Agencja ratingowa Moody’s poprawia swoją prognozę dla branży żeglugowej z negatywnej na stabilną. Jak czytamy w oświadczeniu agencji: "Oczekujemy, że EBITDA (zysk przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów oraz podatków) firm branży zeglugowej, które ocenialiśmy, wzrośnie o 3% -5% w 2021 r. Będzie to spowodowane ożywieniem w segmencie suchych ładunków masowych po pandemii i utrzymywaniem się dobrych fundamentów rynkowych dla żeglugi kontenerowej".
Agencja ratingowa przypomina, że perspektywy dla światowego przemysłu żeglugowego były negatywne już od marca 2020 r., na co miała oczywiście wpływ pandemia koronawirusa i związane z nią konsekwencje gospodarcze.
Moody’s spodziewa się, że ogólny bilans popytu i podaży w branży poprawi się w 2021 r. Istnieje oczywiście ryzyko , ponieważ trwające obawy przed pandemią i odrodzenie ognisk zakażeń koronawirusem w niektórych krajach może utrudnić ożywienie popytu.
Agencja Moody’s zmieniła perspektywę z negatywnej na stabilną zarówno dla sektora transportu kontenerowego, jak i transportu ładunków masowych, podczas gdy perspektywa dla sektora tankowców została obniżona ze stabilnej do negatywnej.
"EBITDA w przyszłym roku spadnie najprawdpodobniej w segmencie tankowców. Jest to oczywiście spowodowane rekordowymi stawkami czarterowymi w pierwszej połowie 2020 roku” - czytamy w raporcie.
„Nawet jeśli światowe ożywienie gospodarcze zajmie więcej czasu, biorąc pod uwagę rosnące infekcje w Europie i USA, zarządzanie zdolnością przewozową przewoźników powinno nadal utrzymywać stawki frachtów na zasadniczo stabilnym poziomie” - dodaje agencja.
Oczekuje się, że prognozy dotyczące przewozów suchych ładunków masowych będą stabilne w związku z przewidywaną stopniową poprawą otoczenia rynkowego w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy. Ożywienie w kluczowych towarach suchych było w mniejszym lub większym stopniu napędzane przez Chiny, gdzie wolumeny importu rudy żelaza były o 11% wyższe od początku roku do sierpnia niż w tym samym okresie w 2019 r.
„Zakładając, że światowa gospodarka ożywi się w 2021 r., Przewidujemy wzrost popytu na towary masowe o 3% -5% w porównaniu ze wzrostem podaży w przedziale od 0,5% do 2%, w zależności od poziomu złomowania i opóźnień / anulowań zamówień.”- dodała agencja.
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego