• <
PZT_980x120_gif_2020

Tygodniowy przegląd promowy, a w nim m.in.: o niezwykłym transporcie zbudowanych w Polsce promów do Danii

Strona główna Porty, logistyka Tygodniowy przegląd promowy, a w nim m.in.: o niezwykłym transporcie zbudowanych w Polsce promów do Danii
Tygodniowy przegląd promowy, a w nim m.in.: o niezwykłym transporcie zbudowanych w Polsce promów do Danii  - GospodarkaMorska.pl
fot. Blue Water Shipping

sons

03.08.2020 Źródło: Promy SKAT

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in.: o niecodziennym transporcie zbudowanych w polskich zakładach promów oraz o przejęciu niedokończonego promu Brittany Ferries przez nowy podmiot.

Smyril Line rusza z nowym połączeniem


Dopiero informowaliśmy o sukcesie zainaugurowanego w styczniu br, przez Smyril Line połączenia Hirtshals-Torshavn-Thorlakshöfn, a przewoźnik z Wysp Owczych ogłosił start nowej linii, tym razem łączącej Norwegię oraz Holandię. Uruchomiony przez armatora serwis ro-ro będzie obsługiwał trasę pomiędzy Rotterdamem (terminal Brittaniehaven) a norweskimi portami: Stavanger, Trondheim, Rørvik i Hitra. W pierwszej fazie linia obsługiwana będzie przez jednostkę Akranes, a później, od 12 sierpnia, połączenie zostanie przejęte przez statek Mistral.

TT-Line kasuje wielkie zamówienie na promy w europejskiej stoczni


Najpierw było przeniesienie kontraktu, a teraz jest decyzja o całkowitym anulowaniu kontraktu. Chodzi o zamówienie na nowe promy, które miały powstać w fińskich zakładach Rauma Marine Constructions. To właśnie z tą fińską stocznią armator zawarł porozumienie w lutym br. i wydawało się, że sprawy idą w dobrym kierunku. Zakłady Rauma przejęły na początku tego roku kontrakt od niemieckiej firmy FSG (Flensburger Schiffbau-Gesellschaft), która popadła w poważne kłopoty finansowe. Teraz jednak inwestor zdecydował, że całkowicie zrezygnuje z kontraktu. To w dużej mierze pokłosie kryzysu koronawirusowego i zmiany sytuacji ekonomicznej. Zakłady Rauma wyraziły ubolewanie w związku z decyzją przewoźnika, ale poinformowały równocześnie, że krok ten nie będzie miał wpływu na poziom zatrudnienia w stoczni. Dwa nowe promy dla TT-Line miały zostać dostarczone w latach 2022-2023. Prace budowlane miały ruszyć jeszcze w tym roku. Każdy z nowych statków miał być zdolny do przyjęcia na pokład 1800 pasażerów. Miały one służyć na trasie Melbourne-Devenport.
 
Transport zbudowanych w Polsce promów do Danii

Nowoczesne jednostki, które powstają w stoczniach na całym świecie, nie zawsze docierają do swoich nowych domów za pomocą własnego napędu. Zdarza się, że są one transportowane innymi, większymi statkami. Taka sytuacja miała właśnie miejsce w przypadku zbudowanych w Polsce nowoczesnych promów dla Danii. O ukończeniu ich budowy informowaliśmy niedawno na łamach serwisu PromySKAT. Zbudowane w zakładach Damen w Kędzierzynie-Koźlu jednostki zostały załadowane na pokład większych statków. Za załadunek, transport oraz rozładunek zbudowanych w polskich zakładach promów odpowiedzialna była firma Blue Water Shipping, która pochwaliła się zdjęciami z tej operacji logistycznej. Spółka Arriva, która będzie operatorem tych promów w stolicy Danii (wykonuje rejsy na zlecenie duńskiej agencji transportu publicznego – MOVIA), odebrała do tej pory pięć z siedmiu zakontraktowanych jednostek. Każda z nich może zabrać na pokład 80 pasażerów. Wprowadzenie tych promów wpłynie na ograniczenie poziomu zanieczyszczeń przez system transportu miejskiego w Kopenhadze.

Niedokończony prom Brittany Ferries ma nowego właściciela

Nieukończony prom Honfleur został sprzedany. Jak wynika z przecieków, które trafiły do mediów, kadłub przejęła firma Siem Industries, która do lutego 2019 r. była nawet właścicielem stoczni FSG, gdzie powstawał prom. Firma Brittany Ferries, dla której powstawała jednostka Honfleur, w czerwcu br. anulowała kontrakt, na mocy którego budowany był ro-pax. Francuski armator miał dostać nowy statek w 2019 r., ale ze względu na trwające problemy stoczni, budowa nie została ukończona, a w kwietniu br. stocznia FSG ogłosiła niewypłacalność. Nie wiadomo, za jaką sumę Siem Industries nabyło konstrukcję, której ukończenie może zająć ok. roku.

Niezawodna Stena Nordica znów w akcji

Znana z operacji na Morzu Bałtyckim Stena Nordica znów pełni rolę zastępstwa na Morzu Irlandzkim. Jednostka, która w naszej części Europy znana jest z wykonywania rejsów na trasie Gdynia-Karlskrona, będzie w sierpniu zastępować prom Stena Scotia, który na co dzień kursuje na trasie Belfast–Heysham. Stena Nordica, ze względu na swoje rozmiary, nie będzie jednak zawijać do Heysham, ale do oddalonego o 70 km na południe Anglii Birkenhead. Podobnie jak w przypadku linii Belfast–Heysham, będzie to połączenie dostępne wyłącznie dla klientów frachtowych. Stena Scotia trafi na zaplanowany postój w suchym doku w stoczni Harland & Wolff w Belfaście. Potem podobne przeglądy czekają jednostki Stena Superfast VII i Stena Superfast VIII. Zmiany te potrwają prawdopodobnie do końca września. Potem przewiduje się powrót promu Stena Nordica do Polski.

port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
port_gdańsk_390x100_2020
invest_gda_390x100_gif_2020
 Ropa brent 41,66 $ baryłka  -0,14% 15:55
 Cyna 18170,00 $ tona 0,11% 18 wrz
 Cynk 2512,00 $ tona 1,87% 18 wrz
 Aluminium 1745,00 $ tona 0,11% 18 wrz
 Pallad 2272,15 $ uncja  -0,23% 15:54
 Platyna 868,10 $ uncja  -1,90% 15:55
 Srebro 24,31 $ uncja  -1,98% 15:55
 Złoto 1911,90 $ uncja  -0,29% 15:55
Bollore_390x100_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.