• <
bulk_cargo_port_szczecin

Ożywienie na rynku powraca na stałe wraz z rosnącymi stawkami frachtu

24.08.2021 14:45 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Ożywienie na rynku powraca na stałe wraz z rosnącymi stawkami frachtu

Partnerzy portalu

Ożywienie na rynku powraca na stałe wraz z rosnącymi stawkami frachtu - GospodarkaMorska.pl
Fot. Eagle Bulk

Aby zobaczyć, jak szybko popyt na towary odbił się po kryzysie wywołanym pandemią koronawirusa, nie trzeba szukać dalej niż na rynek ich wysyłki.

Poniedziałek był dziesiątym z rzędu dniem ze wzrostem Bałtyckiego Indeksu Towarowego (BIT), wzorcowej miary kosztów transportu towarów, które wzrosły do najwyższego od 11 lat poziomu.

– Wcześniej w tym roku ludzie myśleli, że jest to krótkoterminowy wzrost na rynku, ale teraz postrzegają go jako bardziej strukturalny i długoterminowy – powiedział Jan Rindbo, dyrektor generalny D/S Norden A/S, 150-letni duński operator ponad 500 statków.

Popyt na ładunki surowców, takich jak węgiel i ruda żelaza, wzrósł w tym roku, wyprzedzając ekspansję floty, gdy gospodarki odbudowują się po pandemii. Zaostrzając napiętą podaż statków, zakłócenia związane z Covid-19 zmniejszyły liczbę dostępnych jednostek, przechylając rynek jeszcze bardziej na korzyść właścicieli.

Baltic Dry osiągnął w poniedziałek 4147 punktów, najwyższy wynik od maja 2010 roku. Stawki dla przewoźników Capesize wzrosły o 2 procent do 50 708 dolarów, co jest najsilniejszym rynkiem od co najmniej 2014 roku, według BDI. Kontrakty terminowe wskazują na utrzymujące się zwyżkowe oczekiwania.

Przewiduje się, że handel morską rudą żelaza wzrośnie w tym roku o 4 procent do 1,56 miliarda ton, co jest największym rocznym skokiem od 2017 roku, według danych Clarkson Research Services Ltd., jednostki największego na świecie maklera okrętowego.

Oczekuje się, że szerszy handel masą suchą wzrośnie o 4,2 proc rok do roku w 2021 roku i o 1,7 procent w 2022 roku. Wzrost floty prawdopodobnie pozostanie w tyle za wzrostem ładunków, przy czym zdolności przewozowe wzrosną o 3,3 proc. w tym roku i o 1,4 proc. w przyszłym , pokazują dane Clarksona.

Silny rynek towarowy

Dopóki utrzymuje się silne trend na rynku towarowym, stopy procentowe prawdopodobnie pozostaną stabilne, twierdzi Eirik Haavaldsen, analityk ds. żeglugi w Pareto Securities AS w Oslo. Tendencja ta utrzyma się do końca 2021 roku, ponieważ import węgla gwałtownie wzrośnie, podczas gdy na półkuli północnej zbliża się zima.

Według Khalida Hashima, dyrektora zarządzającego Precious Shipping Pcl., zapotrzebowanie na surowce rośnie, a szczyt jeszcze nie został osiągnięty. Ceny będą nadal rosły, ponieważ zatłoczenie portów w Chinach zmniejsza efektywną podaż statków.

Praktyczne podejście Chin do ożywienia po pandemii Covid-19 opóźniło statki z powodu surowych protokołów w większości portów w kraju. Hashim powiedział, że statki przybywające z podejrzanych obszarów wysokiego ryzyka są zatrzymywane, co zmniejsza podaż na rynku i podnosi stawki.

Załogi są testowane na pokładzie po przybyciu do chińskich portów, co może zająć do dwóch dni. Statki muszą wtedy czekać, aż terminal będzie dostępny, gdyż zmniejszono liczbę personelu portowego  powodu obostrzeń Covid. 

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.