• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

ONZ: Światowa żegluga potrzebuje „nowej rewolucji napędowej” dla zeroemisyjnej przyszłości

PMK

03.11.2019 19:50 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski ONZ: Światowa żegluga potrzebuje „nowej rewolucji napędowej” dla zeroemisyjnej przyszłości
ONZ: Światowa żegluga potrzebuje „nowej rewolucji napędowej” dla zeroemisyjnej przyszłości - GospodarkaMorska.pl

- Jeśli emisje z przemysłu morskiego nie zostaną zmniejszone, zmierzamy w kierunku „katastrofy ekologicznej” - powiedziała na szczycie Global Maritime Forum, zastępca szefa Konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD), Isabelle Durant.

Poglądy Durant powtórzyła Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO), której rzecznik, Lee Adamson, zauważył, że obecny poziom emisji z żeglugi jest „nie do zaakceptowania” i że przemysł potrzebuje „nowej rewolucji napędu”, aby całkowicie ograniczyć emisje z sektora.

Według IMO żegluga będzie miała zasadnicze znaczenie dla wizji ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju, zapewniając niezawodny, energooszczędny i tani sposób transportu ponad 80 procent światowego handlu.

Niemniej jednak emisje gazów cieplarnianych wytwarzane przez sektor są znaczące, a według Banku Światowego sektor nie dotrzymał kroku innym formom transportu, jeśli chodzi o działania w dziedzinie ochrony klimatu. Bank Światowy szacuje, że jeden duży statek żeglugowy wytwarza tyle siarki, co 50 milionów samochodów.

Przemawiając na panelu plenarnym na temat znaczenia drastycznego ograniczenia emisji z morza, Durant powiedziała, że przemysł morski jest w dużym stopniu uzależniony od formy paliwa płynnego o dużym śladzie węglowym. Oczekuje się, że światowy handel morski podwoi się w ciągu najbliższych dwudziestu lat, co oznacza, że konieczne jest zapewnienie, aby statki były zasilane w sposób o wiele bardziej zrównoważony. Właśnie dlatego ONZ prowadzi szereg projektów mających na celu znaczne ograniczenie emisji, a ostatecznie ich całkowite wyeliminowanie.

- W 2018 roku państwa członkowskie IMO przyjęły wstępną strategię ograniczenia emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu morskiego i całkowitego ich wycofania, tak szybko, jak to możliwe - wyjaśnił Adamson.

Dodał, że biorąc pod uwagę spodziewany wzrost handlu i transportu, statki znajdujące się obecnie na morzu będą musiały ograniczyć swoje emisje o około 80 procent, a od 2030 roku nowo zbudowane jednostki będą musiały być całkowicie wolne od emisji.

- Oczekujemy, że strategia doprowadzi do nowej rewolucji napędowej. Konieczne jest zwiększenie atrakcyjności handlowej statków o zerowej emisji dwutlenku węgla i ukierunkowanie inwestycji na innowacyjne zrównoważone technologie oraz alternatywne paliwa niskoemisyjne i bezemisyjne – dodał Adamson.

Statki zasilane bateriami

Branża żeglugowa bada obecnie wiele opcji. Należą do nich promy zasilane bateriami i hybrydowe, statki testujące biopaliwa lub wodorowe ogniwa paliwowe oraz napęd wspomagany wiatrem.

Przykładem jest norweska firma promowa Color Line, która zbudowała największy na świecie hybrydowy statek typu plug-in, zdolny do przewozu 2000 pasażerów i 500 samochodów między miastami Strømstad w Szwecji i Sandefjord w Norwegii.

Akumulator na statku zapewnia manewrowanie i żeglowanie do 60 minut z prędkością do 12 węzłów, co oznacza, że ostatni etap trwającej dwie i pół godziny podróży przez fiord prowadzący do portu Sandefjord jest bezemisyjny.

Norwegia jest także domem dla Brødrene Aa, konstruktora wysoce wydajnych promów z włókna węglowego, które mogą zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 40 procent w porównaniu z tradycyjnymi jednostkami pływającymi. Firma opracowała koncepcyjny statek, który działa wyłącznie na baterie i wodór, przewidując przyszłość, w której promy o zerowej emisji będą normą.

Partnerstwo na rzecz postępu


Adamson ostrzegł, że pomimo tych zachęcających sygnałów, działania muszą być podejmowane znacznie szybciej.

- Status quo jest nie do przyjęcia ze względu na wpływ emisji ze statków, nie tylko w celu przeciwdziałania zmianom klimatu, ale także na zdrowie ludzi i środowisko, a to wiąże się z własnymi kosztami, które ponosi również społeczeństw - powiedział Adamson.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35101,00 $ tona 1,01% 23 lip
 Cynk 2944,00 $ tona 0,82% 23 lip
 Aluminium 2492,00 $ tona 1,76% 23 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.