Po burzliwym roku, w którym Kanał Sueski został zablokowany przez duży kontenerowiec Ever Given, władze ogłosiły plany wprowadzenia podwyżki opłat dla prawie wszystkich statków korzystających z Kanału w 2022 roku.
Zapowiedź wzrostu opłat pojawia się w momencie, gdy Kanał doświadcza rekordowego ruchu.
Stawki dla statków przepływających przez Kanał zostaną podniesione o 6 proc., począwszy od lutego 2022 roku. Chociaż Kanał Sueski odniósł ogromne korzyści ze wzrostu wolumenu i tranzytu nowych, większych statków, to jednak musi się też zmierzyć z rosnącą konkurencją. Podczas wiosennej blokady linie żeglugowe zdecydowały się wysłać część swoich statków do Afryki, podczas gdy Rosja intensywnie promowała zalety swojego Szlaku Północno-Morskiego. Kanał Panamski również starał się zwiększyć ruch, oferując coraz większą konkurencję w postaci opłat za przejazd.
Osama Rabie, przewodniczący władz Kanału Sueskiego, powiedział, że rozważając podwyżki stawek, dokładnie prześledzili i przeanalizowali wszystkie zmienne związane z rynkiem żeglugowym, światowymi wskaźnikami ekonomicznymi i globalnym ruchem handlowym. Oznajmił, że starają się stosować zrównoważoną i elastyczną strategię marketingową i cenową, która spełnia jednakowo interesy władz, oraz ich klientów i bierze pod uwagę globalne warunki ekonomiczne. Podwyżka stawek została zbilansowana z prognozami Międzynarodowego Funduszu Monetarnego i Światowej Organizacji Handlu dotyczącymi globalnego wzrostu gospodarczego, jednocześnie pozwalając im na świadczenie usług nawigacyjnych dla tranzytu przez Kanał. Przewodniczący porównał również usługi świadczone przez Kanał Sueski w stosunku do innych, konkurencyjnych tras.
Władze stwierdziły jednak, że zwolnią z podwyżki taryf zarówno gazowce LNG, jak i wycieczkowce. Handel morski LNG - jest bardzo konkurencyjnym rynkiem. W październiku przez kanał przepłynęły 84 gazowce LNG, w porównaniu do 46 w roku poprzednim, przy wzroście tonażu o 87 procent. W przyszłości Urząd będzie modyfikował stawki dla metanowców z 25 do 15 procent, począwszy od tego miesiąca.
Statki wycieczkowe zostały najbardziej dotknięte pandemią COVID-19, a podejmowane działania mają na celu wsparcie przywrócenia ruchu statków. Podobnie, władze Kanału Panamskiego rozważają również propozycje dostosowania stawek dla statków wycieczkowych, aby również wesprzeć ich powrót do sektora.
Decyzja o podniesieniu taryf nastąpiła po tym, jak Kanał Sueski ustanowił nowy rekord tranzytu w październiku tego roku. Liczba statków wzrosła o 14 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym, a łączna liczba przepraw wyniosła 1 847. Tonaż netto wzrósł o ponad 11 procent do 112,1 mln ton, co przyczyniło się do wzrostu przychodów o 12 procent do ponad 551,1 mln dolarów.
W dniu 29 września 2021 roku władze Kanału odnotowały najwyższą w historii dzienną liczbę tranzytów - łącznie było to 87 statków - 49 jednostek poruszało się w kierunku północnym, a 38 w kierunku południowym.
W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2021 roku w Kanale odnotowano prawie dziewięcioprocentowy wzrost tonażu. W sumie było to 17 020 statków w porównaniu do 1 380 w pierwszych 10 miesiącach 2020 roku.
Władze przewidują, że w nadchodzącym roku utrzymają się wysokie obroty i twierdzą, że są przygotowane do zarządzania ruchem. Kontynuują również wysiłki mające na celu unowocześnienie swoich operacji i poprawę jakości usług na Kanale.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek