Prezentujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych autorstwa MGMiŻŚ.
Wskaźniki ekonomiczne
Indeks ClarkSea wzrósł o 2 proc. w ujęciu tydzień do tygodnia i wynosi 11 922 USD dziennie, średnia w ciągu bieżącego roku wzrosła o 30 proc. w ujęciu rok do roku.
Według danych opublikowanych przez Biuro Analiz Ekonomicznych Departamentu Handlu USA, Produkt Krajowy Brutto kraju spadł o 9,5 proc. rok do roku w II kwartale 2020 roku. Jest to najostrzejszy kwartalny spadek PKB w historii USA. Wprowadzony na terenie całego kraju „lockdown” sprawił, że wydatki konsumpcyjne spadły o 10,7 proc. rdr, podczas gdy wartość importu i eksportu spadła odpowiednio o 22,1 proc. i 23,7 proc.
Najostrzejszy kwartalny spadek PKB odnotowały także Niemcy, gospodarka skurczyła się w II kwartale bieżącego o 11,7 proc. rdr (w I kwartale o 2,2 proc.). Import, eksport, inwestycje i wydatki konsumpcyjne odnotowały znaczny spadek w ujęciu rok do roku. Stopa bezrobocia w lipcu utrzymała poziom z czerwca i wyniosła 6,4 proc. (nieznacznie wzrosła z odnotowanych 5 proc. w marcu).
Przemysł stoczniowy
Epidemia Covid-19 nie tylko znacząco wpłynęła na osłabienie apetytu inwestorów odnośnie budowy nowych statków, ale i spotęgowała obawy dotyczące wyboru technologii i paliw. Dotychczas w bieżącym roku zakontraktowano budowę 312 statków. Stanowi to spadek w ujęciu rocznym o 53 proc.
W sektorze gazowców, chińska stocznia Jiangnan podpisała kontrakt z AW Shipping (spółka joint venture składająca się z ADNOC i Wanhua Chemical) na budowę trzech jednostek VLGC w ramach zamówienia podstawowego i dwie jednostki w ramach zamówienia opcjonalnego, każdy o pojemności 86 000 m3. Statki te będą wyposażone w silniki dual-fuel LPG, dostawa jednostek ma rozpocząć się od trzeciego kwartału 2022 roku. Hyundai HI (Ulsan) otrzymała dwa zamówienia, każde na dwa gazowce o pojemności 174 000 m3, wszystkie cztery statki mają być dostarczone do połowy 2023 roku.
Stocznia Hyundai Mipo podpisała umowę z krajowym armatorem na budowę promu pasażerskiego, który pomieści 375 pasażerów. Prom będzie zasilany bateriami, a jego dostawa jest planowana w październiku 2022 roku.
Recykling statków
Poprawiająca się sytuacja na rynkach frachtowych przekłada się na niewielką liczbę jednostek wycofywanych z eksploatacji, co uniemożliwia wykorzystanie w pełni mocy przerobowych stoczni recyklingowych w Bangladeszu, Indiach i Pakistanie. Dalszy wzrost stawek wydaje się być nieunikniony, głównie ze względu na brak dostępnego tonażu.
W Hongkongu zapowiedziano wprowadzenie dalszych ograniczeń dotyczących zmian załogi statków, podobna regulacja może wkrótce zostać wprowadzona w Singapurze. Sytuacja ta budzi niepokój wśród właścicieli statków jak i pośredników kupujących za gotówkę, gdyż może stanowić powrót do sytuacji sprzed kilku miesięcy, kiedy to były problemy z dostarczeniem statków do stoczni.
Rynek czarteru na czas
W sektorze kontenerowców, Pan Ocean wyczarterował statek „DONG-A THEMIS”, zbudowany w 2016 roku na okres 3-4 miesięcy w cenie 10 000 USD/dzień. Jakiś czas temu Shell wyczarterował jednostkę VLCC „NAVE UNIVERSE” na okres osiemnastu miesięcy w cenie 18 000 USD dziennie i 50 proc. udziałem w zyskach powyżej 38 000 USD/dzień.
W sektorze masowców, zbudowana w 2014 roku jednostka Kamsarmax „SSI DIGNITY'' została wyczarterowana przez Cargill na okres 11-13 miesięcy w cenie 10 500 dolarów/dzień. Orientacyjna stawka czarterowa jednostek „non-eco” klasy Capesize na okres jednego roku wzrosła do 16 750 USD/dzień.
Rynek kontenerowców
Od połowy czerwca, po gwałtownym spadku w okresie pierwszych pięciu miesięcy bieżącego roku, stawki czarterowe kontenerowców zaczęły rosnąć. Największa poprawa stawek nastąpiła w segmencie statków o pojemności powyżej 3 500 TEU.
Na koniec lipca, stawka czarterowa na okres 6-12 miesięcy dla jednostek „old Panamax” o pojemności powyżej 4 400 TEU wyniosła 10 500 USD/dzień, co oznacza wzrost o 11 proc. w ujęciu tydzień do tygodnia i o 54 proc. od połowy czerwca.
Stawka dla statku pojemności 6800 TEU na okres 6-12 miesięcy wyniosła 16 500 USD/dzień, co oznacza wzrost o 14 proc. w ujęciu tydzień do tygodnia i o 54 proc. od połowy czerwca. Jednak poziomy stawek w obu sektorach pozostają znacznie poniżej poziomów z początku roku (odpowiednio -24 proc. i -34 proc.).
Stawka statku o pojemności 2 750 TEU na okres 6-12 miesięcy jest obecnie o 15 proc. wyższa od poziomu z połowy czerwca. Ogólnie rzecz biorąc, indeks stawek czarterowych wyniósł 47 punktów na koniec lipca, co oznacza wzrost o 16 proc. w stosunku do najniższego poziomu z połowy czerwca, ale nadal spadł o 23 proc. od początku 2020 r.
Rynek kupna i sprzedaży statków
W sektorze używanych tankowców, klienci Meiji Shipping sprzedali jednostkę „EAGLE MELBOURNE” (50 079 DWT, zbudowany w 2011 roku przez Onomichi Dockyd) za 16 mln USD.
W sektorze używanych masowców, japońscy właściciele sprzedali klientom Seacon jednostkę Newcastlemax „PACIFIC OAK” (203 212 DWT, zbudowaną w 2005 roku przez Universal SB Ariake) za cenę 14,7 mln USD. Oferta sprzedaży masowca klasy Capesize „PACIFIC ENDURANCE” (181 458 DWT zbudowany w 2011 roku przez Koyo Dock) została wycofana ze względu na niesatysfakcjonujące propozycje cenowe (proponowana cena wynosiła około 17 mln USD).
W segmencie statków klasy Supramax, masowiec „NOBLE HALO” (56 089 DWT, zbudowany w 2008 roku przez Mitsui SB (Tamano), C4x30.5T) został sprzedany za około 7 mln USD, cena ta jest zgodna ze sprzedażą „ROYAL EPIC” (56 026 DWT, zbudowanego w 2008roku przez Mitsui SB (Tamano), C4x30.5T) za cenę w wysokości 7,8 mln USD.
Masowiec klasy Handysize „IKAN JENAHAR” (31 755 DWT, zbudowany w 2010 roku przez Saiki Hvy. Ind, C4x30T) został sprzedany greckim nabywcom za cenę 8 mln USD.
Statek „GLOBAL INNOVATOR” (28 222 DWT, zbudowany w 2013 roku przez I-S Shipyard, C4x30.5T) został sprzedany za cenę około 7 mln USD.
Rynek ropy naftowej
Indyjskie rafinerie ponownie ograniczyły przerób ropy naftowej w lipcu, po tym jak w czerwcu działały na średnim poziomie ok. 86 proc. co stanowi najwyższy poziom od czasu wprowadzenia "lockdown” w marcu (choć spadek z ok. 99 proc. rok temu). Indyjska korporacja Bharat Petroleum Corporation Limited (BPCL) obniżyła wskaźnik wykorzystania mocy przerobowych do ok. 70 proc. z ok. 90 proc. na początku czerwca, podczas gdy koncern Indian Oil Corporation (IOC) ograniczył przerób ropy do 80-85 proc. mocy, w porównaniu z prawie 100 proc. w czerwcu. Ograniczenia te zostały wprowadzone ponieważ w Indiach odnotowano ponowny spadek popytu na ropę naftową. Spadek popytu związany jest m.in. z wyższymi cenami paliw i ponownym wprowadzeniem blokady ogólnokrajowej.
Handel morski
Konsorcjum Fortescue (czwarty co wielkości producent rudy żelaza na świecie) podał do wiadomości, że sprzedaż rudy żelaza osiągnęła w II kwartale 2020 roku rekordowy poziom 47,3 mln ton, co oznacza wzrost o 12 proc. w stosunku do I kwartału oraz wzrost o 2 proc. w ujęciu rok do roku.
W marcu prognozowano, że produkcja pszenicy w sezonie 2020/21 w Australii wyniesie 21,3 mln ton, obecnie prognoza została skorygowana w górę. Wyższa prognoza odzwierciedla bardzo sprzyjające warunki we wschodnich stanach Australii i Australii Południowej. Kraj ten doświadczył katastrofalnej suszy w ostatnich trzech latach, co znacząco wpłynęło na wielkość produkcji pszenicy. Eksport pszenicy w sezonie 2020-2021 może być prawie dwukrotnie większy niż w sezonie 2019-2020, kiedy to wyniósł 9 mln ton.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth