• <
Atlas_Copco_mega_2022

Główne trendy w logistyce 2022. Serwisy liniowe do poprawy

05.05.2022 21:05
Strona główna Energetyka Morska, Offshore Główne trendy w logistyce 2022. Serwisy liniowe do poprawy

Partnerzy portalu

Główne trendy w logistyce 2022. Serwisy liniowe do poprawy - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Działające w sytuacji gwałtownych zakłóceń w systemach logistycznych firmy bronią się, wprowadzając na szeroką skalę nowe rozwiązania organizacyjne i technologie.

Zdaniem ekspertów działających w chmurze Cleo rok 2022 będzie okresem wprowadzania na szerszą niż dotąd skalę zaawansowanych technologii.

Zmiana just-in-time na just-in-case

„Firmy coraz chętniej poświęcają wydajność na rzecz niezawodności”, powiedział niedawno prezes FED Raphael Bostic na spotkaniu w Atlancie. W efekcie firmy zmieniają swoją filozofię działania z just-in-time na just-in-case.

Przedsiębiorstwa, działające jeszcze ponad dwa lata temu w stabilnie działających sieciach logistycznych i globalnych łańcuchach transportowych, nagle zaczęły tracić grunt pod nogami. Tej stabilnej sytuacji nie zachwiały nawet zakłócenia spowodowane wojną celną wywołaną przez Trumpa.

Pandemia jak wojna, wojna jak pandemia

Dopiero pandemia Covid-19 była pierwszym sygnałem, że globalizacja ma wady, a alokacja produkcji daleko od rynków odbiorców nie jest idealnym rozwiązaniem. Blokady w terminalach przeładunkowych i ograniczenia w przemieszczaniu dużych grup ludzi wywołały popyt na nowe środki komunikowania i wymiany informacji biznesowych. Nie wyeliminowało to zakłóceń w dostawach części do produkcji i renegocjacji terminów dostaw produktów finalnych.

Napaść Rosji na Ukrainę wywołała zakłócenie w logistyce surowców energetycznych, zbóż, nawozów, stali, a także w dostawach wielu rzadkich surowców. Ceny ropy naftowej i gazy oraz artykułów rolnych wystrzeliły w górę.

Po odcięciu Rosji od światowej gospodarki istnieje zagrożenie, że za chwilę przemysł utraci dostęp do kluczowych surowców przemysłowych, w tym niklu i palladu. Przejście na energetykę odnawialną w wyniku braku niektórych komponentów może zostać spowolnione.

Nowe wyzwania

Logistyki dostaw, produkcji i marketingowa muszą sobie poradzić z nowymi wyzwaniami. Każdy z tych rodzajów działań musi wygenerować swoiste procesy, często oparte na podobnych technologiach. Jednak organizacja procesów będzie różna.

„W logistyce światowej trzeba radzić sobie z opóźnieniami i załamaniem niezawodności globalnych rozkładów rejsów i skokowym wzrostem frachtów”, mówił Marek Tarczyński, prezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki na niedawnym spotkaniu WISTA Polska.

„W logistyce krajowej mamy wysoką inflację, osłabienie złotówki i niestabilne kursy walut, skokowy wzrost cen paliw, brak zdolności przewozowych, brak kierowców i maszynistów”, wymieniał Tarczyński.

Jak sobie z tym poradzić?

„Niepisaną zasadą w każdej branży jest to, że siły zakłócające nieustannie działają, zmieniając sposób, w jaki organizacje myślą o technologii, prowadzą działalność gospodarczą i patrzą w przyszłość”, uważają eksperci Cleo i przekonują, że „firmy logistyczne muszą pozostać podłączone do nowych i pojawiających się trendów, aby utrzymać się na powierzchni i utrzymać konkurencyjność”.

„Firmy, które odnoszą sukces, to te, które łączą najnowsze trendy i wykorzystują je w sposób wykorzystujący tradycyjne i ugruntowane technologie”, twierdzi Cleo i przekonuje, że w 2022 roku dominować będą następujące trendy w logistyce.

RFID z kodami

„Samo posiadanie chipów RFID nie oznacza, że ​​masz lepszy dostęp do danych, ponieważ potrzebujesz komputerów w pobliżu danych, aby je zebrać i udostępnić”, uważa Cleo.
Wygrywają te firmy logistyczne, które umieją integrować różna systemy. Łączą technologię RFID z technologiami wykorzystującymi etykiety z kodami kreskowymi. Etykiety z kodami kreskowymi są ugruntowane i stosunkowo niedrogie.

Zdaniem Cleo, RFID w logistyce ma potencjał zwłaszcza w optymalizacji tras i śledzeniu towarów w czasie rzeczywistym. Skutecznie zintegrowane systemy RFID mogą dostarczać w czasie rzeczywistym dokładne dane lokalizacyjne i ilościowe. Na przykład znakowanie ciężarówek, palet i zapasów zapewnia wielostronny wgląd w to, co dzieje się w całym łańcuchu dostaw.

Systemy wielokanałowe

Oparcie logistyki na procesach wielokanałowych pozwala optymalizować koszty dotarcia do klienta.

„W tym kontekście firmy logistyczne odnoszące sukcesy to te, które ewoluowały, aby oferować bardziej kreatywne podejście do dostawy, aby poruszać się w rosnącej złożoności wielokanałowej w łańcuchu dostaw”, przekonują eksperci.

Kiedyś „ostatnia mila” spoczywała na barkach klienta. „Teraz logistyka ostatniej mili spada na barki dostawców logistyki detalicznej i ich partnerów. Zmieniające się oczekiwania dotyczą tego, aby dostawy logistyki detalicznej działały jak USPS”, stwierdzają logistycy Cleo i przekonują: „logistyka jednokierunkowa już nie wystarcza, aby konkurować”.

Big Data na galony oszczędności

Wzorcem zastosowanie Big Data może być UPS, który do perfekcji opanował gromadzenie i przetwarzanie masy danych. Dzięki gromadzeniu danych, analizie i prognozowaniu popytu firma poczyniła ogromne postępy w zakresie wydajności operacyjnej i oszczędności kosztów.

Z informacji firmy wynika, że każdy z 80 tys. pojazdów ma ponad 200 czujników pokładowych, które mierzą prędkość, hamowanie, cofanie, lokalizację i czas pracy na biegu jałowym. Niektóre czujniki zbierają dane diagnostyczne na temat akumulatora pojazdu i ciśnienia w oponach, umożliwiając zapobiegawczą konserwację. Celem jest maksymalne wydłużenie czasu przebywania pojazdu na drodze w porównaniu z czasem spędzonym w sklepie.

Co więcej, modelowanie predykcyjne oparte na dużych zbiorach danych jest podstawą ogromnych korzyści w optymalizacji tras. Np. tylko flota samochodów UPS w Stanach Zjednoczonych, wykorzystując Big Data w ciągu roku zmniejszyła zużycie paliwa o około 1,5 mln galonów.

Zarządzanie w żegludze, integracja i 3PL

Taką samą sytuację mamy również w żegludze, gdzie optymalizacją trasy i organizacją serwisu i wymiany załóg zajmują się wyspecjalizowane firmy. W Trójmieście działa nawet organizacja – Polski Związek Przedsiębiorców Żeglugowych. Skupione w nim firmy w imieniu armatorów zarządzają flotami optymalizując wykorzystanie statków.

Wśród kolejnych trendów przenikających branżę logistyczną wymienia się  wkomponowanie w procesy logistyczne technologii integracji, uodpornienie się na globalizacje i rozwój systemów informujących o zgodność ładunku z wymaganiami. Kolejnym trendem jest dalszy rozwój logistyki 3PL, czyli zapewnienie klientowi najlepszych warunków dostawy.

Serwisy liniowe do poprawki

W obecnej sytuacji konieczne jest ponownie optymalizowanie serwisów liniowych. Oligopolizacja podrożyła transport morski, a nietrzymanie się rozkładów stało się regułą, a nie wyjątkiem.
Przewidywalne rozkłady jazdy przyniosą pozytywny skutek w wymiarze globalnym. Stabilne łańcuchy dostaw zostaną pozytywnie odebrane przez producentów i konsumentów.
„Trendy rynkowe, takie jak te opisane powyżej, będą nadal wpływać na sektor logistyczny w przyszłości”, podkreślają eksperci Cleo.
Współczesna logistyka światowa, której istotną częścią jest handel morski, nie może funkcjonować bez nowoczesnych technologii, w tym technologii satelitarnych. Big Data, IoT, RFID, systemy wielokanałowe wspomagane przez sztuczną inteligencją i wirtualną rzeczywistość to dzisiejsza, całkiem realna rzeczywistość. Żyją w niej już użytkownicy smartfonów. Muszą się do niej przystosować również logistycy i operatorzy transportu morskiego.

Partnerzy portalu

seaway7
ASTE_390X100_2021
PSEW_2022

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 33875,00 $ tona -0,07% 19 maj
 Cynk 3647,00 $ tona 0,03% 19 maj
 Aluminium 2825,00 $ tona -0,67% 19 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.