• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Analitycy: kontenerów nie jest za mało, tylko są nie tam, gdzie powinny

29.09.2021 14:24 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Analitycy: kontenerów nie jest za mało, tylko są nie tam, gdzie powinny
Analitycy: kontenerów nie jest za mało, tylko są nie tam, gdzie powinny - GospodarkaMorska.pl
Fot. Konstantino / Unsplash

Analitycy firmy Drewry, specjalizującej się w transporcie kontenerowym, stwierdzili, że kryzys kontenerowy, z jaki obecnie zmaga się żegluga, nie wynika ze zbyt małej ilości samych boxów. Problemem jest natomiast to, że kontenery są nie tam, gdzie trzeba.

Kryzys kontenerowy powoduje, że rosną zarówno ceny towarów, jak i terminy ich dostarczenia. Analitycy z Drewry podają, że jego powodem nie jest wcale zbyt mała liczba kontenerów, niewystarczająca dla zaspokojenia rosnącego wciąż popytu na tego typu transport. Według raportu głównym powodem jest to, że są one nie w tych miejscach, gdzie są potrzebne. A przyczyną tego stanu rzeczy jest z kolei nasilenie przypadków tzw. blank sailingu, czyli pomijania poszczególnych portów na trasie statku. Według Drewry blank sailing zaburzył sieci wykorzystywania pustych kontenerów, ze względu na to, że nie docierały one tam, gdzie były pierwotnie zaplanowane.

Inne sytuacje, jakich doświadczył w tym roku rynek żeglugowy, spotęgowały efekt. Wydłużenie czasu, jaki kontenery spędzają na morzu spowodowany został przez kongestie w portach, zamknięcie portów w Chinach oraz zablokowanie kanału Sueskiego. Nie bez wpływu pozostał kryzys na rynku załóg oraz brak kierowców ciężarówek. Należy się spodziewać, że w najbliższych miesiącach może na to wpłynąć także problem z paliwem w niektórych częściach świata, np. w Wielkiej Brytanii.

Martin Dixon, szef działu badań Drewry, przepowiada, że problem będzie trwał. – Zagadnienie nie dotyczy tylko kontenerów i tego, gdzie się znajdują, ale również kongestii w portach i tego, czy porty mają przepustowość, by poradzić sobie ze zwiększonym popytem – powiedział Dixon. – Badania Drewry sugerują, że przepustowości portów nie nadążają za rosnącym popytem na ładunki, co może być przewlekłym problemem w kwestii cyklu kontenerów.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 37862,00 $ tona 0,23% 14 paź
 Cynk 3551,00 $ tona 4,17% 14 paź
 Aluminium 3151,00 $ tona 2,47% 14 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.