach żeglugi i budowy statków, wywołując zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie skutki dla branży.

Bezpośrednie skutki wojny przejawiają się przede wszystkim zakłóceniami działań żeglugowych na Morzu Czarnym i Azowskim. Porty ukraińskie doznały potężnych szkód, a statki padły ofiarą ostrzałów, co doprowadziło do przerwania działań operacyjnych. Umowa zbożowa, choć na chwilę przyniosła pewną ulgę, wygasła w lipcu 2023 roku, a handel morski produktami ukraińskimi nadal jest silnie ograniczony.

Sankcje międzynarodowe wymierzone w Rosję i Białoruś również mają wpływ na sektor. Ograniczenia w dostępie rosyjskich statków do portów krajów OECD i ogólne utrudnienia w żegludze morskiej z i do Rosji skłaniają ją do redukcji zależności od zagranicznych dostawców. Szczególnie widoczne są skutki sankcji dla rosyjskiej branży stoczniowej, która w dużej mierze opiera się na sektorze militarnym. Zamówienia rosyjskich armatorów na jednostki w stoczniach krajów OECD zostały wstrzymane z powodu sankcji. Jednocześnie nastąpił drastyczny spadek nowych zamówień i ukończeń statków w rosyjskich stoczniach.

Pośrednie skutki wojny i sankcji są równie istotne. Międzynarodowe sankcje przeciw Rosji doprowadziły do przerw w rejsach i dostawach. Firmy przewozowe z Zachodu wstrzymały rezerwacje statków na trasach z i do Rosji, a Unia Europejska zablokowała dostęp rosyjskich jednostek do portów UE. Sankcje nałożone na bank VTB i armatora Sovcomflot zagrażają kontraktom wartym miliardy dolarów w stoczniach krajów OECD.

Globalny handel morski nie unika wpływu wojny, a rynki surowców, takich jak zboże, ropa i skroplony gaz ziemny, zaczynają reorganizować swoje trasy i źródła zaopatrzenia. To z kolei skutkuje wzrostem kosztów ubezpieczeń i opóźnień w dostawach.

W dłuższej perspektywie spodziewane są dalsze zmiany w strukturze handlowej i zwiększona potrzeba zgodności z sankcjami. Rynek morski będzie musiał kontynuować dostosowywanie się do sankcji i być gotowym na ewentualne kolejne ograniczenia. Ważne jest identyfikowanie jednostek objętych sankcjami w całym łańcuchu dostaw, obejmującym ubezpieczenia, bankowość i pochodzenie ładunków. Sankcje mają wpływ na różne aspekty działalności morskiej, co wymaga ostrożnego monitorowania i zrozumienia ich skutków dla przyszłości sektora.

Czytaj więcej >>

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.